Godt skrive og spennende. Vanskelig å legge ned. Om en av våre beste menn, Marinejeger og etterretningsagent Trond Bolle (RIP)
Noen beleste som helhjertet kan anbefale gode norske (dvs. bokmål!) oversettelser av diverse litteraturklassikere? (Tenk Dostoyevsky, Tolstoy, Orwell, Hemingway osv.) Erfaringer med spesifikke oversettere ville også vært hjelpsomt å høre.
Takk, dette skal jeg ha i bakhodet. Her (link) ser jeg at han har oversatt en rekke verk av Dostoyevsky. Håper at det er mulig å finne kindle-utgaver også.Mener å huske at jeg likte Geir Kjetsaas oversettelse av Brødrene Karamasov, også.
Problemet er bare at jeg har ikke funnet meg helt tilrette i norsk litteratur enda pga stadige assosiasjoner til tamme norsk-forelesninger.
Kanskje du kjenner de allerede, men her er to utgåtte serier fra Bokklubben som er verdt å sjekke ut. Jeg har flere bøker fra begge seriene. Tror du skal lete lenge for å finne bedre norske oversettelser.Noen beleste som helhjertet kan anbefale gode norske (dvs. bokmål!) oversettelser av diverse litteraturklassikere? (Tenk Dostoyevsky, Tolstoy, Orwell, Hemingway osv.) Erfaringer med spesifikke oversettere ville også vært hjelpsomt å høre.
Synes det har blitt alt for lite lesing på eget morsmål i det siste. Grunnen til dette er at jeg gang på gang har møtt på elendige norske oversettelser. Det virker som at de fleste bøkene er oversatt setning for setning, noe som totalt dreper personlighet og liv i teksten.
I et tidligere innlegg i denne tråden nevnte jeg den eksepsjonelle oversettelsen av "Crime and Punishment" fra russisk til engelsk av Oliver Ready. Det er denne graden av ytelse på oversettelsesfronten som jeg lengter etter.
Takk for tips!Kanskje du kjenner de allerede, men her er to utgåtte serier fra Bokklubben som er verdt å sjekke ut. Jeg har flere bøker fra begge seriene. Tror du skal lete lenge for å finne bedre norske oversettelser.
Verdensbiblioteket med mange av tidenes beste og viktigste skjønnlitterære bøker, og
Kulturbiblioteket med mange av verdens beste fagbøker
Mange av bøkene er riktig nok utsolgt fra forlaget, men du finner nok mange av de gjennom: