Hi-Fi tråden

-Om du har lyst på en forsterker produsert rett over fjorden, så gå for det. Hver eneste EC-forsterker jeg noensinne har kikket nedi, har vært kompetent konstruert og med høykvalitetskomponenter.

Så kommer den kjedelige påstanden fra en elektronikk-siving om at alle kompetent konstruerte forsterkere som drives innenfor området de er designet for, høres like ut.

Virkelig. Audioforsterkere er et løst problem. Kjøp en velkonstruert en du liker utseende, funksjoner og merkenavnet på, og du kommer nok til å bli fornøyd.

Edit: Også er det veldig lett å være enig med Raniets over her - Schiit lager mye festlig til et overraskende edruelig prispunkt. Det ser virkelig ut til å være et firma der ingeniører får leke seg.

I tillegg er de, som navnet kan hinte om, herlige upretensiøse.

Her glemmer du et element. (Vi driver jo med luksusur, så det har en viss overføringsverdi)
Man når raskt et veldig godt nivå på musikkopplevelsen med godt konstruert og bygd utstyr. Og det trenger ikke bli dyrt. Men de som kjøper i den virkelig dyre klassen kjøper nok mer ut i fra kriteriet "because i can" fremfor rasjonelle vurderinger. For det er noen andre kvaliteter som kommer i spill her. Status, skryterett, design, materialvalg, fankultur, eller at man rett og slett bare liker vakre ting :)

• Liker
Reaksjoner: holmby og OddE
Her glemmer du et element. (Vi driver jo med luksusur, så det har en viss overføringsverdi)
Man når raskt et veldig godt nivå på musikkopplevelsen med godt konstruert og bygd utstyr. Og det trenger ikke bli dyrt. Men de som kjøper i den virkelig dyre klassen kjøper nok mer ut i fra kriteriet "because i can" fremfor rasjonelle vurderinger. For det er noen andre kvaliteter som kommer i spill her. Status, skryterett, design, materialvalg, fankultur, eller at man rett og slett bare liker vakre ting :)

-DET er helt riktig, og det var utelatt med vilje. :D (For selv om jeg liker å kremte at det er heeee-eeelt hinsides å bruke så mye penger på X, så bruker jo jeg mer penger enn strengt tatt nødvendig på samme - jeg har bare lagt min list for hva som er heee-eeelt hinsides litt annerledes enn de som ikke synes det er ellevilt, osv. (Og min 'passe' er garantert noen andres 'hinsides!')

Og, for å være i nærheten av topic på tampen av innlegget - det skal sies at jeg har hatt mye mer igjen, krone for krone, for å flikke litt på lytterommet (aka kjellerstua) akustisk enn noen ny hifi-komponent har gjort.

Å (ha muligheten til å) dekke til vinduene langs ene langveggen med tunge gardiner, teppe på deler av gulvet, absorbent i felter på bakvegg, deler av den andre langveggen og et par felter i taket har gjort underverker - og det til en samlet kostnad av mindre enn hva noen bruker på en nettverkskabel...

(Så får jeg heller leve med at det av WAF-messige hensyn ikke er bassfeller noe sted, og at jeg med fordel kunne hatt mer absorbent på bakveggen - men dører videre til soverom begrenser litt hva jeg kan få til, selv om jeg personlig syntes at dørene så riktig så snasne ut med et par tilpassede Makustik-paneler som dekket ca. 2/3 av hvert dørblad...)

Eller, sagt på en annen måte: Om jeg plutselig hadde hatt en vesentlig sum jeg kunne bruke på hifi, ville jeg nok prøvd å bygge meg et dedikert lytte/hjemmekinorom oppe på låven, med komfortable stoler og god akustikkbehandling - og så plassert dagens utstyr der oppe, med opsjon for et par gode stereohøyttalere som var mer i stand til å fylle det rommet med lyd enn dagens Idunn (stereo) og SA Signature 10 (hjemmekino)...

Det er så mange høyttalerprodusenter som jobber mot rommet høyttalerne skal brukes i at det er ellevilt egentilig. De tentker på høytteleren som en isolert enhet, måler i lyddøde rom, eller i nærfeltet på aksen. Ingen tanker for hvordan det blir brukt i et vanlig hjem.
Gode gamle Carlsson hadde noen fine ideer, men var litt forut for sin tid. Så for nå er det bare å gjøre som deg, jobbe med omgivelsene.

