Hi-Fi tråden

Har lest i Devialettråden på Sentralen at gold er ganske mye bedre enn Silver.

Selv synes jeg Phantom har et utseende som passer best på kjøkkenet.
 
Devialet phantom, ja eller nei? Hvis ja, bør jeg gå for gull, eller holder det med silver phantom?
Ubetinget ja om du ønsker god lyd fra en boks løsning.
Vil aldri kunne gjengi stereo som godt 2 kanalers oppsett, men et bra kompromiss om ein ønsker ein alt i eit løysing og vil ha god lyd.

Ville gått for gold modellen om rommet ditt har litt størrelse, og du er en som lytter endel til musikk. I et mindre rom hadde eg nok gått for silver.

Lykke til!

Hadde denne tidligere på hytta, det var før kona såg en Geneva i walnut. Da måtte den skiftes. Lydmessig er Devialiet sin løsning langt forran Geneva.
 
Ubetinget ja om du ønsker god lyd fra en boks løsning.
Vil aldri kunne gjengi stereo som godt 2 kanalers oppsett, men et bra kompromiss om ein ønsker ein alt i eit løysing og vil ha god lyd.

Ville gått for gold modellen om rommet ditt har litt størrelse, og du er en som lytter endel til musikk. I et mindre rom hadde eg nok gått for silver.

Lykke til!

Hadde denne tidligere på hytta, det var før kona såg en Geneva i walnut. Da måtte den skiftes. Lydmessig er Devialiet sin løsning langt forran Geneva.
Takk for råd. Har en Geneva XXL nå, det alt mulig drit kan gjemmes bort. Det funker helt greit, men den er litt romlete lyd. Med ei lite jente som herpet alt på sin vei, likte jeg denne løsningen godt. Jeg pleier ikke å spille så mye høyt, men det hender jo at anledningen byr seg.

Egentlig kunne jeg tenkt meg to vegghengte Devialet, men gulvfoten ser mye bedre ut.

Rommet er på omtrent 45 kvm, så silver holder kanskje? Ikke liker jeg gull så godt heller. Vi får se:)
 
Tror jeg trenger en surroundforsterker for å få alt til å henge sammen i stuen. Bruker et sett høyttalere og en sub sammen med en stereo for og effektforsterker i dag. Bruker for lite tid på å lytte på musikk og det for meg å bytte ut forforsterker (og evt effektforsterker) med en hjemmekino sak. Hva er det jeg MÅ ha av standarder? Har sonos i dag, men bruker sjeldent multirom, så en forsterker med Spotify connect (?) hadde vært kjekt. Skal koble på Apple TV, dekoder, sonos, CD spiller og kanskje blueray spiller. Tenker å koble til TV via optisk utgang (eller trenger jeg ikke det - bruke hjemmekino recievet for å styre alt?).

Noen som kan anbefale noe i rimelig kategori - 6-10 tusen? Skal se om det dukker opp noe på black friday...
 
Tror jeg trenger en surroundforsterker for å få alt til å henge sammen i stuen. Bruker et sett høyttalere og en sub sammen med en stereo for og effektforsterker i dag. Bruker for lite tid på å lytte på musikk og det for meg å bytte ut forforsterker (og evt effektforsterker) med en hjemmekino sak. Hva er det jeg MÅ ha av standarder? Har sonos i dag, men bruker sjeldent multirom, så en forsterker med Spotify connect (?) hadde vært kjekt. Skal koble på Apple TV, dekoder, sonos, CD spiller og kanskje blueray spiller. Tenker å koble til TV via optisk utgang (eller trenger jeg ikke det - bruke hjemmekino recievet for å styre alt?).

Noen som kan anbefale noe i rimelig kategori - 6-10 tusen? Skal se om det dukker opp noe på black friday...
Er planen å fortsette med et sett høytalere og en sub?
Hva skal du i så tilfelle med en surroundforsterker? Dette trenger du kun hvis du trenger prosessering av flere kanaler/utganger.
Med kun front og sub hadde jeg heller brukt penger på en skikkelig 2 kanaler feks Hegel e.l.
Med integrert Airplay og/eller DLNA får du den nødvendig fleksibilitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: bjorngb
Planen er å fortsette med 2.1. Men det er litt for mye "stress" nå med bytting hit og dit for å få alt til å henge sammen. F.eks forsterkere støtter ikke fjernkontroll med vanlig ir, så kildebytte er litt tungvint, det er ikke digital inngang på forsterker, og hodetelefonutgang på TV har lavt signal. Så når jeg bytter fra TV til Spotify, må jeg inn på sonos app for å skru ned lyden. Jeg pleier ikke stille volum på forsterker, fordi jeg har lagt den fjernkontrollen bort (for å forhindre mer rot). Kan være jeg er på ville veier med ny hjemmekinoreciever og en ny forforsterker er rette tingen.
 
@bjorngb , du har spotify på sonos . Men ja kobla alt via en dac og handl deg en unviersal kontroll som du kan programeres . Problem solved ;) ..

Vanskelig dette med Hifi , sliter litt med at ting tar veldig mykje plass i ei lita stove og har lyst til å nedgradere i antall komponenter uten at det går på bekostning av lyd.
 
^ Det finnes jo mye brukbart i den kategorien etter hvert da - alt avhengig av prisrange, lyd- og designpreferanser og hva du sammenlikningsmessig har i dag.
 
Jeg så på Hegel H160 med to digitale innganger, men endte opp med en 500,- DAC til TV, og en Logitec Harmony fjernkontroll. Hegelen har AirPlay eller SpotifyConnect, og jeg kunne da spilt Spotify fra iPad. Jeg bruker egentlig ikke sonos så mye til multirom...

Det viste seg at Harmony støtter Densen likevel. :)
 
Kjøpte B&W 604 S3 i høst, litt som et ekstra moro-anlegg, og funderer på forsterkeri til disse. Testet Hegel H160, men den ble for varm på en fest. Har derfor kikket litt etter H300 brukt. Men det er jo egentlig "overkill" med tanke på prisklasse (og innebygget god DAC) for disse høyttalere, selv om jeg mener stor og god forsterker er viktig.
Tenkte evt å kjøre trådløst fra android spotify med chromecast audio (optisk ut), muligens andre kilder etter hvert, inkl andre optisk/coax og iphone.

Noen andre forslag, helst noe som er mulig å få tak i brukt?
(1. Stor stereo integrert forsterker med dac og/eller trådløse fasiliteter? = H300)
2. Stor stereo integrert forsterker uten dac/trådløse fasiliteter (benytte chromecast analogt? Eller dac tillegg?)
3. Stereo effektforsterker, og
4. Forforsterker e.l. med/uten dac og evt trådløse fasiliteter?
5. Andre løsninger?
 
Hei.

jeg har nå kjøpt B&W CM8.
Ville dere anbefalt å ha en sub og senter også?

Hvilken forsterker anbefaler dere?
 
Kjøpte B&W 604 S3 i høst, litt som et ekstra moro-anlegg, og funderer på forsterkeri til disse. Testet Hegel H160, men den ble for varm på en fest. Har derfor kikket litt etter H300 brukt. Men det er jo egentlig "overkill" med tanke på prisklasse (og innebygget god DAC) for disse høyttalere, selv om jeg mener stor og god forsterker er viktig.
Tenkte evt å kjøre trådløst fra android spotify med chromecast audio (optisk ut), muligens andre kilder etter hvert, inkl andre optisk/coax og iphone.

Noen andre forslag, helst noe som er mulig å få tak i brukt?
(1. Stor stereo integrert forsterker med dac og/eller trådløse fasiliteter? = H300)
2. Stor stereo integrert forsterker uten dac/trådløse fasiliteter (benytte chromecast analogt? Eller dac tillegg?)
3. Stereo effektforsterker, og
4. Forforsterker e.l. med/uten dac og evt trådløse fasiliteter?
5. Andre løsninger?

Hei.

jeg har nå kjøpt B&W CM8.
Ville dere anbefalt å ha en sub og senter også?

Hvilken forsterker anbefaler dere?

Dette er jo smak og behag, men jeg er enig med @Zawatch om Hegel på B&W. H300 kan en jo finne på brukten. Eventuelt ta steget opp til H360 (sjeldnere å finne på brukten), som vil gi deg mer oppløst/større mellomtone og diskant.
 
Dette er jo smak og behag, men jeg er enig med @Zawatch om Hegel på B&W. H300 kan en jo finne på brukten. Eventuelt ta steget opp til H360 (sjeldnere å finne på brukten), som vil gi deg mer oppløst/større mellomtone og diskant.

Takk for svar Striky!

Vil H200 bli for liten for å drive CM8, eventuelt en sub og senter i tillegg?

Hvordan finner man ut om man har behov for sub og senter?
 
@gooner87, til 2ch stereo bør det ikkje være behov for sub for dei fleste. Sub vil komplisere anlegget betraktelig, og en bør vel aller helst ha 2 subber . Egentlig tenker eg vel at en kanskje har valgt feil høytalere i forhold til ka en ønsker å få ut av anlegget, eller man (aller helst) må tenke på plassering og akustikk i rommet. Hegel h200 fungerer nok veldig bra då den er kraftig , men den er veldig stram i bassen og min erfaring er at lydbildet heller litt mot det lyse. Eg har ikkje prøvd Hegel på B&W, men både på audio phsyic scorpio 2, virgo og mine Tannoy dc10t. på sistnemnde fungerte dei vel best sånn sett :)
 
@gooner87, til 2ch stereo bør det ikkje være behov for sub for dei fleste. Sub vil komplisere anlegget betraktelig, og en bør vel aller helst ha 2 subber . Egentlig tenker eg vel at en kanskje har valgt feil høytalere i forhold til ka en ønsker å få ut av anlegget, eller man (aller helst) må tenke på plassering og akustikk i rommet. Hegel h200 fungerer nok veldig bra då den er kraftig , men den er veldig stram i bassen og min erfaring er at lydbildet heller litt mot det lyse. Eg har ikkje prøvd Hegel på B&W, men både på audio phsyic scorpio 2, virgo og mine Tannoy dc10t. på sistnemnde fungerte dei vel best sånn sett :)

Takk for svar :)

Har du et bedre forslag enn 2stk CM8? Dem står uåpnet i esken så dem kan returneres.
 
Eg har som sagt ikkje prøvd dei her B&W høyttalerene så kan ikkje påstå at dei ikkje vil gi bra trøkk, og i tillegg er jo det veldig subjektiv.
Forøvrig er akustikk i rommet mykje viktigere en folk flest trur mtp bass og lydbilde so låter det tamt so kan det være mykje å hente på litt justering av rommet.

Til sjuande og sist ingen ting som slår membran areal om en skal få virkelig trøkk i nedre frekvenser. Så ei løsning kan jo være en stereosub med gode justeringsmuligheter for fase m.m til bruk når det trengs. Eg har prøvd det, men følte vel aldri at eg helt fikk til samspelet mellom høytalerene før eg lånte meg en romkorreksjon sak. Eg endte til slutt med å kvitte meg med alt, og kjøpte heller nokre større høytalere som fungerte bra med den musikken eg hører mest på. No har eg en ganske nøytral forsterker ( asr emitter 2) så det er DAC og høytalere som gir meg den tweaken eg ønsker.

Trur nok eg hadde testa det du har. Seriøse HiFi butikker lar deg låne utstyr heim for test også so då kan du få prøvd kordan det fungerer med litt forskjellig tilkobla.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Jeg deler mye av det @Blodstrupmoen er inne på her. Akustikken i lytterommet, og evt. muligheter for å endre (bedre) den er viktig. Det samme gjelder høyttalerenes plassering. Samtidig bør man velge en høyttaler som i utgangspunktet har den karakteristikk og de egenskaper man ønsker. Butikkdemo av utstyr gir begrenset nytteverdi i forhold om det passer inn i kombinasjon med ditt øvrige utstyr og ditt lytterom. Hi-Fi må testes hjemme. Jeg har ikke hørt CM8, men ser den omtales som litt slank i lyden og med noe mindre bass enn andre kandidater i klassen.
 
  • Liker
Reaksjoner: pvaagem og gooner87