Hi-Fi tråden

Takk for svar Striky!

Vil H200 bli for liten for å drive CM8, eventuelt en sub og senter i tillegg?

Hvordan finner man ut om man har behov for sub og senter?

For å si det først, hva jeg er ute etter i lydpreferanser, er ikke det alle andre ser etter :) Vi har alle vår smak på lyden, akkurat som med klokker. Noen liker varme fra rør, andre liker det nøytralt osv osv. :)

H200 vil ikke bli for liten, den vil klare å drive CM8 bra. Har du en aktiv sub, kan den kobles til pre out på H200. Vil du ha senter (og surround?) må du nok ha en surroundforsterker/processor (og eventuelt koble til HT-inngangen på H200 om du vil bruke den som effektforsterker). H360 og andre forsterkere i andre seier/merker har andre egenskaper, så matching mellom høyttaler og fortsterker har mye å si for lyden. H200 har god kontroll på bassen og er ganske nøytral i mellomtone og diskant. H360 har stålkontroll på bassen, men i motsettning til H200 er den mer oppløst i mellomtone og diskant. Andre forsterkere kan være gode på andre områder, så her må man bare prøve seg frem.

Om du har behov for sub blir opp til deg og ditt bruk/smak. Jeg kan si at i mitt stereooppsett har jeg ikke sub.

Er enig i det mange her mener, en må nesten bare lytte selv på de komponentene man har lyst til å prøve. Og enda bedre er det å lytte til dem hjemme i eget rom. Mange snakker om akustikktiltak for å optimalisere lyden mest mulig, og det er riktig det. Men på den andre siden vil ikke jeg at stuen min skal se slik ut. Man må jobbe med rommet, plassering og akustiske tiltak slik det passer seg. Det har mye å si hvor langt ut fra bakvegg/sidevegg høyttaler står, i hvilken del av rommet høyttalerne står osv. Kanskje kan en diffusor eller absobent plasseres uten at det sjenerer rommet. Som med matchingen, prøv deg frem i ditt rom. For å si det slik, hos meg blir hjemmekinoen ganske så forskjellig mot stereoen i stua. I kinoen vil jeg kunne henge diffusorer og absorbenter på vegg, i tak og i hjørner, uten at det gjør noe for meg. Store ruvende subber og høyttalere gjør ingen ting. I stuen blir ikke dette aktuelt.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb og gooner87
Kjøpte B&W 604 S3 i høst, litt som et ekstra moro-anlegg, og funderer på forsterkeri til disse. Testet Hegel H160, men den ble for varm på en fest. Har derfor kikket litt etter H300 brukt. Men det er jo egentlig "overkill" med tanke på prisklasse (og innebygget god DAC) for disse høyttalere, selv om jeg mener stor og god forsterker er viktig.
Tenkte evt å kjøre trådløst fra android spotify med chromecast audio (optisk ut), muligens andre kilder etter hvert, inkl andre optisk/coax og iphone.

Noen andre forslag, helst noe som er mulig å få tak i brukt?
(1. Stor stereo integrert forsterker med dac og/eller trådløse fasiliteter? = H300)
2. Stor stereo integrert forsterker uten dac/trådløse fasiliteter (benytte chromecast analogt? Eller dac tillegg?)
3. Stereo effektforsterker, og
4. Forforsterker e.l. med/uten dac og evt trådløse fasiliteter?
5. Andre løsninger?

Svarer på mitt eget innlegg, for det ble plutselig H300! :)

20161208_212656_zpsmih0dyy7.jpg


Nå står den på hjemmekontoret med B&W 805, og det funker bra. :) Har ikke testet mye, så det er vanskelig å si noe om forskjeller, men har altså da både H70, H80, H160 og H300 som jeg har brukt på 805. Førsteinntrykket til H300 er at jeg ikke hører at den er "dårligere" eller mindre oppløst enn H160, kanskje den er litt rundere i lydbildet, men utrolig vanskelig å konkludere med noe som helst, spesielt før jeg evt kobler tilbake H160.
H160 er som nevnt testet på 604 S3, og det er til disse høyttalerene H300 er tiltenkt., mens H160 fortsatt skal brukes på 805. H80 er nå på soverommet med B&W 601, H70 ryker nok ut. Men det kan hende jeg finner en plass å bruke denne også, det er jo latterlig mye bra lyd for bruktprisen/verdien.


