Hva leser dere om dagen?

Noe gammelt og interessant fra bokhylla.
Vis vedlegg 327829
Vis vedlegg 327831

Er dette samme myte/historie som man kommer inn på i Watch for me on the mountain? Geronimo førte overlevende Apacher ut av konsentrasjonsleirene opp i Sierre Madre fjellene hvor de levde videre. Siste kjente angrep fra Apacher i Mexico var på 1930 tallet osv. Har lest det meste av Ingstad, men ikke denne. Noe jeg skjønner jeg må endre på...

Er dette samme myte/historie som man kommer inn på i Watch for me on the mountain? Geronimo førte overlevende Apacher ut av konsentrasjonsleirene opp i Sierre Madre fjellene hvor de levde videre. Siste kjente angrep fra Apacher i Mexico var på 1930 tallet osv. Har lest det meste av Ingstad, men ikke denne. Noe jeg skjønner jeg må endre på...
Den finnes nok i noen bibliotek. Du bør lese den.

PXL_20230423_173339059.jpg

Oppsummering: boka var så dårlig at forfatteren begikk selvmord 20 år etter første utgivelse. Det var dessverre 20 år for sent, men likevel eneste rette handlemåte.

Hjelpe meg. Helt åpenbart skrevet av en selvopptatt, pompøs tulling. Språket er svulstig og fullt av floskler, forfatteren (om man kan kalle ham det) har en mer eller mindre lemfeldig omgang med fakta - åpenbart for å tilpasse narrativet som ble forsøkt etablert av nazipartiet den gang da dette rælet ble utgitt for første gang. Jeg er ganske sikker på at dersom en "forfatter" hadde forsøkt seg med denne boken i dag, hadde vedkommende blitt refusert av alle seriøse forlag, og antakeligvis endt opp med en dårlig formatert pdf på et obskurt nettsted som hadde gitt trojanervarsel i antivirusprogrammet ditt hvis du prøver å gå inn på det i stedet for en bok i papp og papir. Ideologien som presenteres i boken gidder jeg ikke engang å si noe om, det er den ikke verdt. Dere vet alle godt hva det var.

Søppel.

Redigert:
Jeg holder på med Around The World Submerged, av Edward L. Beach.
Boken handler om det som vi i dag kjenner som Operation Sandblast, hvor forfatteren førte den da flunkende nye ubåten USS Triton jorden rundt, under vann, i 1960, og som i samme slengen satte en fartsrekord for jordomseiling som stod i flere titalls år.
Det er en fantastisk interessant bok, og er tydelig skrevet av en mann som virkelig kan sitt fag, og brenner for det.

Jeg holder på med Around The World Submerged, av Edward L. Beach.

- Han er også forfatteren bak en bok som var så spennende for femtenårige meg (dengang da, altså!) at jeg var utranglet som fy på skolen neste dag - jeg hadde lest meg gjennom 'Ubåt!' om krigspatruljene hans i Stillehavet i én smell.

image.jpg

Det blir spennende å se hvor mye det er å lære av denne, etter alt som har vært om AI og ChatGPT i alle kanaler den siste tiden. Forfatteren er i det minste enormt kunnskapsrik og elsker å formidle alt hun kan.

Jeg er litt sær, jeg leser ikke så mye nå lenger, men når en forfatter treffer meg så kan jeg sluke fire-fem av bøkene hans eller hennes.

Houellebecq er en av dem; enig eller uenig med ham så setter han fingeren i de ømme punktene og klemmer til.

Akkurat gjort meg ferdig med Christian von der Hall. Nå er det Anne Bitsch’ «Brorskapet: En historie om drapet på Benjamin Hermansen» som står på lista.

Også prøver jeg å ikke glemme de jeg har på lista…
Høyt: En reise i Himalaya (av Erika Fatland)
Perdido Street Station (av China Mieville)

• Liker
Reaksjoner: SantaMonica
PXL_20230712_172035257.jpg

Som sønn av Lewis "Chesty" Puller - den mest populære og kanskje viktigste marineinfanteristen i US Marines' historie - hadde Lewis Burwell Puller visse forventninger til seg selv. Tittelen henspeiler på akkurat dette. Han staket seg ut kurs og en karriere som offiser i USMC akkurat som sin far. Kom til Vietnam i 1968. Men så fortunate var han ikke, etter kun tre måneder i Vietnam fikk han sprengt av seg begge beina og maltraktert begge hender da han kom i skade for å utløse en artillerigranat som var rigget som bakholdsfelle av Viet Cong. Han ble selvfølgelig dimmitert fra USMC og utdannet seg deretter til jurist og etterhvert advokat. Likevel tapte han i 1994 kampen mot alkoholismen (som han hadde klart å holde i sjakk i 13 år), depresjonen og avhengigheten av smertestillende og han tok til slutt sitt eget liv. Med forbehold om at jeg ennå ikke er ferdiglest, ser dette ut til å være en svært sterk fortelling om menneskets evne til å heve seg selv, tilpasse seg, akseptere og slå seg til ro med vår aller verste fiende - hvertfall en stund - nemlig vårt eget sinn.

Ikke uten grunn at denne har vunnet Pulitzer-pris. Puller, Jr. skrev svært godt med et velformulert og gjennomført godt språk.

en av alle tiders mest berømte kalligrafer, kineseren mi fu (1051-1107), legger ikke fingrene imellom da han med rene ord beskriver både sin samtid og ikke minst om emnet tusj-stein, og rangering og utvelgelsen av disse. slike steiner benyttes da man gnir ut sot i fast form sammen med litt vann, som utgjør essensen av permanent tusj.

emnet låter spesielt, men skrift var og er sivilisasjoners viktigtigste redskap for å samle (eller splitte) nasjoner; bevare og bringe videre menneskers tanker.

28B95D32-49FF-46DE-AF80-D0EDCFB11EC2.jpeg

samtidig portrett av mi fu i hans siste leveår:
F4A5097D-090F-480C-8ACD-C0208635CCA8.jpeg