Hi-Fi tråden

Rommet vil primært bli brukt til tvtitting av hele familien, men jeg ønsker også muligheten å spille musikk med god lyd. Har i dag kun Sonos og spille på så det meste blir nok en oppgradering. Mye av grunnen til at jeg ønsker in-wall er fruen og hennes forhold til høytalere og elektronikk generelt. Min tanke var da å få høytalerne inn i veggen og elektronikken i et teknisk rom. Happy wife osv...

Skal jeg ha musikkanlegg eller et hjemmekinoanlegg? Ja takk begge deler

Budsjett? 50-100', men vi vet jo at den ryker

Har ikke testet in-wall selv, men det er vel mye bra å få kjøpt nå for tiden. Mistenker bare at man får mer for pengene med vanlige høyttalere (selv om det i teorien ikke burde være slik da man slipper å betale for et forseggjort kabinett), men uansett er det nok verdt det om man gjør det skikkelig og med gode komponenter. :)

Har selv hatt tanker om å ha inn-wall bakhøyttalere i tak/bakvegg. Men er såpass glad i fronthøyttalerene+senter, og fleksibilitet, samt at det er praktiske utfordringer ift vindu som gjør det uaktuelt med in-wall i front.

Uansett, mitt råd ift musikk vs. hjemmekino er at det ikke nødvendigvis er motstridende, men på et bergenset budsjett vil det alltid være kompromisser mellom kvalitet og kvantitet, i praksis lydkvalitet vs. volum vs. antall høyttalere osv. Derfor, for noen som vil ha god lyd, og vil dra på litt innimellom, så vil jeg alltid anbefale er godt stereoanlegg fremfor et middelmådig surroundanlegg. Hvorfor? Film funker også på et bra stereoanlegg med trøkk! Og så kan man bygge ut til surround etter hvert.
Så jeg ville kjøpt så gode fronter som mulig, sammen med en god surround receiver. Så kan man vurdere effektforsterker til fronter, men kanskje bedre å kjøpe bra/stor receiver om man ikke har veldig store fronthøyttalere.
Er det noe igjen av budsjett, så bakhøyttalere. Selv føler jeg de ikke MÅ være veldig store/bra. Men ville heller kjørt uten senter enn en liten senter - hater spinkel bokslyd på stemmer på film/tv (og nei sub veier sjelden opp); så anbefaler en stor senter, helst tilsvarende som fronter. :)
Ser også at det finnes in wall sub, så planleg med dette også, men igjen vent heller enn å inngå for mange kompromisser ift pris. :)

• Liker
Reaksjoner: dafho
Hvordan gjør dere det med lydannlegg og tv mtp forsikring? Går det inn under innbo eller bør man ha en egen forsikring på dette ?

Viktig å sjekke type sum som dekkes på enkeltprodukter. Har endra seg mye siste år i positiv forstand dog...

********skille********

Etter å ha fått 'noe mindre' tid til aktiv lytting kuttet eg all high end for 7-8 år sidan. Ser på produkta eg solgte ut og særleg store høyttalere er jo nesten giveaway p.t. Den som hadde et dedikert lytterom...

Viktig å sjekke type sum som dekkes på enkeltprodukter. Har endra seg mye siste år i positiv forstand dog...

********skille********

Etter å ha fått 'noe mindre' tid til aktiv lytting kuttet eg all high end for 7-8 år sidan. Ser på produkta eg solgte ut og særleg store høyttalere er jo nesten giveaway p.t. Den som hadde et dedikert lytterom...
Vanlig store høyttaler er veldig tungsolgt pt., men når du tipper over på veldig, veldig stort går det bedre. Audiomarkedet har blitt polarisert! jeg oppfatter klokkemarkedet har gått samme veien!?
All the way har blitt den nye normen.
3C2A5935-5E90-48E2-B357-071E62E91A4E.jpeg

Med hifi så mister jo vanlige komponenter omtrent 30% av verdien i det de blir "tatt ut", og så fortsetter det nedover til modellen er erstattet av en nyere en og bruktprisen synker til helt bunns.

Det finnes selvfølgelig et par "rolexer" i hifiverdene som er tidløse og ikke taper seg mye i verdi (f.eks TAD eller accuphase), men stort sett vil folk ha det siste og beste.

Bra for sånne som meg, som liker å kjøpe brukt fra øverste hylle ;)

• Liker
Reaksjoner: Chalshus og Oddemann
Har ikke hørt dem, men har to kjøleskap-størrelse LAB12 baserte tapped horn subber i anlegget, så har en anelse om hva de kan.

Overraskende nok gjør gigasubber mindre ut av seg enn vanlige små subber siden de ikke vrenger, så hoved-effekten man får er økt romfølelse og realisme i lydbildet, ikke nødvendigvis mer "bass". (med mindre man spiller veldig høyt naturligvis - da kan det kjennes på kroppen)

Bor i bygård, og i følge naboene hører de som regel aldri at jeg hører på musikk - jeg kan derimot høre deres boomy stativ-høyttalere på lang vei siden de vrenger så mye i bassen og setter i gang stående bølger som forplanter seg i veggene.

Ellers så vet jeg om flere som har en annen variant av NNNN hornsubben som Skramstad har designet, og alle virker rimelig fornøyde ;)

Har ikke hørt dem, men har to kjøleskap-størrelse LAB12 baserte tapped horn subber i anlegget, så har en anelse om hva de kan.

Overraskende nok gjør gigasubber mindre ut av seg enn vanlige små subber siden de ikke vrenger, så hoved-effekten man får er økt romfølelse og realisme i lydbildet, ikke nødvendigvis mer "bass". (med mindre man spiller veldig høyt naturligvis - da kan det kjennes på kroppen)

Bor i bygård, og i følge naboene hører de som regel aldri at jeg hører på musikk - jeg kan derimot høre deres boomy stativ-høyttalere på lang vei siden de vrenger så mye i bassen og setter i gang stående bølger som forplanter seg i veggene.

Ellers så vet jeg om flere som har en annen variant av NNNN hornsubben som Skramstad har designet, og alle virker rimelig fornøyde ;)

Kjenner hverken lab eller alle n-ene, har gitt opp hifi for lengst, og jeg skjønte bare bruddstykker av innlegget ditt, men fikk umiddelbart minne om da jeg første gang hørte et perfekt oppsatt anlegg/rom med Klipschhorna hos importøren, sattan pule! Jeg har ikke hørt bedre lyd siden, hverken live eller high-end til mange ganger prisen. Morro! https://soundgarden.no/klipsch-group/130130/klipsch-klipschorn--sort-gulvstående-hjørnehøyttaler

Kjenner hverken lab eller alle n-ene, har gitt opp hifi for lengst, og jeg skjønte bare bruddstykker av innlegget ditt, men fikk umiddelbart minne om da jeg første gang hørte et perfekt oppsatt anlegg/rom med Klipschhorna hos importøren, sattan pule! Jeg har ikke hørt bedre lyd siden, hverken live eller high-end til mange ganger prisen. Morro! https://soundgarden.no/klipsch-group/130130/klipsch-klipschorn--sort-gulvstående-hjørnehøyttaler

Hørte Klipschorn hos Oslo HiFi Center sent på nittitallet med 2 x Doxa 70. Noe av det råeste jeg har hørt selv. Så veit hva du snakker om @Genta !

• Elsker
Reaksjoner: Genta
Ser ut som noen har brukt photoshop til å fylle opp kantinen på et konferansesenter med alle de lisensfrie 3d-modellene han kunne finne.

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Om det er noen som har erfaring med den nye Lyngdorf tdai 1120 vil det være stor hjelp om dere kan løfte lidt på sløret om den møter deres forventninger. Vurdere lidt hi-fi feel i stua og mistenker dette kan være grei innstegs modell?? Tiltenkt stereo-bruk...