Hei.

jeg har nå kjøpt B&W CM8.
Ville dere anbefalt å ha en sub og senter også?

Hvilken forsterker anbefaler dere?
Kjøpt noen forsterker enda?
Nå kjenner jeg ikke CM8 så godt, men vil tro både H160 og H300 gjør susen, de er i samme prisklasse på bruktmarkedet. Og har sub-utgang.
Tenker du hjemmekino, så bør du finne en passende receiver, jeg er ikke oppdatert på dette området, men kjører selv Denon med B&W. Noen finner det kanskje blir litt nøytralt, lyst og kjedelig, så det kan godt hende andre kombinasjoner er bedre.
Hadde mange år hjemmekino uten senter, da jeg ville ha en som var like stor som fronthøyttalerene. Hater når det blir sånn puslete stemme pga. liten senter og for lite bass og "liten kasse"-lyd øvre bassområde, spesielt dype stemmer på film. Så vil anbefale å kjøre uten senter heller enn liten senter... Men når jeg først fikk senter, så skjønner jeg ikke at jeg klarte meg uten. Du nevner forresten heller ingen bakhøyttalere, skal du ha hjemmekino må du jo også ha dette. :)
Sub er som nevnt over smak og behag og kan være utfordrende å matche til fronter om man er ute etter perfeksjonistisk Hifi-lyd. Men får man innstillinger og plasseringer rett, så tilfører gjerne det lille ekstra helt i bunn, også til musikk. Har du enebolig ville jeg gått for sub etter hvert, har du leilighet er det kanskje likegreit å spare naboene for den dypeste bassen (som når lengst ut til naboer). :)
 
husker ikke om jeg har skrevet i denne tråden før, men her er i alle fall ståa på hifi-fronten om dagen.
DSCN5141.jpg


selvbygde dipolhøyttalere med raal dipol-diskanter i waveguide, janzen ja8008 8" mellomtone og doble seas l26roy
basser.
DSCN5144.jpg

DSCN5150.jpg


aktivt delt med minidsp 4x10HD, og en haug med Holton forsterkere (pluss en gammel sumo andromeda)
IMG_1815.jpg

vinylriggen består av en luxman pd272 med AT33ptg/II nål som går videre til en graham slee reflex M/elevator EXP kombo.
DSCN5146.jpg
preampen er en kenwood 700c med selvbygd trekabinett.

det som ser ut som en uelegant bokhylle er i virkeligheten en godt kamuflert LAB12 basert Tapped Horn subwoofer :D
spiller flatt til 20Hz ved 110db, men kutter av ved 30hz for å skåne naboen for den verste rumlingen ;)

sub før den ble kamuflert:
IMG_1160.jpg
 
Bjarnetv: Fin kamuflering av LAB12 hornet. :)
Hadde lyst til å bygge de samme hornene selv, men endte med å putte dem i lukkede kasser til å begynne med da jeg har funnet ut at kona godtar økning i størrelse så lenge det skjer gradvis. ;)
I lukkede kasser har de problemer med å holde følge med RP280 som har mye høyere følsomhet når jeg drar på med volum, så de hadde nok hatt godt av litt hornlading.
Pga 2x feil leveranse av trafoer, kan jeg ikke svinge mer enn ~140v på subbene, så allerede der sliter jeg siden forsterkeren til høyttalerene kan svinge nærmere 160v.
 
Redigert:
ja, Tapped Horn er virkelig å anbefale om du er ute etter kvalitetsbass og er kreativ på kamufleringen ;)

går nærmest på tomgang her i stuen, og har mer enn nok kapasitet til å gi romfølelse til digre konsertlokaler og kontrabasser uten å stikke seg frem eller rumle.

