Hva leser dere om dagen?

Jeg terset meg gjennom Rytter og Skard sin oversettelse av Den Guddommelige komedie en gang i tiden, og det er vel noe av det tyngste jeg har lest; jeg klarte aldri å finne takten. Men den gir som du sier et innblikk i middelalderens verdenssyn som er verdt å lese.

Hvis Floods oversettelse er lettere står den høyt på ønskelisten til jul.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Jeg terset meg gjennom Rytter og Skard sin oversettelse av Den Guddommelige komedie en gang i tiden, og det er vel noe av det tyngste jeg har lest; jeg klarte aldri å finne takten. Men den gir som du sier et innblikk i middelalderens verdenssyn som er verdt å lese.

Hvis Floods oversettelse er lettere står den høyt på ønskelisten til jul.
Jeg tror nok du vil få en helt annen opplevelse av denne versjonen. Flere oversettelser er fryktelig tunge og krever stadige fotnotesjekker for å henge med. Bare å sette på ønskelisten med en gang:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Clive_Cussler-The_Sea_hunters.jpg


Clive Cussler: The Sea Hunters.

Jeg liker den så godt at The Sea Hunters II er bestillt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og EDirdal
For å få tiden til å gå mens jeg venter på en Vacheron Constantin har jeg satt meg litt nærmere inn i logoen deres - malteserkorset - eller nærmere bestemt bakgrunnen for at symbolet ble tilstrekkelig kjent til at VC tok den i bruk for flere hundre år tilbake. Noen hundre riddere og deres soldater holdt stand mot titusener av Osmanere, og sikret slik hovedsetet sitt i ytterligere nesten 300 år.

Hospitalernes ridder-orden (Ordo Fratrum Hospitalis Sancti Ioannis Hierosolymitani) som først tok det åtte-kantete korset i bruk er legendarisk, da ikke minst deres siste store slag, beleiringen av Malta. Ordenen eksisterer fremdeles.

Og så, til poenget - boken her avbildet er spennende lesning for de fleste med et snev av interesse for historie, og kan anbefales til alle, men gjør selvfølgelig at en VC-eier reflekterer litt nærmere over korset som går igjen så ofte i spesielt Overseas-serien.

1635964474336.png

1635964600235.png
 

Vedlegg

  • 1635963721771.png
    1635963721771.png
    1,3 MB · Visninger: 0
Akkurat ferdig med The Apollo Murders av Chris Hadfield. Han er en pensjonert astronaut som har skrevet sin første krimroman om et mord på en imaginær Apolloromferd. Har man en fasinasjon for rommet og månelandingene så kan jeg anbefale denne. Detaljene og realismen i det som beskrives virker troverdige og har neppe vært beskrevet av noen med mer erfaring før.

1637388455051.png
 
For oss som liker road trips i Amerika. Spesielt om man har vært langs vestkysten, Highway 1, Big Sur, Monterey, Hearst Castle, Lake Tahoe og Redwood så kjenner man seg godt igjen selv om dette er en roman.
Og lengter på ny tur…

PS! Og så nevnes det litt Rolex
Vis vedlegg 272318
 
Redigert av en moderator:
_20211008_193418.JPG


Jeg forstår ikke hvorfor Houellebecq blir kritisert for hat mot enkelte religiøse grupper.

Han har helt åpenbart agg mot ikke bare dem, men også kristne, buddhister, ateister, belgiere, nederlendere, engelskmenn, tyskere, sveitsere, italienere, spanjoler, irer, nordmenn, dansker, russere, franskmenn, amerikanere, asiater, kunstnere, gallerister, forleggere, redaktører og journalister, mediefolk, arkitekter, ingeniører, bønder og fiskere, offentlig ansatte, handelsstanden, de geistlige, lærere, homofile, hetrofile, flyselskap og ditto produsenter, IT-leverandører, kles- og møbelprodusenter, finansbransjen, turistindustrien, ja kort sagt alt og alle. Selvfølgelig unntatt kvinnelige prostituerte.

Hvis man tåler en litt burlesk humor er han godt lesverdig.
 
Endelig lest ferdig noen kortere klassikere i høst, «lolita», «The stranger» av albert camus, «kite runner», «metamorphosis» og «lord of the flies».

Har en plan om å begynne på russerne nå, så «Anna karenina» og «the idiot» ligger på bordet, men hører at det er en oppoverbakke for mange…
 
Espen Skjerven - Slakt

Etter jeg selv ga ut min egen debut har jeg hatt varierende glede av å utforske andre mindre kjente debutanter. Enkelte er gode, andre kunne levert betraktelig bedre utgivelser om de hadde hatt bedre redaksjonell støtte før publisering. Derfor er det like morsomt hver gang man finner en solid gullklump blant gråsteinene.

Noen forfattere har en faglig bakgrunn som gjør at man henger seg opp i detaljer og språk som fremstår som fremmed og alt for teknisk for det jevne leser. Andre forfattere greier å omgjøre sin egen faglige kompetanse til noe lettlest og spennende. Skjerven er et eksempel i så måte. I likhet med meg selv har han bakgrunn fra straffesakskjeden, noe han benytter seg av på en elegant og overbevisende måte. Hva er vel mer spennende enn en kriminalroman hvor “alt stemmer” og momentumet holdes gjennom store deler av boken?

Kort oppsummert: Jeg er en kritisk leser, spesielt når historien er lagt til omgivelser som jeg kan til fingerspissene. Slakt er en bok jeg anbefale på det sterkeste. Den er realistisk, spennende, og ikke minst med et svært engasjerende tema. Det er ikke noe å lure på - løp og kjøp! Jeg har allerede bestilt oppfølgeren «Blod er tykkere enn vann».
15D97847-E023-49B9-B808-FD943756E0D6.jpeg
 
Har en plan om å begynne på russerne nå, så «Anna karenina» og «the idiot» ligger på bordet, men hører at det er en oppoverbakke for mange…
Camus er flott! Skal du i gang med russerne ville jeg startet litt enklere enn Tolstoj, og om med ham så heller med Krig og fred enn Anna K. Jeg ville startet med En jegers dagbok av Turgenjev eller Fedre og sønner av Nikolai Gogol og tatt det derfra.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Camus er flott! Skal du i gang med russerne ville jeg startet litt enklere enn Tolstoj, og om med ham så heller med Krig og fred enn Anna K. Jeg ville startet med En jegers dagbok av Turgenjev eller Fedre og sønner av Nikolai Gogol og tatt det derfra.

Enig, det var en veldig bra bok

Takker - skal sjekkes ut!
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless