Hi-Fi tråden

Kom en liten justering i kontoranlegget!

ACC228F8-DB10-41ED-92EB-70DE853CB22A.jpeg

Kom en liten justering i kontoranlegget!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Entropy og mr_frodo
Hei, er ny i "gamet" og skal kjøpe meg et anlegg med forsterker og skikkelige høyttalere. Ønsker at det skal drive en platespiller og mest sannsynlig lyden fra en TV, men musikken er det viktigste for meg. Noen tips i oppstartsfasen? Hva bør jeg se etter?
 
Hei, er ny i "gamet" og skal kjøpe meg et anlegg med forsterker og skikkelige høyttalere. Ønsker at det skal drive en platespiller og mest sannsynlig lyden fra en TV, men musikken er det viktigste for meg. Noen tips i oppstartsfasen? Hva bør jeg se etter?
Hvaslags type budsjett snakker vi om her?

Platespiller - dersom ikke forsterkeren har innebygget phono-rinn finnes det jo en del platespiller-forsterkere RIAA trinn å velge mellom.

Ang forsterker ville jeg sett etter en som hvertfall har optisk inngang for TV lyd, men helst e-arc for hdmi lyd.

Jeg ville også sett etter en forsterker som har mulighet for streaming utover bluetooth, hvis ikke må du fort kjøpe en bluesound node leler tilsvarende for å få denne funksjonaliteten i boks.


Ang høyttalere så er det mye spennende brukt. Men du må først definere type. stativ, bokhylle, gulv osv.
Også bør du finne ut om du vil ha lettdrevne høyttalere eller om det ikke er like farlig.

Mitt tips. Finn deg 3 lyttelåter du liker, som du kan streame i god kvalitet og som har både stemmer, dyp bass, høye toner osv - som du kjenner godt, eller blir kjent med.

Stikk så til alle hifi-butikker i oslo og hør på masse... flere ganger. noter deg hva du liker å lytte til, hva som engasjerer deg osv.
 
Hvaslags type budsjett snakker vi om her?

Platespiller - dersom ikke forsterkeren har innebygget phono-rinn finnes det jo en del platespiller-forsterkere RIAA trinn å velge mellom.

Ang forsterker ville jeg sett etter en som hvertfall har optisk inngang for TV lyd, men helst e-arc for hdmi lyd.

Jeg ville også sett etter en forsterker som har mulighet for streaming utover bluetooth, hvis ikke må du fort kjøpe en bluesound node leler tilsvarende for å få denne funksjonaliteten i boks.


Ang høyttalere så er det mye spennende brukt. Men du må først definere type. stativ, bokhylle, gulv osv.
Også bør du finne ut om du vil ha lettdrevne høyttalere eller om det ikke er like farlig.

Mitt tips. Finn deg 3 lyttelåter du liker, som du kan streame i god kvalitet og som har både stemmer, dyp bass, høye toner osv - som du kjenner godt, eller blir kjent med.

Stikk så til alle hifi-butikker i oslo og hør på masse... flere ganger. noter deg hva du liker å lytte til, hva som engasjerer deg osv.

Takker så mye for utfyllende svar. Ser selvfølgelig nå at min post var litt mangelfull!

Ser etter stativ/kompakt høyttalere og budsjettet ligger maks på 15-20k. Så får jeg heller legge mer penger i det etterhvert som interessen vokser.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo og Zomged
Er også lurt å tenke på hvordan du skal sette opp og bruke høyttalerene - stereo funker bare perfekt om man sitter midt i mellom høyttalerene, og for å få skikkelig ytelse må man være rimelig kompromissløs på plasseringen i rommet.

Dersom det skal være typiske stuehøyttalere som plasseres der det er plass, uten noe fast og matematisk utregnet lyttesposisjon, så burde du se etter høyttalere som er lette å plassere, og som fokuserer på å låte bra utenfor sweetspot (det vil si jevnt og bredt spredningsmønster, og gjerne en form for DSP løsning slik at den ikke låter grusom om man plasserer den suboptimalt i rommet)

Om målet er kompromissløs ytelse, og du er villig til å ofre litt praktiske egneskaper, så går du etter den høyttalere som låter best mulig i sweetspot, koste hva det koste vil estetisk og plasseringsmessig ;)

(siden jeg kun driver med DIY, så kan jeg dessverre ikke komme med så mange kjøpsråd)
 
Er også lurt å tenke på hvordan du skal sette opp og bruke høyttalerene - stereo funker bare perfekt om man sitter midt i mellom høyttalerene, og for å få skikkelig ytelse må man være rimelig kompromissløs på plasseringen i rommet.

Dersom det skal være typiske stuehøyttalere som plasseres der det er plass, uten noe fast og matematisk utregnet lyttesposisjon, så burde du se etter høyttalere som er lette å plassere, og som fokuserer på å låte bra utenfor sweetspot (det vil si jevnt og bredt spredningsmønster, og gjerne en form for DSP løsning slik at den ikke låter grusom om man plasserer den suboptimalt i rommet)

Om målet er kompromissløs ytelse, og du er villig til å ofre litt praktiske egneskaper, så går du etter den høyttalere som låter best mulig i sweetspot, koste hva det koste vil estetisk og plasseringsmessig ;)

(siden jeg kun driver med DIY, så kan jeg dessverre ikke komme med så mange kjøpsråd)

Høyttalerene må dessverre stå der det er plass. Så rådet ditt tar jeg med videre til butikkene!
 
Du trår aldri feil med en rega P3 platespiller .

Rega elicit R er også en fin fin forsterker med innebygd riaa. Stativ høyttalere har eg egentlig aldri helt skjønt då plassen dei tar er omtrent den samme som en gulvhøytaler. Skal en ha dei på bokhylle/benk er jo saken litt annerledes.
Eg har hørt på dette oppsettet på sonus faber sonetto 8 og det spilte veldig fint . Riktig nok med en godt oppdatert PU på platespiller men likevel.

Det var nok ikkje like raffinert som når eg spilte gjennom ASR riaa og forsterkeren , men overraskende bra .
 
  • Liker
Reaksjoner: Zomged
Æ træg hjølp!

Skal oppgradere hjemmekinoen. 5.1 eller 7.1.

Problemet er at fronthøyttalerne max kan være 96cm høye og 35cm brede, hvis ikke kræsjer de med lerretet. Noen som har gode tips? Prisklasse for fullt sett 20-60K.
 
Gøy er viktigere enn superpresist, skal brukes til film, spill og rock. Har headsett til hi-fi. Skal erstatte minste og billigste Dali gulvhøyttaler, så vi snakker ikke om å hoppe etter Wirkola her.
 
Ville gått for 5.1 i første omgang. Er ikke super oppdatert på hva som er standard på film pr 2021, men tidligere var det desidert mest vanlig med 5.1 lydspor.

Klipsch pleier å være livlige høyttalere til en ok pris, mye punch men kan være litt skarpe i lyden. Selv kjører jeg Monitor Audio Bronze høyttalere og Sony receiver, overraskende mye moro i de. Masse stram og fin bass, og bra med trøkk til actionfilm.