Samuel Bjørk - Hitra
Krim, Bonnier forlag, 2023
Samuel Bjørks (pseudonym) Hitra har fått en mengde gode omtaler, og er oversatt til flere språk. Jeg ble nettopp ferdig med den…og er ikke overbegeistret.
Hvorfor ikke?
Plottet er godt, Bjørk evner å skape en ubehagelig historie lokalisert på denne vesle øya med typer vi kjenner igjen: «Sladderkjerringene» (- og gubbene), rånere, nyrike fiskeoppdrettere; kort fortalt et lokalmiljø vi finner mange steder i Norge.
Det starter med en forsvinning, men det blir etter hvert opptil flere drap. Altså, en forholdsvis klassisk krimoppskrift. Men Bjørk er god, han holder gjerningspersonen(e) tett til kortene omtrent til siste kapittel.
Så langt høres det jo bra ut.
Min kritikk er rettet mot historiens troverdighet. Ikke mot drapene og de andre røverstrekene, men dessverre er flere av karakterene mindre godt fremstilt. Det er synd, for noen av dem er glimrende bygd opp.
Spesielt svake er skildringen av så godt som samtlige politifolk. Dialogen er kunstig og overdrevet ( - det er ingen som snakker slik på ordentlig), væremåte og opptreden minner om et forsøk på å parodiere en klisjéfylt privatdetektiv fra et 50-tallsmagasin. Folk oppfører seg rett og slett ikke slik.
I tillegg skal man ikke ha bodd lenge i Norge hvis man skal gå fem på og kjøpe alle de lettvinte løsningen i etterforskningen. Ja, hvorfor skal for eksempel «Oslo-politiets spesialavsnitt» i Mariboes gate (som overhodet ikke eksisterer), plutselig overta Kripos’ rolle og etterforske drap med ukjent gjerningsperson på Hitra?
Det, og andre tilsvarende feil, ødelegger mye siden dette er en såkalt politikrim, hvor ordensmakten dominerer handlingen. Litt googling og elementær research ville hjulpet forfatteren til å unngå de største blemmene.
Bagateller, det er jo fiksjon?
Tja, salgstallene står tross alt steilt i mot min opplevelse, så det kan hende jeg overdriver ergrelsene mine. Alle kan ikke være Lier Horst. Og boka var spennende, skriveteknikken sitter godt, og jeg kjedet meg ikke, det skal Samuel Bjørk ha.
Men troverdig var boken ikke.