Hi-Fi tråden

Jo takker. :) Holder på å pusse ned for siste gang idag, samtidig som jeg oppdaterte et tidligere prosjekt som ble lagt på is grunnet mangel på tid til å fullføre. Skal fortsette på dette prosjektet videre, men regner med at det kreves litt tweaking. Har laget et par decent 3D-renderinger foreløpig, men mtp konstruksjon og lydbølger er det en del jobb igjen.

Noen synspunkter forresten? Tar imot all kritikk og tilbakemeldinger, det er bare positivt for min utvikling i prosjektet. :)

twospeakersprofile.jpg


Speakersback.jpg


Blackperspective.jpg


backblack.jpg


Speakerswithmacblack.jpg
 
Det store dilemmaet, og dets nyanser.

Jeg blir gal av å ikke ha lyd i min nye leilighet. Gal.
Når jeg i tillegg har en kamerat med større hifi-dilla enn min klokkeinteresse blir det vanskelig å ikke bare gå å handle med en gang.

Først og fremst har jeg planer om å vente til etter jul. Tror jeg.

Men, det store spørsmålet er: Hva?

Jeg har en liten stue på ca 18 kvm (?)
Betongvegger.
Orginalt tregulv.
Ganske stor sofa.
Loddent teppe.
Vegghengt tv på eneste treveggen som finnes.

Rommet har èn skråvegg. altså er ikke rommet kvadratisk.


Det eneste jeg er veldig sikker på er høytalerne (evt front høytalerne). Grunnen til denne parantesen er, det store spørsmålet. Stereo eller Surround?

Det begynte med at jeg var interessert i surround.
Liker Dali, og innen budskjett er det Dali Ikon 5 mk2 som appelerer til meg. Mest grunnet strl. Men også fordi de låter veldig bra iforhold til denne strl og fordi jeg tror de vil levere nok punch mtp størrelsen på rommet de skal fylle.

Ok, en konklusjon ute av verden. Det blir de fronthøytalerne.

Det er to forsterkere på stereo jeg liker.
CAMBRIDGE Azur 851A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
NAD C390DD Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Cambridgen har i mine ører en vanvittig dynamikk, og sjel. Den lille støyen som produseres er med på å farge lyden på en måte jeg liker. Cambridgen har mest punch på høytalerne.
NAD`n er ufattelig klinisk. 0,3 promille støy. Nok punch. Mer korrekt. Nesten tysk i væremåten. Digital. Og derfor også mindre varme.

Jeg grubler fælt.
Lytterommet på Hifi-klubben er stort, og ugunstig. Kansje blir cambridgen for brutal i lydbildet i ett mindre rom? Kansje til og med jeg vil ende opp med et pubertalt lydbilde?
Vil NAD`n bli mer punchete og litt mer ungdommelig i min lille stue mon tro? Den gyldne middelvei?

Så. Surround da...? Jeg kan jo bygge inn senterhøytaleren og lakke fronten i samme fargekode som veggen, også gå for et par supersmå bakhøytalere.... og joa. Men.. bør jeg det?
Jeg ser jo en del på film men, er ikke bra stereolyd også ganske gromt på film da?
Vil disse surroundreciverne være mye kjipere i stereomodos? (ja det er dem) Kan jeg leve med det?

CAMBRIDGE Azur 551R Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben
NAD T757v2 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

What to do?


Tv-bokser, forsterkere, cd/Blueray osv. blir innebygget i skap. Kun de gulvstående frontene som vil være "synlige" i rommet.

Hva hadde du gjort og hvorfor?
 
What to do?


Tv-bokser, forsterkere, cd/Blueray osv. blir innebygget i skap. Kun de gulvstående frontene som vil være "synlige" i rommet.

Hva hadde du gjort og hvorfor?

Siden du har tv og skal se film regner jeg med, ville jeg gått for surround. Se og hør et Blueray konsertopptak som f.eks Les Miserable så forstår du hva jeg mener :) Stereo er ut... :D
 
Det er selvsagt mer komplisert enn det jeg sier her, men uansett: God stereo er mye bedre enn middelmådig surround, også på film.

Jeg har klart å integrere hifi og surround på en tilfredsstillende måte, men det har også kostet en del. I alle fall mtp forforsterkeren er det få jeg vet om som har en anstendig separat analog stereodel, og de er alle dyre.

På den andre siden: Setter du sammen et rimelig surroundanlegg med god value kan det bli veldig bra det også.

Går du for stereo ville jeg definitivt kjøpt brukt. Surround sannsynligvis nytt.
 
Å høre på musikk i surround er for meg poengløst. Rett og slett fordi det ikke er korrekt iforhold til hvordan man hører på musikk noen sted i verden. Med mindre du er musiker og spiller midt i orkesteret.

Jeg merker at Stereo er det hjertet vil ha, men hjertet er nervøst for å savne det helikopteret som kommer bakfra de få gangene det gjør det...
Blir det savnet for stort kan jeg jo... dra på kino? Men andre veien er det litt værre. Blir for meg litt dumt å bruke mer penger på surround for å få dårligere stereolyd. Hmm. kansje jeg har bestemt meg..? Men kansje jeg elsker å høre deres meninger også:)
 
Har gått mange runder med meg selv, vært innom stereo til surround, og tilbake til stereo igjen. Ser du MYE film er surround helt topp, men går det hovedsaklig i musikk og en film i ny og ne ville jeg gått for stereo.
Du får veldig mye god stereolyd for en sum som ikke nødvendigvis velter neste års klokkebudsjett ;)
 
What to do?


Tv-bokser, forsterkere, cd/Blueray osv. blir innebygget i skap. Kun de gulvstående frontene som vil være "synlige" i rommet.

Hva hadde du gjort og hvorfor?[/QUOTE]


Vi skiftet ut vårt Tandberg 3036/3038-Snell EIII med kombinasjonen Nad C390DD og Bowers and Wilkins CM9 i januar. I tillegg til å lytte til musikk kjører vi tv'en over anlegget. Meget godt fornøyd med lyden, NAD'en kontrollerer høyttalerne utmerket, stor lyd. Men - du kjenner jo til produktene så da får du gå etter ørene. Matchen forsterker/høyttalere må jo stemme. I tillegg er jo rommet en faktor som påvirker lyden like mye som de enkelte komponentene.

Surround har jeg liten erfaring med. Hvis du går for NAD'en blir du neppe misfornøyd.

Lykke til!
 
Takk Thore.
Nad`n er fin, men må dobbeltsjekke om den er kompatibel med min panasonics videoskaleringsgreie. Hvis den ikke er det får man ikke lyd sync med tv, og det er ikke aktuelt for meg:)

Litt amatørspørsmål. Hvis man går for Nad 390DD; kan man i prinsippe spille Dali IKON 5 mk2 så høyt man bare orker med denne forsterkeren? Slik jeg har oppfattet det er det ikke DB men forvrengninger som tar knekken på elementer, og siden 390DD har så og si ikke-eksisterende støy/forvrengning... har jeg forstått korrekt?
 
De aller fleste forsterkere vil knele om de spiller med for tung last.

Men hvor høyt har du tenkt til å spille?
Politiet kommer på døra di før forsterkeren kneler, i de fleste tilfeller.



Jeg ville kjøpt stereo. Et lite, men godt anlegg vil gi deg mange gode musikalske opplevelser fremover.
 
Her er ikke volum det store fokus. Virkelig ikke. Det Er bare greit å vite at man kan...

For meg er fyldig og behagelig lyd viktigst, men det blir vel fort sånn at kraftige forsterkere kombinert med lettdrevne høyttalere jobber mer komfertabelt i alle registre?
Noen som har hørt på noe av det jeg sikler på?
 
Det kan også løses på måten jeg har gjort det. Jeg har en separat effektforsterker til frontene også kjører jeg bak på surroundforsterkern. Da får frontene nok guffe og låter bra i stereomodus + at jeg får surroundeffekten når jeg ser film.
 
Husk at det finnes andre butikker enn Hifi-Klubben.
Dra rundt til forskjellige butikker og hør på diverse oppsett.


Hva med pent brukt til halv pris? Det er kjøpers marked om dagen og utvalget på bruktmarkedet er enormt.




Jeg har 45watt til rådighet på middels tungdrevne høyttalere og kan spille så høyt jeg vil. Watt har lite å si.
 
Kjøper nytt. Får trolig ansattrabatt på klubben... To forsterkere er ikke noen dum ide, men rommet er nok ikke ideelt til surroundlyd uansett, eller hva tror du Tore?
Det er helt rått med 5.1 7.1 5.2 og 7.2 men hvor ofte?
For ca 20k er jeg vel better off med stereo?
 
Jeg kjører et skikkelig 90-talls set-up som jeg er usikker på om jeg kan kalle Hi-Fi :eek:
NAD 114 forforsterker, NAD 214 forsterker, NAD T 524(?) DVD-spiller til CD og Scandyna høyttalere.
Det meste av musikken går nok fra Spotify på iPhonen...

Konemor er ikke helt fornøyd med å ha de gråboksene i stuen, så de blir vel byttet ut med en mini-anlegg om ikke lenge... :(
 
Hvis du liker lyden så kan du jo komme unna med et hifimøbel som
Skjuler dette helt uten å hindre fjernkontrollen i å ha kommunikasjon?
 
Tror jeg er enig med å holde seg på stereosporet. Hvor mye rabatt får du? Er jo kjekt med nytt. Av og til kan man gjøre noen skikkelige kupp på brukt hifi, men det er ofte i høy prisklasse det er mest å hente. Litt som med klokker ;)

Ang. spotify: Selv om lossless klart er å foretrekke så er det helt akseptabel kvalitet på 320 kb til det meste. 160 derimot er smertefullt å høre på et godt anlegg. Er ikke sikker, men er ikke gratis spotify 160 og betal 320?
 
Redigert:
Jeg ville helt klart gått for stereo,som du sier hvor ofte ser du film med fullt trøkk kontra hyggelige kvelder med gode toner i stereo?
Jeg ville gått for små stativhøyttalere, evt en liten sub gjemt et sted om det trengs. Finnes masse små snasne saker med vannvitig god og stor lyd.
Utingen med en del små høyttalere er at de krever mye av forsterkeren kontra gulv. Uansett så blir dette litt som og diskutere bil/klokker;)
Gøy men blir sjeldent enig....Gleder meg til og se hva du ender opp med:)