Har en til stående ubrukt, men lurer på om jeg skal prøve å snike den inn, bare for å se hva som skjer med basskvaliteten.
burde jo kunne gjemmes bak en stående bokhylle ett eller annet sted i stuen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Svarer på mitt eget innlegg, for det ble plutselig H300! :)

20161208_212656_zpsmih0dyy7.jpg


Nå står den på hjemmekontoret med B&W 805, og det funker bra. :) Har ikke testet mye, så det er vanskelig å si noe om forskjeller, men har altså da både H70, H80, H160 og H300 som jeg har brukt på 805. Førsteinntrykket til H300 er at jeg ikke hører at den er "dårligere" eller mindre oppløst enn H160, kanskje den er litt rundere i lydbildet, men utrolig vanskelig å konkludere med noe som helst, spesielt før jeg evt kobler tilbake H160.
H160 er som nevnt testet på 604 S3, og det er til disse høyttalerene H300 er tiltenkt., mens H160 fortsatt skal brukes på 805. H80 er nå på soverommet med B&W 601, H70 ryker nok ut. Men det kan hende jeg finner en plass å bruke denne også, det er jo latterlig mye bra lyd for bruktprisen/verdien.



Kjøpt noen forsterker enda?
Nå kjenner jeg ikke CM8 så godt, men vil tro både H160 og H300 gjør susen, de er i samme prisklasse på bruktmarkedet. Og har sub-utgang.
Tenker du hjemmekino, så bør du finne en passende receiver, jeg er ikke oppdatert på dette området, men kjører selv Denon med B&W. Noen finner det kanskje blir litt nøytralt, lyst og kjedelig, så det kan godt hende andre kombinasjoner er bedre.
Hadde mange år hjemmekino uten senter, da jeg ville ha en som var like stor som fronthøyttalerene. Hater når det blir sånn puslete stemme pga. liten senter og for lite bass og "liten kasse"-lyd øvre bassområde, spesielt dype stemmer på film. Så vil anbefale å kjøre uten senter heller enn liten senter... Men når jeg først fikk senter, så skjønner jeg ikke at jeg klarte meg uten. Du nevner forresten heller ingen bakhøyttalere, skal du ha hjemmekino må du jo også ha dette. :)
Sub er som nevnt over smak og behag og kan være utfordrende å matche til fronter om man er ute etter perfeksjonistisk Hifi-lyd. Men får man innstillinger og plasseringer rett, så tilfører gjerne det lille ekstra helt i bunn, også til musikk. Har du enebolig ville jeg gått for sub etter hvert, har du leilighet er det kanskje likegreit å spare naboene for den dypeste bassen (som når lengst ut til naboer). :)


Hei! Takk for svar alle sammen :)

Det har blitt litt endring i planene. Samboer har endelig fått seg ny jobb så vi kommer nok til å kjøpe en større leilighet sammen.
Vi har levert tilbake CM8 og kommer nok til å gå for innfelte høyttalere.(WAF :))
Har dere noe erfaring med innfelte høyttalere?
 
Kan virkelig like at hjemmekinoen etter omfattende justering/kalibrering idag, nå spiller linjært ned til >20hz:D
Trikset = dele frontene til en dedikert sub (>16hz) ved 40hz og la disse spille sammen så langt ned frontene klarer (28hz) og la en dedikert sub + hjelpesuben for LFE rulle av med -24db.
Alle andre kanaler enn frontene (7 stk i tillegg) deles ved 80hz til LFE subben.
Nerdete - ja, men de som forstår skjønner også gleden;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og Zawatch
Kan virkelig like at hjemmekinoen etter omfattende justering/kalibrering idag, nå spiller linjært ned til >20hz:D
Trikset = dele frontene til en dedikert sub (>16hz) ved 40hz og la disse spille sammen så langt ned frontene klarer (28hz) og la en dedikert sub + hjelpesuben for LFE rulle av med -24db.
Alle andre kanaler enn frontene (7 stk i tillegg) deles ved 80hz til LFE subben.
Nerdete - ja, men de som forstår skjønner også gleden;)
Sjekk @Tetragrammaton sin guide til god integrering på gamle AVforum.no ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Tetragrammaton
Er Hellnoob og Tetragrammaton samme person?
Aner ikke, men Hellnoob var i alle fall en grepa kar og hadde peiling på en god del innen hifi. Hellnoob hadde en Hellboy, etc. Men, mer viktig - subwooferintegrering i hjørner - gjerne stablet - var hans spesialitet. Hellnoob + subs og Radioshack var en killercombo. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tetragrammaton og Gin