• Liker
Reaksjoner: knb og holmby
Og, for å være i nærheten av topic på tampen av innlegget - det skal sies at jeg har hatt mye mer igjen, krone for krone, for å flikke litt på lytterommet (aka kjellerstua) akustisk enn noen ny hifi-komponent har gjort.

... og motsatt: jeg har hatt den tvilsomme gleden av å høre mye dyrere høyttalere enn jeg noengang kommer til å kunne kjøpe, i et asymmetrisk minimalistisk rom med betongtak, betongvegger, og vinduer uten gardiner langs hele den ene sideveggen, helt uten akustiske tiltak, og ble stående med åpen munn over hvor jævlig det hørtes ut.

• Liker
Reaksjoner: OddE og Blodstrupmoen
Noen som har innspill til hva som gjelder av aktive høyttalere om dagen? Skal brukes til TV-oppkobling (hdmi arc) og musikk. Foreløpig vurderes det å stikke innom butikk(er) å høre på:

Klipsch The Fives
KEF LSX
KEF LS50
KEF LS60 (som dessverre har for lav WAF-faktor pga dybden)

Andre jeg burde vurdere eller som noen har erfaringer med?

Hatt hvite Dynaudio (110A) i mange, mange år. Brukes p.t. med en BluSound mellom aTV/TV og høyttaleren."Gruer" meg til tiden jeg skal finne en erstatning til Dynaudioene.

• Liker
Reaksjoner: teknor
Noen som har innspill til hva som gjelder av aktive høyttalere om dagen? Skal brukes til TV-oppkobling (hdmi arc) og musikk. Foreløpig vurderes det å stikke innom butikk(er) å høre på:

Klipsch The Fives
KEF LSX
KEF LS50

Usikker om det passer budsjettet, men Sigberg Audio bør lyttes på i Ås når du vurderer muligheter.
Saranna får meget mye skryt, og bør være ganske enkle å få til i en normal stue.

• Liker
  • Liker
Reaksjoner: Raniets

Klipsch The Fives
KEF LSX
KEF LS50

-KEF LSX stod på kontoret en god stund, og de var absolutt et engasjerende og hyggelig bekjentskap. Blåtann Bare Virket(tm), noe som var et stort pluss - før jeg hadde hengt av meg jakka hadde telefon og høyttalere funnet hverandre og det var bare å trykke play. Funket FSF å koble dem til PC med USB, også, og formodentlig vil HDMI-inngangen også fungere som bare det, men den prøvde jeg aldri selv.

Den eneste grunnen til at de ble fordrevet, var at jeg plutselig fikk igjen et sett HS5 som jeg egentlig hadde ment jeg hadde gitt bort - men mottakeren hadde tolket det som et lån, og straks lydbasillen hadde tatt nok grep til at et komplett anlegg stod på innkjøpslisten, fikk jeg levert et par pent brukte HS5 og en flaske brunt på døren, og da ble LSX solgt og HS5 satt opp igjen på kontoret, gitt.

Nå antyder jo LS60 et budsjett som går langt utenpå hva jeg skal til å foreslå at du vurderer, men hva med å gå old school med et par Yamaha HS8?

Høres langt bedre ut enn den latterlig lave prislappen skulle tilsi, selv om de jo skinner aller mest som nærfeltsmonitorer, noe som jo fordrer en ganske liten stue, for å si det pent - men absolutt en kurant aktiv høyttaler også på litt større avstand, for sjokkerende lite penger. De fylte stua i gamlehuset (ca. 42kvm) med lyd på grensen til Götterdämmerung uten vreng.

Sleng på en subwoofer, og du trenger bare en eller annen duppedings som kan agere forforsterker, og du burde være i mål for under 20 lapper. Det er jo i denne bransjen nærmest for en ventepølse å regne. :D

• Liker
Nå antyder jo LS60 et budsjett som går langt utenpå hva jeg skal til å foreslå at du vurderer, men hva med å gå old school med et par Yamaha HS8?
Takker. Men skal ha høy WAF og KAF (kids), så da er HDMI arc et absolutt krav. Da faller nok old school fort utenfor. LS60 eller tilsvarende kan være innenfor dersom alternativet ticker av alle boksene - og er nevneverdig bedre enn andre alternativer.

Grado Time
IMG_2888.jpeg