Hi-Fi tråden

Downsizing er alltid et kompromiss. Og eg sliter spesielt med små høytalere i store rom. Bassgjengivelse trenger volum . Men skulle eg ha kjøpt nytt i dag so trur eg en devialet kombo hadde stått høgt på lista uten at eg nødvendigvis syns den speler noke bedre.

Vis vedlegg 101467

Ja, og er egentlig komfortabel med det. Anmeldelsene på de EC Living- komponentene er solide nok til at jeg lydmessig neppe blir skuffet.
Men jeg er mer usikker på om systemet fungerer i praksis, ser at noen har slitt litt med oppsett og daglig bruk
 
Hva bruker folket til streaming, og er dere fornøyd med det?

Jeg har omsider tatt innover meg at det 21. århundre er her, og vurderer en streamingboks av noe slag i tokanalsoppsettet mitt.

Det eneste ufravikelige kravet er at den må ha en digitalutgang; jeg har en glimrende DAC og trenger ikke betale for et glimrende analogtrinn #2. I tillegg har jeg ikke flere ledige analoginnganger i forforsterkeren.

Med det unnagjort, er egentlig kravspec at appen man styrer skiten gjennom skal fungere og ikke være konstruert av sadister, samt kunne snakke med Spotify-abonnementet mitt.

Har kikket på en Yamaha-sak - WXC-50 - har noen erfaringer, gode eller dårlige, med MusicCast - appen deres?

Andre anbefalinger? La oss si budsjett ~5kkr.

Jeg kan betale litt for byggekvalitet og brukervennlighet, men som den enkle siv.ing. signalbehandling/radio jeg er, legger jeg ikke et sentralafrikansk statsbudsjett i en boks som skal hente bits fra nettet og dytte dem videre til en DAC, selv om boksen må gjøre en jobb med å rekonstruere PCM før de mater bitsene videre; jeg antar dette er en veldefinert prosess med lite plass for magi.
 
Ja - det ble 55 tommer`n - stor nok på veggen hos meg.
Lydmodulen, som jo er det viktigste, er lik på 55 og 65.

Er veldig fornøyd - det spiller langt bedre enn forventet. Med «alt» av tilkoblinger tilgjengelig - også trådløse - inkl. innebygget både Chromecast og Airplay, så fungerer dette TV/anlegg akkurat som den «media-hub» det var tenkt som.

En kul og praktisk finesse er det programerbare motoriserte veggfestet (lydløst), som enkelt tillater ulike «hotspots» rundt om i stua, det kan stilles med fjernkontrollen opp til 60 graders vinkel ut fra vegg.

Det er også innebygget en dekoder for et 7.1 oppsett, så det er meget mulig at også en trådløs B&O sub - og kanskje noen surround enheter snart blir lagt til.
Vis vedlegg 101495 Vis vedlegg 101496
Vis vedlegg 101498
Denne lille rakkern er kommet til:D
3CC1A845-75FF-4BFA-B26C-52A442B899FA.jpeg
 
Hva bruker folket til streaming, og er dere fornøyd med det?

Jeg har omsider tatt innover meg at det 21. århundre er her, og vurderer en streamingboks av noe slag i tokanalsoppsettet mitt.

Det eneste ufravikelige kravet er at den må ha en digitalutgang; jeg har en glimrende DAC og trenger ikke betale for et glimrende analogtrinn #2. I tillegg har jeg ikke flere ledige analoginnganger i forforsterkeren.

Med det unnagjort, er egentlig kravspec at appen man styrer skiten gjennom skal fungere og ikke være konstruert av sadister, samt kunne snakke med Spotify-abonnementet mitt.

Har kikket på en Yamaha-sak - WXC-50 - har noen erfaringer, gode eller dårlige, med MusicCast - appen deres?

Andre anbefalinger? La oss si budsjett ~5kkr.

Jeg kan betale litt for byggekvalitet og brukervennlighet, men som den enkle siv.ing. signalbehandling/radio jeg er, legger jeg ikke et sentralafrikansk statsbudsjett i en boks som skal hente bits fra nettet og dytte dem videre til en DAC, selv om boksen må gjøre en jobb med å rekonstruere PCM før de mater bitsene videre; jeg antar dette er en veldefinert prosess med lite plass for magi.
Bruk telefon/nettbrett og «Chromecast» derfra til en «Chromecast reciver» du digitalt kobler til DAC`n.
 
Redigert:
Hva bruker folket til streaming, og er dere fornøyd med det?

Jeg har omsider tatt innover meg at det 21. århundre er her, og vurderer en streamingboks av noe slag i tokanalsoppsettet mitt.

