Hi-Fi tråden

Noen som kan anbefale meg ett bra lyd system til en leilighet på 70-100 kvm? Ser mest på Bang & Olufsen da jeg liker designet godt! BeoLab 14 er noe som ser bra ut og ikke altfor verst pris, ellers er BeoLab 18 også interessant :) Kom gjerne med forslag om dere har noen gode!
 
@Lynch Et par raske forslag (med noe eksempler på brukte høyttalere fra finn):

18k: Hegel H80 (10k) + B&W XT4 (Brukt til 8k)
Eller
44k/39k: Hegel H160 (22k) + B&W 805D (Brukt 22k), eller B&W 803 (17k med skjønnhetsfeil)

Men mange parametre som må balanseres:
-Pris
-Bruk (musikkstil, TV, kino)
-Funksjoner (wifi, ipod, USB, dac, spotify, osv osv)
-Stereo/hjemmekino
-Kvalitet vs. kvanitiet (Raffinert lyd vs. høy lyd. Når man har begrenset budsjett)
-Design, WAF, størrelse..
 
  • Liker
Reaksjoner: Eivind_Lie
@Lynch Et par raske forslag (med noe eksempler på brukte høyttalere fra finn):

18k: Hegel H80 (10k) + B&W XT4 (Brukt til 8k)
Eller
44k/39k: Hegel H160 (22k) + B&W 805D (Brukt 22k), eller B&W 803 (17k med skjønnhetsfeil)

Men mange parametre som må balanseres:
-Pris
-Bruk (musikkstil, TV, kino)
-Funksjoner (wifi, ipod, USB, dac, spotify, osv osv)
-Stereo/hjemmekino
-Kvalitet vs. kvanitiet (Raffinert lyd vs. høy lyd. Når man har begrenset budsjett)
-Design, WAF, størrelse..

Takk for gode tips @Zawatch ! Er musikk jeg er på jakt etter, ingen fast budsjett! Mulig det blir nytt fra B&O, får høre angående priser hos de.
 
Jeg har et problem, og hva er vel da mer naturlig enn å oppsøke et klokkeforum for hjelp :p Har utrolig lite greie på dette, så setter pris på råd :D

Har et sett med Bose Companion 5 PC-høyttalere, som jeg tenkte å koble opp mot tv-en og airporten.

Ønsker å spille av lyd både på tv-en og airporten fra samme anlegg. Innbiller meg at jeg trenger en form for "kanalfordeler", som feks. har en AUX og video-kanal, som jeg da kan switche mellom ved ulik bruk.

Noen som vet om det finnes en helt enkel og grei sak? Har prøvd å google meg ihjel, men er ikke så altfor inne i terminologien :D
 
Spør her, nå har jeg ikke lest de 36 foregående sidene. Så beklager hvis det er besvart tidligere.

Billigste måte å få AirPlay fra iPhone /iPad til min analoge stereo med kun analoge innganger ?
 
@daghoi Du kan jo plukke opp en Chromecast Audio til ca 450 også. Da caster du musikken fra Tidal og Spotify, så slipper du å tyne batteriet på iPhonen din. Samme kabel som på airport express forøvrig og enklere oppsett.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Jeg har en Electrocompaniet ECI3 forsterker (fra 2003) som trenger litt vedlikehold. Er det noen som har tips om hvor man bør henvende seg? Jeg mener jeg hørte en gang at det var Abrahamsen som var anbefalt.
 
Vedr. ECI-3. Kontakt Abrahamsen direkte. ECS Holding på Fjellhamer, rett nord for Oslo. Tlf 67978190.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Har et stk Bose QC25 og et stk Bowers & Wilkins P5, som begge har utskiftbar kabel. Disse har 2,5 mm i hodetelefonen, og vanlig 3,5 mm jack inn i mobil/lignende. Er det mulig å få bytte en slik kabel til 2,5 mm -> lightning, slik at de kan brukes til Iphone 7?
 
Har et stk Bose QC25 og et stk Bowers & Wilkins P5, som begge har utskiftbar kabel. Disse har 2,5 mm i hodetelefonen, og vanlig 3,5 mm jack inn i mobil/lignende. Er det mulig å få bytte en slik kabel til 2,5 mm -> lightning, slik at de kan brukes til Iphone 7?

Det følger med en liten overgang i eska sammen med Iphone7 som du kan koble hodetelefonene dine til. Så du er ikke på bar bakke. Jeg har ikke testet denne selv, men etter hva jeg leser hos kilder jeg stoler på er ikke lydkvaliteten noe særlg. Blir muligens perler for svin når du har såpass fine hodetelefoner.
Den gode nyheten er at det finnes mange ulike DAC/hodetelefonforsterkere som du kan bruke sammen med både Apple og Android telefoner. Selv har jeg denne: https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/audioquest-dragonfly-black--da-konverter/ som gjør underverker sammen med mine B&W P5s2. Og det finnes mange andre typer å velge i. Det eneste negative (for noen, jeg er OK med det) er at det blir en ting til i lomma.
 
Det er det som er greia, jeg har allergi mot adapterer og ekstra dingser, derfor er både adapter og DAC uaktuelt. På en annen side er det utrolig kjipt at to så bra (i min verden) headset nå er "utdatert". Så da håpet jeg på en quickfix, at det gikk an å bytte kabel.

Får vel droppe hele iphone 7, og kjøpe meg en ny iPhone 6 og håpe den varer i noen år til. Ser ingen fordeler med dette grepet fra Apple, utenom at de selv får solgt mer dingser og binder brukeren til Apple.
 
Problemet er at lightningkontakten bare gir et digitalt "lydsignal" ut. Dette må omformes til analogt, og så trenger du en liten forsterkerenhet til å pumpe liv i headset'et. I en bitteliten "gratis" overgang fra Apple er nok ikke kvaliteten helt i Hi-Fi-klassen. Kan jo tenkes at noen produsenter kommer til å lage kabler til sine eksisterende hodetelefoner som har alt det nødvendige innebygget, men har ikke hørt noen rykter ennå. På den andre siden har jo både Bose og B&W kommet med trådløse (bluetooth) utgaver av disse headsetene som fungerer fint med Iphone7.
 
Devialet phantom, ja eller nei? Hvis ja, bør jeg gå for gull, eller holder det med silver phantom?