Noen som har innspill til hva som gjelder av aktive høyttalere om dagen? Skal brukes til TV-oppkobling (hdmi arc) og musikk. Foreløpig vurderes det å stikke innom butikk(er) å høre på:
Klipsch The Fives
KEF LSX
KEF LS50
KEF LS60 (som dessverre har for lav WAF-faktor pga dybden)
Andre jeg burde vurdere eller som noen har erfaringer med?
-KEF LSX stod på kontoret en god stund, og de var absolutt et engasjerende og hyggelig bekjentskap. Blåtann Bare Virket(tm), noe som var et stort pluss - før jeg hadde hengt av meg jakka hadde telefon og høyttalere funnet hverandre og det var bare å trykke play. Funket FSF å koble dem til PC med USB, også, og formodentlig vil HDMI-inngangen også fungere som bare det, men den prøvde jeg aldri selv.
Den eneste grunnen til at de ble fordrevet, var at jeg plutselig fikk igjen et sett HS5 som jeg egentlig hadde ment jeg hadde gitt bort - men mottakeren hadde tolket det som et lån, og straks lydbasillen hadde tatt nok grep til at et komplett anlegg stod på innkjøpslisten, fikk jeg levert et par pent brukte HS5 og en flaske brunt på døren, og da ble LSX solgt og HS5 satt opp igjen på kontoret, gitt.
Nå antyder jo LS60 et budsjett som går langt utenpå hva jeg skal til å foreslå at du vurderer, men hva med å gå old school med et par Yamaha HS8?
Høres langt bedre ut enn den latterlig lave prislappen skulle tilsi, selv om de jo skinner aller mest som nærfeltsmonitorer, noe som jo fordrer en ganske liten stue, for å si det pent - men absolutt en kurant aktiv høyttaler også på litt større avstand, for sjokkerende lite penger. De fylte stua i gamlehuset (ca. 42kvm) med lyd på grensen til Götterdämmerung uten vreng.
Sleng på en subwoofer, og du trenger bare en eller annen duppedings som kan agere forforsterker, og du burde være i mål for under 20 lapper. Det er jo i denne bransjen nærmest for en ventepølse å regne.