Det eneste ufravikelige kravet er at den må ha en digitalutgang; jeg har en glimrende DAC og trenger ikke betale for et glimrende analogtrinn #2. I tillegg har jeg ikke flere ledige analoginnganger i forforsterkeren.

Med det unnagjort, er egentlig kravspec at appen man styrer skiten gjennom skal fungere og ikke være konstruert av sadister, samt kunne snakke med Spotify-abonnementet mitt.

Har kikket på en Yamaha-sak - WXC-50 - har noen erfaringer, gode eller dårlige, med MusicCast - appen deres?

Andre anbefalinger? La oss si budsjett ~5kkr.

Jeg kan betale litt for byggekvalitet og brukervennlighet, men som den enkle siv.ing. signalbehandling/radio jeg er, legger jeg ikke et sentralafrikansk statsbudsjett i en boks som skal hente bits fra nettet og dytte dem videre til en DAC, selv om boksen må gjøre en jobb med å rekonstruere PCM før de mater bitsene videre; jeg antar dette er en veldefinert prosess med lite plass for magi.

Ingen over og ingen ved siden i 5k segmentet: https://www.hifiklubben.no/streaming/bluesound/bluesound-node-2i-musikkstreamer/

Godt grensesnitt, MQA-støtte, bygg videre i resten av huset, og god lyd. Alt man ønsker seg i grunnen ☺️
 
Bruk telefon/nettbrett og «Chromecast» defra til en «Chromcast reciver» du digitalt kobler til DAC`n.

Ingen over og ingen ved siden i 5k segmentet: https://www.hifiklubben.no/streaming/bluesound/bluesound-node-2i-musikkstreamer/

Godt grensesnitt, MQA-støtte, bygg videre i resten av huset, og god lyd. Alt man ønsker seg i grunnen ☺️

-Takk for svar, begge to. Jeg heller mot å bare plukke en ChromeCast (de koster jo ingenting!), sjekke om jeg er fornøyd og evt. gå opp et hakk om det viser seg at jeg irriterer meg over et eller annet.

ChromeCast Audio it is, så kommer det en statusrapport om litt. :)
 
Cabasse har kommet med en HEFTIG konkurent til Devialiet Phantom.
Som tidligere eier av Phantom så frister det å teste denne og...


Har akkurat fått testet denne raskt lokalt her.

Ny i markedet, gleder meg til å sjå tester.

@Blodstrupmoen - stikk innom Kontorsenteret i Førde og sjå på denne om du er lysten på noko meir stuevennlig:) (Snakk med Bjarte og hilse fra meg) Eg har alt avtalt å ha den heimt il test:)
 
Cabasse har kommet med en HEFTIG konkurent til Devialiet Phantom.
Som tidligere eier av Phantom så frister det å teste denne og...


Har akkurat fått testet denne raskt lokalt her.

Ny i markedet, gleder meg til å sjå tester.

@Blodstrupmoen - stikk innom Kontorsenteret i Førde og sjå på denne om du er lysten på noko meir stuevennlig:) (Snakk med Bjarte og hilse fra meg) Eg har alt avtalt å ha den heimt il test:)


Hva er pris på noe slikt i forhold til DP?
 
Nei nei nei nei .

Om en ikkje tenker høytalere over 500k som er delt i 2 enheter for kver side så
skal en ha 2 stk høytalere . 1 for venstre og 1 for høyre.
Subwoofer er sånt en må ha når en har kjøpt feilkonstruerte eller for små høytalere.

Jo fleire komponenter en introduserer dess fleire feilkilder får en ;)
 
Nei nei nei nei .

Om en ikkje tenker høytalere over 500k som er delt i 2 enheter for kver side så
skal en ha 2 stk høytalere . 1 for venstre og 1 for høyre.
Subwoofer er sånt en må ha når en har kjøpt feilkonstruerte eller for små høytalere.

Jo fleire komponenter en introduserer dess fleire feilkilder får en ;)
Oj.. ikke hengt med de siste 10 år? Mye har skjedd med samkjørte digitale deling-systemer de siste årene. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
@Gin. Der har sikkert skjedd mykje men korfor introdusere et nytt potensielt problem i signalvegen når du ikkje får det bedre en ved bruk av 2 skikkelige høytalere i utgangspunktet? .Har man et problemrom so kan romkorreksjon gjere underverker men ikkje uten at det medfører en del utfordringer det også. Uansett la det være med 2 høytalere . Og for all del kast senterhøytaleren.
 
