Hi-Fi tråden

Skal jeg kjøpe meg nye Geneva XXL, eller er det mer fornuftig å sette pengene på klokkekontoen?
Den er fin, jeg får skjult mye "drit", lyden er god. Den passer også godt inn i en såpass liten leilighet.
Men da tar det lenger tid før neste klokke.. Hmmmm.
 
Det er den som ser ut som en tv-benk?

Jeg tror det er er kult produkt, men jeg vet ikke hvor god lyd det er i forhold til kostnad...har ikke hørt.

God lyd er viktig for stemningen hjemme.
 
Skal jeg kjøpe meg nye Geneva XXL, eller er det mer fornuftig å sette pengene på klokkekontoen?
Den er fin, jeg får skjult mye "drit", lyden er god. Den passer også godt inn i en såpass liten leilighet.
Men da tar det lenger tid før neste klokke.. Hmmmm.

Viktig med god lyd i heimen!
Personlig liker jeg ikke disse Geneva kassene, skal du ha et "bortgjemt" hifi møbel vil jeg anbefalle deg å kikke på Montana sin serie:
Montana - Products - Product Overview - Montana Sound Unit
 
Skal jeg kjøpe meg nye Geneva XXL, eller er det mer fornuftig å sette pengene på klokkekontoen?
Den er fin, jeg får skjult mye "drit", lyden er god. Den passer også godt inn i en såpass liten leilighet.
Men da tar det lenger tid før neste klokke.. Hmmmm.

Så prisen på den nå, og du kan få mye fint til den prisen... Jeg ville valgt en annen løsning, men det er bare meg. Hva er det som er viktig for deg? Hvilke preferanser har du innen lyd?
 
Jeg synes den spiller meget godt og fyldig. Har noe erfaring fra stereo i bil, men jeg er ikke "HiFi-geek", liker fortsatt det jeg hører. @Entropy, man får helt sikkert noe som spiller bedre for 25k, men neppe en like helhetlig pakke. Prisen kunne godt vært lavere, men den alene skremmer meg nok ikke bort.
Det er kombinasjonen av funksjon, design og skjult lagring av getboks, epletv og Playstation frister.
Litt skuffet over antallet HDMI-tilkoblinger, det burde vært fler enn to HDMI inn.

Jeg har skjult anlegg nå også, inndelt i vegger og tak. Forsterkeren er derimot synlig. Kunne tenkt meg å fjerne denne klubben av en forsterker, evt integrere en liten elco-forsterker et sted, bare for å ha det fungerende.
 
Redigert av en moderator:
Ja, da ble det julegave på meg i år også:)
Har ikke fått skjult alt av HDMI-kabler ennå, men det kommer.
Når jeg får fjernet subben i hjørnet der juletreet står, blir dette bra!
Lyden er for meg topp, samboern er like fornøyd. Naboen derimot, er vel kanskje litt mer skeptisk:p
Om det er ønskelig, kan jeg etterhvert lage en mikroreview av den, bare husk at jeg er amatør på området.

 
Noen som har tips til et par gode skrivebordshøyttalere? Sitter nå med Infinity Beta 10, men disse tar opp litt for mye plass på skrivebordet. Har sett litt på Johnblue JB3, men flere sier at disse kan gjøre det vanskelig å levere god lyd, så vurderer andre muligheter.

Det skal forøvig pares med enten Kingrex-oppsett eller NAD sin nye testvinner D3020. :)
 
Noen som har tips til et par gode skrivebordshøyttalere? Sitter nå med Infinity Beta 10, men disse tar opp litt for mye plass på skrivebordet. Har sett litt på Johnblue JB3, men flere sier at disse kan gjøre det vanskelig å levere god lyd, så vurderer andre muligheter.

Det skal forøvig pares med enten Kingrex-oppsett eller NAD sin nye testvinner D3020. :)

JB3 skal jo være en veldig artig høyttaler, og ser de fleste som parer dem med Kingrex er rimelig happy. Går og leker med tanken på å kjøpe et par slike selv til kontoret. Veldig god anmeldelse her: 6moons audio reviews: JohnBlue Audio Art JB3

Ellers vil jeg gjerne slå et slag for Swans, spesielt MK200mkIII 6moons audio reviews: Swans M200 MkIII
De er nok ikke så mye mindre enn Infinityene, men de er det beste skrivebordsoppsettet jeg har prøvd noengang (Og jeg har hatt "skrivebords"-oppsett med B&W N805 og Jungson DA120). Da slipper du forsterker også, og kan heller kjøpe en god DAC/lydkort.
 
Ja, da er de første dagene med Geneva omme, og jeg er ikke veldig fornøyd. Lyden er det ikke noe i veien med, den spiller veldig godt! Bildet derimot, det er en annen historie.

Jeg koblet den opp torsdag kveld/natt, men fikk ikke bildet til å fungere. Get-boks og eple-tv er koblet til hver sin inngang, hdmi ut er koblet til riktig kanal på tv. Jeg har lyd i massevis, men null bilde. Det manglet også en gummiforing til den ene foten. Jeg ringte til Lyd&Bilde der jeg kjøpte den, de var forsåvidt hjelpsomme, men vi kom ikke til noen løsning over telefon.
Har i dag snakket direkte med importør, Neby A/S. Tilbakemeldingen var at det mest sannsynlig var en defekt modul.
Jeg ga tydelig beskjed om at jeg IKKE kom til å reise tilbake med Genevaen, da jeg hverken har bil, rygg eller tid til å levere den tilbake den jeg kjøpte den. Da fikk jeg beskjed om at "det fikk jeg bare gjøre". Ga ettertrykkelig beskjed om at det dessverre ikke kom på tale, og at de heller fikk sende en tekniker.
Dette ble "parert" med at jeg evt kunne skru ut denne modulen selv, for å levere den til service. Jeg sa meg delvis villig til dette, men jeg har ikke lyst pga garantibestemmelser osv. Ei heller vil jeg vente på at modulen blir reparert.

Etter enda en samtale med selger, ble vi enige om at han skulle skru ut modulen av en fungerende enhet som står i utstillingen, for så å komme hjem til meg og montere den. Da er det bare å vente og se hvor lang tid dette tar.

I mellomtiden kjører jeg HDMI-tilkoblinger direkte til TV, optisk lyd derfra.

Fungerer bra nok det, men jeg er ikke veldig imponert over kvalitetskontroll fra geneva, ei heller kundebehandlingen fra Neby. Lyd&Bilde har hvertfall taklet dette på en god måte, og prøver å rette opp i feilen så godt de kan:)
 
Long shot......

Noen som vet om det er mulig å legge på folie på Beolab 2 og 3? 3erne er røde og suben er grå - ser helt dust ut :(
Hvis det er mulig, er dette noe jeg burde gjøre selv eller la proffene ta seg av det?
 
Historien om geneva fortsetter.

Da har jeg hatt besøk av en tekniker for bytte av bildemodul. Ny modul montert, testet, funket i kanskje ti sekunder.
Mitt forslag er da at noe annet er defekt, slik at den "knekker" modulen ved tilkobling. Enda en ny modul blir testet i morgen, før jeg evt for ny enhet før helgen.

Servicen har hvertfall blitt bedre:)

@HCWL: Vet ikke om de kan folieres, men hvis det kun er kabinettet som skal folieres, ser jeg ingen grunn til hvorfor det ikke skal fungere bra. Med den fasongen, tror jeg det er vanskelig å legge folien selv, da det må krympes og strekkes en del.
Har noen bekjente som jobber med folielegging, som muligens kan komme til nytte:)
 
Redigert av en moderator:
Det blir feil å kalle dette Hi-Fi, men jeg vender meg likevel til sonens kyndige medlemmer for råd. :)

Jeg har i stuen et anlegg satt sammen etter innfalsmetoden etter hva som har vært tilgjengelig av komponenter. Hovedbestanddelene er en Marantz 5.1 forsterker som må være fra før år 2000 og et par B&W DM330 høyttalere fra siste halvdel av 80-tallet (disse har vært med meg helt fra gutteromstiden). Har også en aktiv sub som sørger for den dypeste bassen.

Jeg skulle gjerne hatt litt mer kraft i lyden, og har i den forbindelse noen spørsmål.

1. Hva er levetiden på høyttalere? Burde mine hatt noen form for service eller vedlikehold? Mener å ha overhørt snakk om kondensatorer som kan tørke ut, uten at jeg har noe som helst begrep om hva det betyr.

2. Ville det ha noen effekt/fornuft/verdi å koble disse høyttalerene til via en separat effektforsterker for å få litt mer futt? Noen som har innspill eller tanker til om dette er noe vits og om jeg vil oppnå ønsket effekt? Evt hva slags forsterker (helst tilgjengelig på bruktmarkedet) som vil kunne fungere ok?

3. Eller er dette så gammelt/ødelagt/utdatert at det ikke er noen vits å flikke på?

20131217_202213.jpg


20131217_202257.jpg
 
Redigert:
Re-poster mine undringer fra en helt annen tråd.

DAB-radio med iPhone-dokking og undringer rundt det

a) jeg har fanker'n ikke blitt klok på DAB-radiosystemet. Er det riktig forstått at det bruker vanlige frekvenser og du finner både P3 og Klem FM eller hva det måtte være på vanlig måte, bare overføringen som er annerledes. (Satellittradio er vel noe annet?!)

b) vi har begge iPhones i 4-serien og kontakten inn er jo endret fra og med 5-serien. Så en eventuell dokking skulle da by på problemer vid neste telefonoppdatering eller fremtvinge en slik for begge. Kan jo undgåes ved å kjøpe en 5-seriekompatibel og bruke en vanlig 3.5mm-kobbling "så lenge".

... google og søk på det er jo oppskrytt :)
 
b) vi har begge iPhones i 4-serien og kontakten inn er jo endret fra og med 5-serien. Så en eventuell dokking skulle da by på problemer vid neste telefonoppdatering eller fremtvinge en slik for begge. Kan jo undgåes ved å kjøpe en 5-seriekompatibel og bruke en vanlig 3.5mm-kobbling "så lenge".

... google og søk på det er jo oppskrytt :)

@adamskater
Jeg kan ikke så mye om DAB-dessverre, men her har jeg en klar formening: Drit i docken, kjøp en radio med mulighet for bluetooth/airplay istedenfor. Trådløsoverføring er digg.
 
Redigert av en moderator:
Bloodtooth eller airplay-kompatibel DAB radio bør vel heller prioriteres?

Jeg tror forøvrig mer på å ha en bra airplay-høyttaler og spille radio fra nettradioen på telefonen jeg da...

DAB vil være viktig i bil.
 
Etter litt startproblemer er jeg endelig fornøyd med Genevaen:) Og den har både mulighet for AirPlay og Bluetooth, bare å kline til, @adamskater:)
 
Redigert av en moderator:
Var en tur på fjellet i Sør Aurdal i slutten av oktober og testet ut dab på Tivoli Pal+ radioen. Med dab var det bare skurring på alle andre kanaler enn P1. Men P1 på fm-båndet hadde langt bedre lydkvalitet. Og fm fungerer utmerket der oppe. Ifølge dekningskartet på radio.no skal det være meget god dekning i området.


Drittopplegg!
 
Her beveger jeg meg inn i et område hvor jeg er skikkelig noob, men siden TS er verdens beste forum:) regner jeg med å få god hjelp.

Vi investerte for en del år siden i et komplett B&O anlegg, med surround, TV og høyttalere i flere rom. For ett par år siden oppgraderte vi med ny TV, ikke B&O. I sommer kjøpte vi enda en ny TV. Dette har vært en litt komplisert øvelser, fordi B&O bruker egne koblinger osv. I går fikk vi ny GET dekoder, og nå er det blitt tydelig at tiden er gått fra B&O systemet.

Etter en samtale med B&O senteret på skøyen, er det nå klart at det må (igjen) investeres "tungt".

Mitt spørsmål: skal jeg hive ut hele driten, og heller begynne på nytt med en mindre "sær" løsning, eller fortsette å investere i eksisterende løsning.

Kanskje noen der ute har en Beosystem 3 eller 4 de har lyst til å selge meg. Har prøvd å søke litt, men fant ingenting brukt.

Takk på forhånd for all hjelp:)