Hi-Fi tråden

Takk for mange hode innspill!

Det er mulig det å lytte på den måte man hører på musikk og "lyd", kan eksistere som noe mer isolert fra "musikalsk forståelse" enn det jeg har tenkt.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
En ting jeg tenkte litt på i denne sammenheng (og som sikkert er nevnt i tråden før, men den er på 73 sider...) er hva hifi-entusiastene bruker som lydkilde? LPer?
 
En ting jeg tenkte litt på i denne sammenheng (og som sikkert er nevnt i tråden før, men den er på 73 sider...) er hva hifi-entusiastene bruker som lydkilde? LPer?
En Hifi-entusiast vil si at hen bruker CD, men så er de fleste av Hifi-entusiastene musikkelskere også så da er det noe forlokkende med fysiske og seremonielle med en LP-plate.
 
En Hifi-entusiast vil si at hen bruker CD, men så er de fleste av Hifi-entusiastene musikkelskere også så da er det noe forlokkende med fysiske og seremonielle med en LP-plate.
Noen kjører analog,andre digital .noen begge
Noen har quartz klokke,andre mekanisk.noen har begge…
Noen bruker båndopptaker,noen har opptrekkbar klokke
 
En ting jeg tenkte litt på i denne sammenheng (og som sikkert er nevnt i tråden før, men den er på 73 sider...) er hva hifi-entusiastene bruker som lydkilde? LPer?
Jeg er lite dogmatisk når det kommer til avspilling. Har en fin vinylrigg, og plenty med plater. En god CD-spiller og plenty med CD-er. Og abonnement på Tidal med 50 millioner sanger. Det går litt på hvor jeg har den plata jeg har lyst å høre på.

Når det er sagt, så foretrekker jeg fysiske medium. Når jeg leter frem en plate (LP eller CD), så er hodet i modus for å høre musikk. Løpet er liksom lagt. Men med strømming er jeg mye mer udisiplinert, og kan bli sittende å skrolle etter neste låt istedenfor å lytte til musikken. Er en mental greie.
Og i mange tilfeller låter ikke strømmeutgavene av et album like godt som f.eks. CD-utgaven. Det er ikke tekniske begrensninger som er årsaken til dette, men heller at strømmetjenestene får en dårligere master enn det som går til produksjon av fysiske utgivelser.
 
Jeg kan godt forstå at mange ikke ser greia med hifi, siden et velfungerende og vellydende oppsett krever såpass mye offer og analytisk tilnærming at folk flest ikke klarer å gjennomføre det.
Det første er jo at selve stereoteknikken er såpass begrenset at man faktisk MÅ sitte midt i mellom høyttalerene for å få noe som helst som kan minne om en illusjon av dybde og bredde.
Høyttaler og rom spiller også sammen som en enhet, og det funker som regel dårlig med plasseringen om rommet skal funke til noe annet enn rent lytterom.
kompromisser må gjøres og plassering må faktisk måles om man vil ha noe som helst sjans til å få det til å spille bra.
Selv de dyreste komponenter vil spille like dårlig som en random BT høyttaler om de kun stappes inn i stua vilkårlig.

Men når det først treffer, og man hører et bra oppsett! da vet man det med en gang, for da opplever man en illusjon av rom og fysikalitet som er noe helt annet enn man er vant til fra vanlige anlegg.
Dessverre er det som sagt langt mellom de virkelig gode oppsettene, og høy pris garanterer ikke god lyd.
 
@Bjarnetv , eg hadde gleden av å få høre nokre rundstrålehøytalere og dei virka ikkje spesielt kresne på at en måtte sitte sentrert . Men så var det prisen igjen .

Nå er mitt hifi anlegg blitt offer for så mangen kompromiss at det ee vanskelig å få det til å låte perfekt . Likevel er lyden såpass bra at dei fleste innom setter pris på det.

@Edward . bruker cd/ streaming og aller helst LP. LP utgivelser har som regel en annen mastring spesielt for vinyl , og ikkje minst som nevnt over så er det en mental greie der en blir litt meir disiplinert og tar seg virkelig tid til å lytte på musikken . Forøvrig så avkler det også ganske raskt artister som baserer seg mykje på produsenter og låtskrivere til å produsere en 2-3 bra låter og fyller opp med generisk platefyll på resten av skiva .
 
@Bjarnetv , eg hadde gleden av å få høre nokre rundstrålehøytalere og dei virka ikkje spesielt kresne på at en måtte sitte sentrert . Men så var det prisen igjen .
Fordelen med rundstrålere er at de kan ha rimelig jevn frekvensrespons over store deler av rommet, slik at man får sånn ca samme opplevelse selv om man sitter litt til siden.
Bakdelen er jo at stereoperspektivet lider tilsvarende, så dybden og bredden i opptaket blir ofret.
veldig bra som sosial stuehøyttaler, men ikke optimalt for den ultimate egoistiske opplevelse om du gode opptak med mye rominformasjon ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Kommer ganske langt med en håndfull tusenlapper på en hodetelefonforsterker og et ordentlig par hodetelefoner, da... men ellers enig.
Det å måtte ty til hodetelefoner er jo i seg selv et offer!!!!
Men man har jo helt klart en fordel med at man slipper rompåvirkning og andre ulumskheter som kan ødelegge for stereoens akk så kilne perspektiv.
bakdelen er jo at det er vanskelig å få en følelse av dynamikk med hodetelefoner uten å skru opp til skadelige volum, selv med elektrostater.
relevant for diskusjonen er jo et bilde av min samling av hodetelefoner anno 2008 - jo særere jo bedre ;)
BA62E92B-CEE4-49B4-871C-1756B989AE4C.jpeg
 
fant et annet morsomt gammelt bilde fra 2008 - dette var vel fra rett før Audeze kom på banen, så om man ville ha orthodynamiske hodetelefoner måtte man kjøpe vintage eller lage dem selv!
dette var et heller simpelt eksperiment ;)
E1DE0F16-1F0D-4441-AE9A-0AA494AAED81.jpeg
328D71D0-D073-4CCF-BF09-1039E2A88A69.jpeg
 
@Bjarnetv Finfin samling av hodetelefoner, og spennende eksperiment.
Er det Stax Sigma innerst? De har jeg aldri sett i levende livet.:)
jepp - fantastiske hodetelefoner, men ikke særlig nøytrale og de ofrer litt nøyaktighet for å tegne opp et i overkant luftig og stort lydbilde.
lånte de bort til en (ex)kompis som aldri leverte dem tilbake, og savner dem jevnlig :mad:
 
Redigert:
  • Wow
Reaksjoner: maretranquillitatis