Hva leser dere om dagen?

Brandon Sanderson er god på fantasy. Ventar på neste bok i Stormlight Archive serien. Men Brandon må sjå seg slått av Joe Abercrombie og «The frist law» serien. Logen Ninefingers er ein god mann. The shattered sea bør og lesast
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
51fxvIZEZKL._AC_SY400_.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
For en fantastisk opplevelse det har vært å lese denne boken! "A Gentleman in Moscow" er en fortryllende roman som følger en "former person" i Moskva i etterdønningene av bolsjevikrevolusjonen. Gentlemannen, en aristokrat og fyrste, blir dømt til livsvarig husarrest i et hotell. Boken, som ga meg en innlevelse uten like, gir en billedlig og tankevekkende skildring av russisk historie, men dette aspektet blir bare et bakteppe når det kommer til resten av fortellingen.

Gentleman etiketten til hovedpersonen i denne boken er sammenlignbar med den vittige og bedårende protagonisten vi ofte møter i spion-noveller som James Bond, men portretteringen i denne boken er i fullstendig særklasse.

I en tid hvor de færreste av nye skjønnlitterære bøker treffer menn midt i hjertet var det en sann glede å møte på "A Gentleman in Moscow". (All hyllest til forfatteren Amor Towles. Min nye favorittforfatter.)
30832672.jpg

EDIT: Det var forhastet av meg å kalle Amor Towles min favorittforfatter etter å bare ha lest ett av hans verk.. Nå, etter to dager lesing av hans første roman, "Rules of Civility" (som er gørr kjedelig, og uten noen tydelig plott) velger jeg heller å si at A Gentleman in Moscow er den beste skjønnlitterære boken jeg har lest (hittil).
 
Redigert:
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er nå halvveis inn i Crime and Punishment av Dostoyevsky. Her snakker vi om en forfatter som virkelig kan det å sette seg inn i menneskets psykologi! Hvis man allerede har lest Crime and Punishment, kan det likevel være god grunn til å plukke opp boken på nytt. Den nye oversettelsen utarbeidet av Oliver Ready (Penguin) er nemlig et kunstverk i seg selv. (Det er det ikke ofte man kan si!)

'Will I really - I mean, really - actually take an axe, start bashing her on the head, smash her skull to pieces? . . . Will I really slip in sticky, warm blood, force the lock, steal, tremble, hide, all soaked in blood . . .axe in hand? . . . Lord, will I really?'
 
Nå er det Bostrøm:
4CFE7937-B2EE-48E0-895F-ACE6719C38D9.jpeg
Så Ford:
2871BD42-F960-43DB-9811-626779C75EAA.jpeg

Siste millennium ligger på kindle og Thinking fast and slow har jeg så vidt begynt på
 
For å sitere forlaget som ga ut boka. "Vårt politiske lederskap både tier og lyver om islams motstand mot frihet. I denne engasjerende boken er Hege Storhaugs budskap at Norge og Europa nå beveger seg inn i en ukultivert og udemokratisk tidsepoke. For å bevare vår livsform trenger vi at folket tar til motmæle og bruker det Arnulf Øverland kalte Den første menneskeretten: Ytringsfriheten. Hege Storhaug er folkets utrettelige røst mot godhetsfeberen i politikken, akademia og mediene. - Vi må verne friheten. Det haster."

Du kan være enig eller uenig med Fr. Storhaug men boka er engasjerende.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr og Sjø
Leste nylig "The Force" av Don Winslow. Triller en rolig 6er på terningen for den. Handlingen dreier seg om mer eller mindre korrupte politifolk i NYPD, Manahttan North. "The Godfather, only with cops" kunne man lese i en anmeldelse.

For de som ikke kjenner Don Winslow, så har han et par andre innertiere på samvittigheten fra før. Jeg tenker da på "the power of the dog" og "The Cartel" som begge handler om narkotikakartellene i Mexico.
 
Da ligger denne her klar på sengekanten. Objektivisme, kapitalisme, egoisme, sex, politikk.. Gjenstår og se om den treffer(meg)!
3C9047F2-BFCF-4C03-BA42-92C61B30F413.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver