Har vært innom tanken på å handle platespiller og begynne med vinyl flere ganger.
Men ender opp med å si til meg selv hver gang at jeg er 10år for sent ute…
ja fan så kult!Ja, streaming er gull - jeg ender dog opp med å kjøpe mye vinyl, ikke ut fra noen overbevisning om at det høres bedre ut - men at det er en nytelse å bla i et utbrettsomslag, der du slipper å myse for å lese hva som står - også er det høyere margin på dem enn på CDer, så det bidrar til å holde liv i min lokale platelanger, også.
Hm. Det minner meg på at jeg må stikke over til Ålesund en av dagene for å hente et par plater - Motorpsychos, Morrisseys og Bonnie 'Prince' Billys siste. Så må jeg bare avspasere en dag for å lytte til dem...
-Absolutt! (Så var det forbeholdet 'kompetent konstruert' - jeg er veldig skeptisk til alle utsagn om en 'house sound' - for idealet burde jo være null (hørbar) forvrengning, og om forsterkere høres ulike ut, har de -nettopp- hørbar forvrengning... )
Uansett, en forsterker som er lineær nok og med et godt nok S/N-forhold over 20Hz-20kHz (Eller, om jeg skal tro på den siste hørselstesten jeg gjorde, 20Hz-14kHz) er ikke komplisert å lage, selv om det nok kan bli en utfordring om den skal produseres til et lavt nok prispunkt til å gjøre dette mens den driver tungdrevne høyttalere nok til å fylle et stort rom med musikk, for å spissformulere litt.
I det daglige er det en Benchmark AHB-2 som drar lasset her hjemme (J.H.Christ - jeg kikket nettopp innom en nettbutikk, den koster over dobbelt så mye nå som da jeg kjøpte min for ikke så altfor mange år siden!) - den er så stille at jeg faktisk ikke kan høre om den er på eller ei før jeg evt. velger platespilleren som kilde. Et par Idunn (et av SEAS' DIY-design) gjør jobben som høyttalere. Har hatt lyst til å bygge meg noe med aktiv deling - men har latt det være da jeg innser at lommeboken min ikke vil like å måtte investere i 4-6 kanaler til med høykvalitetsforsterkning... (Med det sagt, frister fortsatt et par KingRO4Y veldig, veldig...)
Det er en herlig hobby vi har.![]()
Skal jo lete lenge for å finne noe som er bedre enn dette.Eg har en asr emitter 2 exclusive med batteridrift . Den er også helt stille . Også kjøle før prisene både dobblet seg og vel så det. Brykt først på elektrostater , men nå også på relativt lettdrevne høytalere . Veldig fin sak som det ikkje gir meining i å bytte ut.
Men litt til topic,er det bare EC som produserer forsterkere inorge idag?
-Om du har lyst på en forsterker produsert rett over fjorden, så gå for det. Hver eneste EC-forsterker jeg noensinne har kikket nedi, har vært kompetent konstruert og med høykvalitetskomponenter.
Så kommer den kjedelige påstanden fra en elektronikk-siving om at alle kompetent konstruerte forsterkere som drives innenfor området de er designet for, høres like ut.
Virkelig. Audioforsterkere er et løst problem. Kjøp en velkonstruert en du liker utseende, funksjoner og merkenavnet på, og du kommer nok til å bli fornøyd.
Edit: Også er det veldig lett å være enig med Raniets over her - Schiit lager mye festlig til et overraskende edruelig prispunkt. Det ser virkelig ut til å være et firma der ingeniører får leke seg.
I tillegg er de, som navnet kan hinte om, herlige upretensiøse.
Her glemmer du et element. (Vi driver jo med luksusur, så det har en viss overføringsverdi)
Man når raskt et veldig godt nivå på musikkopplevelsen med godt konstruert og bygd utstyr. Og det trenger ikke bli dyrt. Men de som kjøper i den virkelig dyre klassen kjøper nok mer ut i fra kriteriet "because i can" fremfor rasjonelle vurderinger. For det er noen andre kvaliteter som kommer i spill her. Status, skryterett, design, materialvalg, fankultur, eller at man rett og slett bare liker vakre ting![]()
Og, for å være i nærheten av topic på tampen av innlegget - det skal sies at jeg har hatt mye mer igjen, krone for krone, for å flikke litt på lytterommet (aka kjellerstua) akustisk enn noen ny hifi-komponent har gjort.