@Blodstrupmoen Du lever i middelalderen min venn. Dette er det du trenger: http://steinwaylyngdorf.com/scase-discreet-home-stereo-system/

Så noen generelle betraktninger om hifi, som står helt for min regning:
Audiobransjen har dessverre vært veldig forelsket i feilene og manglene som tradisjonelle analoge systemer, fremfor å fokusere på gjengivelse av musikken. (Så du er ikke alene om å leve i middelalderen) Det å dyrke forvrengnig i rørforsterkere eller faseforskyvning i høyttalere, er for meg en absurd øvelse. Det musikken jeg ønsker å høre. De digitale systemene fra Lyngdorf/Steinway Lyngdorf tar utgangspunkt i jobben som skal gjøres og hva man ønsker å oppnå, fremfor å ta utgangspunkt i et trangt definert utvalg av komponenter som setter rammen for hva vi kan gjøre.

Jeg har et system med "digitale" forsterkere. Hifi-folk som er på besøk reagerer ofte slik: "Det låter utrolig flott, MEN......"
Dette men er alltid forskjellig fra person til person. Ofte forstår jeg ikke helt hva de mener, og når jeg spør får jeg veldig svevende svar som bare gjør meg mer forvirret. :) Via noen venner fikk jeg en gang besøk av en konsertpianist, som reiser verden rundt og spiller i store konserthus med kjente orkestere. Hans reaksjon etter første lytt var absolutt stillhet. Han klarte rett og slett ikke å finne noe fornuftig å si på flere minutter. Så jeg fortsatte å spille plater. Når han endelig fikk summet seg så var hans oppsummering ca. slik: "Detter er første gang jeg har hørt opptak av et piano som høres ut som et piano, og ikke et opptak av et piano!" Dere kan jo gjette hvilken tilbakemelding som bærer vekt hos meg.

Arsaken til dette tror jeg ligger i at vi liker det vi kjenner. Alle som er født frem til slutten av 80-tallet i alle fall, har vokst opp med analoge forsterkere, og har forvregningsmønsteret programmert i ryggmargen. Den nye generasjonen med digitale forsterkere mangler det meste av dette, og låter derfor "fremmed". Denne mangelen av forvrengnig er det jeg tror mange beskriver som at det låter "digitalt". En velkjent komponent av lyden (som ikke kommer fra instrumentet) blir tatt bort, og lyden blir annerledes. Klart det er skremmende når det opplevesfor første gang. Og mange tviholder på det gamle, og snakker fortsatt i dag om "digital" lyd. Jeg omfavner heller det nye, fordi det gir meg mer av musikken. Selv om det er en sakte endring på gang, er audiobransjen fortsatt dominert av gamle menn som vet hvordan businessen var på 80-tallet. Men sakte kommer de moderne tidene......

Dette siste er ikke spesielt til deg @Blodstrupmoen, men en generell betraktning fra mitt lille hjørne i universet til de som orker å høre på meg. :)
 
Eg har hørt nok super highend som låter helt forfærdelig ( i mine ører ) til å lure på om folk helt ukritisk spenner penga etter ka som helst . Men så hører eg på musikken og bruker nok inkje mykje tid på komponenter som ikkje fungerer.
Der finnes mykje bra også , for all del. Men en skal ikkje lese mykje av det folk skriver etter feks årets Horten messe før en skjønner at pris og lydopplevese ikkje alltid henger i sammen.

Digitale forsterkere finnes der en del av , dei fleste før devialet var vel ikkje mykje å snakke om, men devialet forsterkerene spiller veldig bra og er nok noke eg kunne levd med. Første gang eg hørte et oppsett med devialet så var det på et oppsett der en switchet med min asr . Og eg skal ikkje påstå at det spilte bedre , men det var ihvertfall ikkje dårligere ;)

Litt usikker på ka du meiner med " sitter i ryggmargen" God lyd er subjektivt . Noken hører på piano og liker at det er oppløst med stram bass , andre får helt noia når det skriker og ringer i øra av en overivrig diskant og tørr bass .
Mange går jo faktisk rundt å trur at high end skal låte tynt og skrikende , og ender ofte opp med å handle 1 eller fleire subwoofere for å få balanse i sakene.

Forøvrig har det seg sånn at musikkera tuner og forvrenger lyden igjennom bruk av både instrument , forsterkere , høytalere og mikrofoner under innspilling . I tillegg til det dei gjer i mixen .
So en kan vel heller sei at digital forsterkeren fremfører musikken på en anna måte .

Eg pleier som oftast å ta med meg ei Tool plate på lytting . Funker ikkje den så er det berre boss for min del ;)