Jeg registrerer å ha vekket almen munterhet; hyggelig det, men jeg forstår ikke hvorfor. Innlegget var alvorlig ment.Jeg gikk også 5 på, beklagerPresumptivt... (burde sett det..)
Jeg registrerer å ha vekket almen munterhet; hyggelig det, men jeg forstår ikke hvorfor. Innlegget var alvorlig ment.Jeg gikk også 5 på, beklagerPresumptivt... (burde sett det..)
Verdien, som du kaller det, er ikke lik for selger.Jeg registrerer å ha vekket almen munterhet; hyggelig det, men jeg forstår ikke hvorfor. Innlegget var alvorlig ment.
Kan du forklare hvorfor du mener man bør se bort fra moms? Den er lovpålagt og ikke eventuell. Jeg siterer fra Tidssonens artikkel om Klokkekjøp fra utlandet, «Unndragelse av merverdiavgift er en kriminell handling, og kan i verste fall straffes med konfiskering av varen, bøteleggelse eller fengsel.»
Mitt tankeeksperiment er heller 2 presumptivt identiske klokker; den ene koster 125K på Finn, og den andre koster 100K på C24. For meg som kjøper har begge da nøyaktig samme verdi. Hva som eventuelt skjer om jeg skulle velge å flytte til et annet land er en helt annen diskusjon.
Ja, det er kun for Rolex det fungerer sånn..Hvis en slik logikk skulle holde vann. så kunne man ta en helt boksny Tag Heuer solgt den på e.g. Finn med 25% påslag. DA ser man jo at en slik tankegang blir tåpelig.
Godt poeng. Det virker til å være mer aksept for å dra en brøytekant på fest enn å snyte onkel Norge for litt avgiftFolk får gjøre -og tenke- akkurat som de vil og følge sin egen logikk. Klokkene blir vel solgt til likesinnede med 25% påslag.
Men det jeg finner ganske komisk er:
Skatteundragelse, svart jobb, null arbeidsgiveravgift, smugle sprit, kjøpe inn kokain osv osv…..
Men MVA på brukte klokker!!! DET er de nærmest sykelig opptatt av…
Fair poeng, men nå er det jo slik at snittkursen fra GPB til NOK har vært på 11,4 de siste 30 årene, og at kronen var på sitt sterkeste mot pund i perioden 08-14, hvor og ellers ikke har vært under NOK 10 per GBPDen svake valutakursen for norske kroner de siste ti årene har bidratt mye til at spesielt dyrere brukte klokker prises mer gunstig i Norge enn i de fleste andre land. Når man tenker på at et britisk pund kostet noen og 8 kroner bare for 10-12 år siden men koster nå nesten 14 er temmelig dramatisk.
Vel vi snakker om 2025, og da er snittkursen de siste 30 årene lite relevant, spesielt siden krona nå er rekordsvak. I f.eks 2013 var jo alt dyrt i Norge, til og med brukte klokker… Nå er f.eks norske restauranter nesten blitt rimelig, utenom på alkohol.Fair poeng, men nå er det jo slik at snittkursen fra GPB til NOK har vært på 11,4 de siste 30 årene, og at kronen var på sitt sterkeste mot pund i perioden 08-14, hvor og ellers ikke har vært under NOK 10 per GBP
Tviler på at det gjelder import av brukte varer, men jeg kan jo ta feil.
Hvem vet, blir nok ingen realitet uansettTviler på at det gjelder import av brukte varer, men jeg kan jo ta feil.