- Medlem
- 5. okt. 2012
Kan du forklare hvorfor du mener man bør se bort fra moms? Den er lovpålagt og ikke eventuell. Jeg siterer fra Tidssonens artikkel om Klokkekjøp fra utlandet, «Unndragelse av merverdiavgift er en kriminell handling, og kan i verste fall straffes med konfiskering av varen, bøteleggelse eller fengsel.»
Mitt tankeeksperiment er heller 2 presumptivt identiske klokker; den ene koster 125K på Finn, og den andre koster 100K på C24. For meg som kjøper har begge da nøyaktig samme verdi. Hva som eventuelt skjer om jeg skulle velge å flytte til et annet land er en helt annen diskusjon.
Vi snakker om å SAMMENLIGNE priser på en OBJEKTIV måte? Og når man gjør det må man selvsagt unngå å ta hensyn til eventuelle avgifter som oppstår når man krysser landegrenser. Dersom man ser på dette subjektivt blir det noe annet. F.eks dersom en klokke i Oslo koster NOK 100.000, og den samme klokka koster NOK 100.000 i Hong Kong er det lik pris. Men ifølge en subjektiv måte for en nordmann å se dette på så koster altså klokka i Hong Kong 25% mer, det gjør den jo ikke, Forøvrig dersom en innbygger i Hong Kong skulle finne på kjøpe denne klokka i Oslo å få den sendt til Hong Kong vil klokka fortsatt bare koste NOK 100.000, for i Hong Kong har man ikke moms, tariffer eller avgifter på kjøp og salg, forøvrig betaler man kun ca 13% skatt på en inntekt på ca 1 million NOK. Og formueskatt har ingen hørt om engang.
Redigert: