Hi-Fi tråden

Støy på nettet kan komme av mange forskjellige ting, men den store synderen er industri og kraftkrevende maskiner.
Det som kan høres som susing i høytalerene når man ikke spiller av lydkilde er som regel reaktiv effekt, altså effekt som brukes men ikke forbrukes. Denne effekten blir ført tilbake til nettet. Betegnes Q.
Man kan bruke millioner på kabler av ymse slag og det vil ikke hjelpe en dritt. Det som kommer inn i forsterkeren vil bli forsterket og da selvfølgelig bli spyttet ut av høytalerene. Det eneste som vil hjelpe er å sette inn en skilltrafo med galvanisk skille, dvs ikke samme jordpotensial på primær og sekundærside.
Jeg har en 3,2 KW skilletrafo og det er lydkvalitet fra forskjellige planeter med og uten. Det er en skikkelig kladd på 30 kg og ikke uten et visst nærvær estetisk i stua.
Det høres spesielt på diskanten, jeg kan ha anlegget på fullt volum uten lydkilde og legge øret klin inntil diskanten og det er ikke den minste antydning til sus.
Uten derimot suser det som et middels jetfly. Man må være klar over at spenningen inn i huset er farget av hva som er tilkoblet på den samme trafokretsen.
Jeg har brukt årevis med tweeking av anlegg og rom før jeg nå har landet på et kompromiss.
Perfekt blir det aldri !!!!
Til dere som tror at klokkemani er galskap, dere har aldri vært hjemme hos en frustrert hifientusiast som leter etter de rette signalkabler og rette lytteposisjon. Det er faenimeg livsfarlig !

@steind, trenger man virkelig en skilletrafo av den størrelsen du beskriver? Din trafo er jo ratet til nesten 14 A! Skille trafo har jeg også lenge vært på jakt etter, men de jeg finner er kun av industristørrelse med tilhørende ikke-eksisterende WAF.

Hjelp og råd mottas med takk :)

Frode.

Redigert av en moderator:
Dersom man blanlegger noe frem i tid er det jo veldig greit å legge en egen kurs for hovedenhet og effektforsterker dersom man har mulighet til det.

@steind, trenger man virkelig en skilletrafo av den størrelsen du beskriver? Din trafo er jo ratet til nesten 14 A! Skille trafo har jeg også lenge vært på jakt etter, men de jeg finner er kun av industristørrelse med tilhørende ikke-eksisterende WAF.

Hjelp og råd mottas med takk :)

Frode.

Trenger nok ikke det, men når jeg handlet tenkte jeg at det skulle fanken ikke stå på kraftressursene.
Jeg har kvasikoblet 2 stk Doxa 70 til monoblokker slik at det suger litt saft av nettet når det trykker som værst. Hver av de gir i underkant av 130 W ut. Når det da går i dype partier jobber mine forholdsvis tungdrevne høytalere lett og luftig.
Skilletrafoen min er absolutt industritype, og kona har mer eller mindre gitt opp mine dustete påfunn som å stifte opp pledd og dyner som lydabsorbenter, tapemerker i gulvet for korrekt høytalerplassering ift lytteposisjon og endeløse avspillinger av samme referanselåt på forskjellige typer signalkabler, høytalerkabler og det ene med det andre.
Etter 23 år som samboere har vi lært å gi hverandre litt takhøyde, men WAF er anlegget mitt definitivt ikke.

Hmmm, uten å ha filla peiling på strøm og elektronikk er det jaggu ikke lett å forstå.

Prøver på en oppsummering:
- strøm fra strømnettet som kommer inn i min stue og der er masse rart koblet til denne kretsen er forurenset og skaper støy i anlegget
- strømrens funker dersom det er i form av skilletrafo (kan regnes som strømrens?)
- men, som alltid med lydkomponenter: prøv/lytt. Funker det til det bedre og økonomien tåler det: kjøp.

Hva med produkter som dette:
produkter som dette:
- Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Burmester 038
- Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - IsoTek Sigmas GII

@steind. Hva!!!! Er der andre enn meg som tatt vare på Doxa 70? Stilig. Jeg har riktig nok kun 1. Den er satt opp med en Audio Note forforsterker. Dette går i rotasjon med et eldre Audio Research sett og 2 mono EAR 509 (da med Audio Note'en). Jeg har noen aktive Klipsch høytalere, så bassen er relativt uanstrengt. Vel kansje ikke på Tchaikovsky's 1812 - he he.

Men en grei liten skille trafo kunne jeg godt tenkt meg. De er desverre ikke så enkle å få tak i :(

Frode.

Woop woop, hadde en gang 2xDoxa 70 i balansert drift på Sonus Faber Electa Amator. Milevis fra nøytral gjengivelse, men fy flate så bra det låt! Savner de :)

Kjøpte meg en Audiolab M-DAC da jeg var i London forleden. Er strålende fornøyd med denne! En stor oppgradering fra min gamle Cambridge DagMagic både lyd- og innstillingsmessig.

Har dacmagic 100. Hvordan mener du den andre DACn oppgraderer, mindre støy, MER lyd, etc?
Den gjengir rett og slett mange flere detaljer. Dessuten er det veldig praktisk med fjernkontroll (noe Cambridge dac'ene ikke har) med inngangsvelger når man har flere enn én kilde koblet til dac'en.