Har Chrono24 kunstig høye priser?

Når man sammenligner prisnivå på en objektiv måte bør man se bort fra eventuell moms på innførsel.
Kan du forklare hvorfor du mener man bør se bort fra moms? Den er lovpålagt og ikke eventuell. Jeg siterer fra Tidssonens artikkel om Klokkekjøp fra utlandet, «Unndragelse av merverdiavgift er en kriminell handling, og kan i verste fall straffes med konfiskering av varen, bøteleggelse eller fengsel.»

Verdien på selve varen er jo det den ligger for salg for på nett, ikke det den koster etter mva. Hvis vi hadde 100% mva hadde ikke faktisk verdi på en sub vært 200k bare fordi vi måtte betalt det. Eller er jeg helt ute?

Kan du forklare hvorfor du mener man bør se bort fra moms? Den er lovpålagt og ikke eventuell. Jeg siterer fra Tidssonens artikkel om Klokkekjøp fra utlandet, «Unndragelse av merverdiavgift er en kriminell handling, og kan i verste fall straffes med konfiskering av varen, bøteleggelse eller fengsel.»
Fordi mva er en avgift som oppstår idet varen krysser avgiftsgrensene (som for EU sin del betyr at den går ut av unionen, og for Norges del, at den går ut av fastlands-Norge).

Hvis man skal sammenligne på tvers av markeder (les avgiftsområder), må således avgiften holdes utenfor.

Fordi mva er en avgift som oppstår idet varen krysser avgiftsgrensene (som for EU sin del betyr at den går ut av unionen, og for Norges del, at den går ut av fastlands-Norge).

Hvis man skal sammenligne på tvers av markeder (les avgiftsområder), må således avgiften holdes utenfor.
Jeg vil gjerne forstå argumentet, men sliter. For meg er klokkens verdi lik det jeg totalt må betale for den.

Jeg vil gjerne forstå argumentet, men sliter. For meg er klokkens verdi lik det jeg totalt må betale for den.
Ok, tenk følgende scenario.

Du bor i Norge, og vil kjøpe en sub.

Du finner to sammenlignbare klokker på Chrono24, den ene i Norge til NOK 100.000 ekskl. mva. den andre i Nederland til NOK 100.000 ekskl. mva.

Scenario 1: Du kjøper i det mest fordelaktige markedet (for deg), altså i Norge, prisen du betaler er NOK 100.000, prisen kjøper mottar er NOK 100.000.

Scenario 2: Du flytter til Nederland. Du kjøper nå i det nederlandske (innenfor EU) markedet, og betaler NOK 100.000, selger i Nederland mottar NOK 100.000. Prisen er den samme, men markedene er forskjellige.

MVA er ikke en egenskap ved varen, det er en egenskap av markedet du er i (evt. ikke er i). Det kan selvsagt argumenteres for at prisene i de forskjellige markedene ikke skal være like, men dette er da (nesten utelukkende) grunnet tilgjengelighet, ikke at vi har den tredje høyeste MVA-satsen i Europa (må ikke forveksles med EU).

EDIT: Lite tillegg - MVA er en avgift på verdien på varen (MerVERDIavgift), og er ikke en akkumulativ avgift.

• Liker
Reaksjoner: Ikaros og MikroKrone
Du må tenke større. En utmerket anledning til å bruke KI.
IMG_2714.jpeg

Du (Norge) er ikke hele verdensmarkedet.Vi er veldig små. Alle land har skrudd sammen en egen avgift, i Norge følger vi ordinær mer verdi avgift på 25%. I Dubai er den på 5%. Ser du problemet med å inkludere en sær avgift i verdien på f.eks. en klokke?

Mitt tankeeksperiment er heller 2 presumptivt identiske klokker; den ene koster 125K på Finn, og den andre koster 100K på C24. For meg som kjøper har begge da nøyaktig samme verdi. Hva som eventuelt skjer om jeg skulle velge å flytte til et annet land er en helt annen diskusjon.

Mitt tankeeksperiment er heller 2 presumptivt identiske klokker; den ene koster 125K på Finn, og den andre koster 100K på C24. For meg som kjøper har begge da nøyaktig samme verdi. Hva som eventuelt skjer om jeg skulle velge å flytte til et annet land er en helt annen diskusjon.
Nei. Dette er trolling og RageBait. Jeg skammer meg at jeg gikk fem på.

Lykke til med «tankeeksperimentet» ditt, jeg håper inderlig ikke flere kaster bort tiden sin på å underholde deg.

Jeg registrerer å ha vekket almen munterhet; hyggelig det, men jeg forstår ikke hvorfor. Innlegget var alvorlig ment.
Verdien, som du kaller det, er ikke lik for selger.

Sammenlignbare klokker har sammenlignbar verdi for selger, altså før importavgifter som forsvinner i det støre intet.

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Verdivurdering på klokker på Chrono er stort sett kunstig høy. Du kan ikke legge på 25% på prisen på Chrono for å finne norsk pris.
Ta f.eks min Rolex Daytona 116503. Reell salgssum for denne er nok ikke 282,500kr. Vil heller si et sted mellom 210-220' i det norske markedet.
1754940407438.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Chrono24 er en global markedsplass der (primært) profesjonelle aktører selger klokker, og hvor kjøper kan gjennomføre handel med "forsikring".

Ja – dette innebærer ofte et premium over en handel med en privat utlending på Watchuseek eller en Facebook-gruppe. Men dette er jo naturlig, ikke "kunstig".

Det er klart det kan oppfattes som idiotisk når Ronny på Finn har notert ned en pris fra høyeste sjikt på Chrono på sin godt brukte Girard-Perregaux, lagt på moms, og tror at det er denne prisen han automatisk bør få i en privat handel her hjemme.

Men det er Ronny som er idiot – ikke Chrono24 som har "kunstig høye priser".