Har endelig fått begynt på The Evening and the Morning av Ken Follett. Digget de andre bøkene i denne serien så håper denne leverer!
Vis vedlegg 275574
Jeg ville definitivt begynt på Pillars of the Earth og lest resten av serien før denne. Synes Pillars of the Earth er en av de aller beste bøkene jeg noen sinne har lest. The Evening and the Morning var bra, men et stykke unna de andre bøkene i serien.@Golfballen : hvordan leverer denne i forhold til de andre bøkene i serien? Jeg har lenge hatt denne serien på leselisten min og lurer vel egentlig på om jeg burde begynne med denne?
Jeg ville definitivt begynt på Pillars of the Earth og lest resten av serien før denne. Synes Pillars of the Earth er en av de aller beste bøkene jeg noen sinne har lest. The Evening and the Morning var bra, men et stykke unna de andre bøkene i serien.
Har du lest Century Trilogyen? De er og veldig bra
@Golfballen : hvordan leverer denne i forhold til de andre bøkene i serien? Jeg har lenge hatt denne serien på leselisten min og lurer vel egentlig på om jeg burde begynne med denne?
Enig i det du sier. Personlig synes siste boken i Århundreserien var ganske skuffende ifht de to første, men fortsatt spennende. Kan hende jeg er litt biased ettersom jeg synes 1. og 2. verdenskrig er utrolig spennende. Og med det må jeg slå et slag for Eye of the Needle av Ken Follett. Lenge siden jeg har lest den, men husker den som veldig spennende!Enig med Golfballen i at Pillars er veldig god, så kjør på med den. For min del ble derfor denne Evening/Morning en gedigen skuffelse. Follett er god når han får til kombinasjonen av den historiske ramma og det fiktive dramaet. I Evening/Morning mangler den balansen, og i kombinasjon med at Follett ikke imponerer rent språklig, så minner den mest om billig kiosklitteratur i mine øyne.
Århundreseriene kan anbefales også herfra. Jeg leste Guillou sin parallelt: den starter fantastisk med Brobyggerne, men dabber av etter hvert som patriarkene dør ut i løpet av bøkene. Synes å huske at Follett sin serie greide å holde på interessen min gjennom alle tre mursteinene. Begge seriene har interessante historiske detaljer, fra perspektiver vi ikke har fått fra ofagspensum her i landet.
Det tok meg tre forsøk å fullføre denne. Kom ca til side 70 de to første. Tredje gang gikk bedre. Det er i grunnen bra å streve litt med noen av disse kolossene - En klassisker!
Er det noen av dere som er å finne på Goodreads-appen?
På vei gjennom serien for, tja, sjette gang? Er så bra. Sjøslaget i Sørishavet i denne gir meg gåsehud. For de som har lest den; «My God, oh my God. Six hundred men!»