Hva leser dere om dagen?

Espen Skjerven - Slakt

Etter jeg selv ga ut min egen debut har jeg hatt varierende glede av å utforske andre mindre kjente debutanter. Enkelte er gode, andre kunne levert betraktelig bedre utgivelser om de hadde hatt bedre redaksjonell støtte før publisering. Derfor er det like morsomt hver gang man finner en solid gullklump blant gråsteinene.

Noen forfattere har en faglig bakgrunn som gjør at man henger seg opp i detaljer og språk som fremstår som fremmed og alt for teknisk for det jevne leser. Andre forfattere greier å omgjøre sin egen faglige kompetanse til noe lettlest og spennende. Skjerven er et eksempel i så måte. I likhet med meg selv har han bakgrunn fra straffesakskjeden, noe han benytter seg av på en elegant og overbevisende måte. Hva er vel mer spennende enn en kriminalroman hvor “alt stemmer” og momentumet holdes gjennom store deler av boken?

Kort oppsummert: Jeg er en kritisk leser, spesielt når historien er lagt til omgivelser som jeg kan til fingerspissene. Slakt er en bok jeg anbefale på det sterkeste. Den er realistisk, spennende, og ikke minst med et svært engasjerende tema. Det er ikke noe å lure på - løp og kjøp! Jeg har allerede bestilt oppfølgeren «Blod er tykkere enn vann».Vis vedlegg 273034
Da må jeg jo spørre om hva du har gitt ut?:)
 
16393217770271551597145397185882.jpg
 
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel
Ikke bare det beste jeg har lest i år, men sannsynligvis det beste jeg har lest av en Norsk forfatter de siste 5 - om ikke 10 - årene.
Helt fantastisk!
414 magiske sider. Klarte ikke legge den bort.

Vis vedlegg 273305
 
Redigert av en moderator:
Har endelig fått begynt på The Evening and the Morning av Ken Follett. Digget de andre bøkene i denne serien så håper denne leverer!
3F9D79DE-2E81-4270-930D-8215F47BB6D6.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: akr
DSC_2830.JPG


Noen ganger må man ty til de gamle og glemte.

I 1927 utgav Stefan Zweig "Evige Øyeblikk," en samling med tolv skisser, korte historier fra hendelser som forandret verden. Han skriver blant annet om Østromerrikets fall da Bysants ble tatt av osmanerne, om Napoleon ved Waterloo og om Scotts skjebnesvangre ekspedisjon til Sydpolen.

Zweig var fra Wiens bedre, jødiske borgerskap, født i 1881, studerte og reiste i Europa frem til sin død i Sør-Amerika i 1942. Et barn av sin tid og bakgrunn, men han skriver og beskriver virkelig godt.
 
@Golfballen : hvordan leverer denne i forhold til de andre bøkene i serien? Jeg har lenge hatt denne serien på leselisten min og lurer vel egentlig på om jeg burde begynne med denne?
Jeg ville definitivt begynt på Pillars of the Earth og lest resten av serien før denne. Synes Pillars of the Earth er en av de aller beste bøkene jeg noen sinne har lest. The Evening and the Morning var bra, men et stykke unna de andre bøkene i serien.

Har du lest Century Trilogyen? De er og veldig bra
 
Jeg ville definitivt begynt på Pillars of the Earth og lest resten av serien før denne. Synes Pillars of the Earth er en av de aller beste bøkene jeg noen sinne har lest. The Evening and the Morning var bra, men et stykke unna de andre bøkene i serien.

Har du lest Century Trilogyen? De er og veldig bra

Takk for svar! Da starter jeg med Pillars. Jeg har ikke lest noe av Ken Follett tidligere, men hørt mye positivt:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
@Golfballen : hvordan leverer denne i forhold til de andre bøkene i serien? Jeg har lenge hatt denne serien på leselisten min og lurer vel egentlig på om jeg burde begynne med denne?

Enig med Golfballen i at Pillars er veldig god, så kjør på med den. For min del ble derfor denne Evening/Morning en gedigen skuffelse. Follett er god når han får til kombinasjonen av den historiske ramma og det fiktive dramaet. I Evening/Morning mangler den balansen, og i kombinasjon med at Follett ikke imponerer rent språklig, så minner den mest om billig kiosklitteratur i mine øyne.

Århundreseriene kan anbefales også herfra. Jeg leste Guillou sin parallelt: den starter fantastisk med Brobyggerne, men dabber av etter hvert som patriarkene dør ut i løpet av bøkene. Synes å huske at Follett sin serie greide å holde på interessen min gjennom alle tre mursteinene. Begge seriene har interessante historiske detaljer, fra perspektiver vi ikke har fått fra ofagspensum her i landet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Enig med Golfballen i at Pillars er veldig god, så kjør på med den. For min del ble derfor denne Evening/Morning en gedigen skuffelse. Follett er god når han får til kombinasjonen av den historiske ramma og det fiktive dramaet. I Evening/Morning mangler den balansen, og i kombinasjon med at Follett ikke imponerer rent språklig, så minner den mest om billig kiosklitteratur i mine øyne.

Århundreseriene kan anbefales også herfra. Jeg leste Guillou sin parallelt: den starter fantastisk med Brobyggerne, men dabber av etter hvert som patriarkene dør ut i løpet av bøkene. Synes å huske at Follett sin serie greide å holde på interessen min gjennom alle tre mursteinene. Begge seriene har interessante historiske detaljer, fra perspektiver vi ikke har fått fra ofagspensum her i landet.
Enig i det du sier. Personlig synes siste boken i Århundreserien var ganske skuffende ifht de to første, men fortsatt spennende. Kan hende jeg er litt biased ettersom jeg synes 1. og 2. verdenskrig er utrolig spennende. Og med det må jeg slå et slag for Eye of the Needle av Ken Follett. Lenge siden jeg har lest den, men husker den som veldig spennende!
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly