Hi-Fi tråden

@Entropy Takk for tipset! Jeg kjenner vel egentlig at jeg har mest lyst til å kjøpe helt nytt nå første gang. Dette er vel fordi jeg ikke er helt "inne" i dette med hi-fi enda, og ikke føler meg helt sikker på hva jeg skal høre etter eller må passe på når jeg skal kjøpe brukt. Litt som med klokker og kamera i starten kanskje. Pluss at det er jo litt gøy å få noe helt nytt første gang man "tar steget" inn i en ny hobby. Hehe, skal innrømme at det ligger en god dose irrasjonelle følelser og styrer, men de er jo viktige de også. :)

Vil forsterkeren, høytalerene og suben jeg har valgt ut virke godt sammen? Lurer litt på om denne NAD forsterkeren er kraftig nok til å drive høytalerne og subwooferen slik at det kan spilles "høyt"? På siden til hifiklubben står det jo under informasjonen til høytalerne at de "krever en del effekt for å spille skikkelig høyt" som en av hakene med dem. Trenger ikke så veldig mye volum, og rommet er heller ikke så stort, men det er likevel viktig å kunne frese opp litt volum i ny og ne. :)

Edit: postet nesten samtidig, så ikke meldingen din over her. Hmm, det er jo noe å tenke på. Virker som denne blir litt svakere på lydfronten (med unntak av suben, som er bedre), og mer av pengene går inn i den elegante nettverksløsningen? Forsåvidt heller jeg mer i retningen mot NAD forsterkeren. Om den fungerer fint med USB så har jeg jo data-forbindelsen jeg trenger egentlig. Men absolutt interessant!
 
Redigert av en moderator:
Har fått med meg at emnet om kabler kan være litt betent i hifi-miljøet. Har ikke lyst å starte noe kvalm om dette, men må innrømme at jeg måtte le litt da jeg så denne. :D

Nordost Blue Heaven USB 2.0 kabel A-B - 1 meter - USB - Kabel

Seriøst, har dette virkelig noe for seg, eller ler "Nordost" hele veien til banken her? :eek:

Kjøp brukt!!! Hifiutstyr faller til under 50% ila et par år. Bruktmarkedet på Hifisentralen var enormt før, nå må det dessverre suppleres med finn. Utvikling skjer, noe som taler for nytt, men ikke på mainstream-produkter i prisklassen du sikter på. Således har Entropy et poeng, elektronikk nytt, høyttalere brukt.

Alle ledd i kjeden er viktig. Også kabler, men mer begrenset effekt før du bikker 100'+. Dvs, ikke betal for mye, enn så lenge... før du flipper deg oppover:) Om det er mulig å høre forskjell på en USB kabel vet jeg ikke. Det jeg vet er at Nordost ler hele veien til banken:) Har selv brukt Nordost kabler til 50' og syns det var verdt det, men da til signal og høyttaler.

Lytt før du kjøper. Høyttalerne lager lyden. Smaken er som baken. Kjøp brukt. Ta hensyn til hvordan komponenten passer sammen. Velg lydbilde etter musikksmak! = mine beste tips!
 
Supplerer litt. Finn ut hvilke høyttalere du vil ha. Stikk på hifiklubben (eller annen butikk) og lytt kun på de høyttalerne. Men med forskjellige forsterkere. Det er STOR forskjell på lydsignaturen mellom Denon og NAD og cambridge. Det er veldig gøy å høre den forskjellen. Jeg landet på nad, men fy søren som cambridge fristet. Husk at bass blir mer markant hvis høyttaler veggmonteres og i små rom kontra å ha de på stativ.
Hifi klubben har generelt store lytterom, så det vil bli mer bass hjemme. Cambridge hørtes for meg kulest ut hos hifiklubben, men jeg la det på nad fordi jeg likte varmen litt bedre.

De sier vel at 10% av det totale budsjettet skal være kabler.
Så... Anlegg til en million trenger nok kabler til 100.
Hvis du kan velge mellom phono og optisk... Så velger du optisk... Osv.

----
@gmortens kan jeg høre på strømrensern din før du gjør endringer? :)
 
Redigert av en moderator:
@gmortens kan jeg høre på strømrensern din før du gjør endringer? :)

Som en del av min Smurfejakt har jeg solgt nesten hele anlegget, inkludert strømrensern. Har noen Nordostkabler igjen. Strømrens har en effekt på relativt dyre anlegg. Mitt kostet ca 200' nytt. Bruktverdi på ca 90'. 0-4 år gamle komponenter. Kabeljustering tunet minimalt på lyden, strømrensern fra Isotek revolusjonerte lyden! Men, dessverre solgt.
 
Redigert av en moderator:
Ok. Digg for deg da:)
Har prøvd å lese meg opp og vanskelig å bli klok på, men mange mener det også har noe å si hvor du bor. Så... Ikke vet jeg, men om det virker så virker det.:)
 
Ok. Digg for deg da:)
Har prøvd å lese meg opp og vanskelig å bli klok på, men mange mener det også har noe å si hvor du bor. Så... Ikke vet jeg, men om det virker så virker det.:)

Jeg kan ingenting om strøm, men har lyttet bevisst på anlegg i 20 år. Den funket hos meg, som bor i Oslo. Det sies at stømkvaliteten her er dårlig. Slikt skjønner jeg meg ikke på, men effekten den ga var enorm:) De demonstrerer den nok gjerne for deg på Oslo Hifi Center.
 
Denne blir morsom å teste.
Tidligere kjent som Subdude.
84A40A96-6DB7-4174-B659-86C652C4FE9F-4433-000003629A4F37A7_zpse7e23893.jpg
 
Oi!

Jeg lytter hovedsaklig på musikk...

Touché! :p

Dessverre så ha mye av min hifi-hobby også handlet om å lytte på anlegg. Befriende å gå på konsert, men enda bedre med konserter med god lyd...

Over til noe annet: hørte på B&O Beoplay A9 i dag som et potensielt og pent anlegg. For noe skvip! Ikke lett å høre musikken der gitt!
 
6DA42BF8-DC00-4BAC-9BC1-AC2F3FDCCBD8-5017-000003BDDB1EB472_zpsb11edf35.jpg

Det her, det var saker. Gikk fra; oi, her var det sub, til, det er umulig at de små høyttalerne spiller så dypt-lyd.
Vibrasjoner i gulvet blir nesten borte også, men de er fortsatt i lufta:)

Beste 800 kr jeg har brukt.
 
Det er ikke slik at den fjerner ristingen og lyden som går til naboene også? I såfall hadde den vært perfekt til leiligheten ;)
 
@jsf jo! I veldig stor grad.
Søk auralex subdude.

Den grøtete bassen en subwoofer ofte gir blir mye strammer og virker til å gli mer inn i lydbildet til høyttalerne. Den raslingen man ofte får i vegger og gulv har jeg ikke hørt noe til ikveld og volumet har vært mye høyere enn vanlig.
Jeg bestilte fra pure rave studio på ebay:)
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde ghetto versjonen i mange mange år (og det funker bra - ren fysikk). Ghettoversjonen koster knapt noe som helst og er basert på to komponenter:

1) sitteunderlag på gulvet
2) betonghelle (de tunge) oppå dette

Så setter man subben oppå der igjen. Bodd i leiligheter siden jeg flyttet hjemmefra og aldri fått klager på sub :).
 
Bra WAF på ghettoversjonen?;)

Betalte 800 inkl frakt fra junaiten. Det er det verdt.

Er en grunn til at jeg ikke har noe slikt lenger :p.

Dog - på løkka fungerte faktisk betonghellen visuelt helt ok siden den stod ved siden av en søyle med eksponert teglstein :).
 
Slettes ikke dumt, men hvorfor heller? Her er det bare brukt noe patentert skum og mdf.

Uansett, det virker og jeg oppfordrer alle å sjekke ut produktene deres.
 
Slettes ikke dumt, men hvorfor heller? Her er det bare brukt noe patentert skum og mdf.

Uansett, det virker og jeg oppfordrer alle å sjekke ut produktene deres.

Høy masse :). Er strengt tatt ikke sikker på om den USA versjonen din funker bedre enn ghetto versjonen nettopp pga massen. Poenget er jo å ha en masse som er isolert fra underlaget som er massiv nok til å absorbere energien. Ganske vanlig triks dette med hellen, klassiker på avforum :p.