"Hammerfjords" (aka ditt) savn fra Rolex?

Jeg kjenner ingen dykker som bruker Rolex.
Det er kommentarer jeg har lest over årene på nettet.
Som jeg sagt også: Jeg liker ikke spesielt visere på disse klokker.
Jeg kan prøve å finne tilbake disse kommentarene men er det relevant for deg som er egentlig super fornøyd med Rolex sin design?

Må gjerne poste noen linker om du finner noe.
Men ikke stress for min del, jeg er jo tross alt fornøyd.


Og akkurat nå som vi hadde en skikkelig tråd på toppen, så kommer speedticket til unnsetning med noe Tysk rap.
 
Redigert:
Designet til Rolex har utviklet seg like fort som designet til bilprodusenten Morgan, og alle som ser en Morgan tror det er en veteran;)
 
Helt enig. En ny klokke med "falsk" luminova patina gjør det ikke for meg.

Relansering virker som et desperat forsøk på å få en fot inn i vintage markedet, og heldigvis er rolex for god for dette.

Selv kjøpte jeg Tudor Heritage Chrono da den var ny. Kjempefin klokke med kvalitet i alle ledd, men den gjorde det bare ikke for meg.
Vil du ha en vintage klokke, må du på bruktmarkedet, ikke til AD og kjøpe "vintage" med 5 års garanti.

Rolex har fornyet modellene sine moderat siden de først ble lansert. Litt slik som porsche med 911en. 16610 er 993, 116610 er 996, og rotoraksling er IMS lageret. Noen få ryker, og det tar helt av på diskusjonsforumer.

Mangen liker de gamle best, men ingen kan si at de nye er dårlig.

Hver sin smak, men jeg hadde gjerne sett Rolex dro en "Singer" :cool: Med moderne teknologi og byggmaterialer.

Singer-911-Brooklyn.jpg


Den får 996 (116610) til å se tidsrelevant ut, IMHO :cool:

porsche_996_911_carrera_4s_2002-5.jpg
 
Jeg kjenner ingen dykker som bruker Rolex.
Det er kommentarer jeg har lest over årene på nettet.
Som jeg sagt også: Jeg liker ikke spesielt visere på disse klokker.
Jeg kan prøve å finne tilbake disse kommentarene men er det relevant for deg som er egentlig super fornøyd med Rolex sin design?

Comex ? SBS med Mil sub ? MN med Tudor ? SEAL divers med flere. Vi må relatere divere til når de ble brukt.
Tom
 
Hver sin smak, men jeg hadde gjerne sett Rolex dro en "Singer" :cool: Med moderne teknologi og byggmaterialer.

Singer er et eget selskap, som bygger nye gamle porscher.

Ville blitt det samme som om et firma hadde bygget en Sub av deler fra alle mulige årstall. moderne urverk i en 80talls kasse med en bezel fra 60tallet osv :p
 
Singer er et eget selskap, som bygger nye gamle porscher.

Ville blitt det samme som om et firma hadde bygget en Sub av deler fra alle mulige årstall. moderne urverk i en 80talls kasse med en bezel fra 60tallet osv :p

Nei. Jeg vil gjerne ha på meg en retroinspirert Newman Daytona med moderne urverk og byggmaterialer (laget av Rolex) mens jeg freser rundt i en Singer 911 :cool:
 
Redigert:
Sitat Opprinnelig postet av Hammerfjord
Jeg kjenner ingen dykker som bruker Rolex.
Det er kommentarer jeg har lest over årene på nettet.
Som jeg sagt også: Jeg liker ikke spesielt visere på disse klokker.
Jeg kan prøve å finne tilbake disse kommentarene men er det relevant for deg som er egentlig super fornøyd med Rolex sin design


Comex ? SBS med Mil sub ? MN med Tudor ? SEAL divers med flere. Vi må relatere divere til når de ble brukt.
Tom

Selfølgelig er det mange som har brukt Rolex på dykking: Jeg er litt oppdatert på dykking historie @Tom Henriksen...
Det var ikke det jeg mente.
Jeg mener at jeg personlig kjenner ikke noen folk rundt meg som dykker og som bruker Rolex.

Grei link for disse som vil ha info på militær klokker
http://www.military-watches.net/Home_Page.html
 
Redigert av en moderator:
Må gjerne poste noen linker om du finner noe.
Men ikke stress for min del, jeg er jo tross alt fornøyd.


Og akkurat nå som vi hadde en skikkelig tråd på toppen, så kommer speedticket til unnsetning med noe Tysk rap.

@Ørjan
En del undervann Rolex bilder der...
For å komme tilbake til det jeg sagt, jeg tror at det fins alltid noen som vil ønske seg større viser en "vanlig størrelse viser".
Men bildene der viser vel at synlighet er bra på en generel måte.
Som sagt, jeg liker ikke spesielt den Mercedes viser: Jeg syns ikke at det er stygg men jeg syns ikke at det er pen heller.
http://forums.watchuseek.com/f23/any-underwater-shots-687826-2.html

Og en ganske "uvanlig cocktail" test på klokker under vann der også... Til og med Nautilus er på laget:confused:
http://www.luxury4play.com/watches/93238-great-diving-test-so-wich-one-best-dive.html

Opprinnelig link er der under men siden alt var i fransk...
http://forumamontres.forumactif.com/t113781-resultats-du-test-montres-et-plongee-du-cha-2011
 
Redigert av en moderator:
hehe, jeg ville heller hatt på en 6239, og kjørt rundt i en 73' 2,7rs :cool::cool:

Orginal unpolished Redsub -71 og matching numbers 911 -71 any day. ;)

Enig med dere, vintage over retro, men jeg synes det er plass til begge deler :cool: @Ørjan og @Tom Henriksen

Jeg har for øyeblikket ingen klokker i samlingen nyere en 1968, men hadde lett valgt en vellykket retro Rolex hvis alternativet er en av dagens modeller. Har ikke du en Pelagos, Tom? Det er jo en moderne dykker, men helt klart inspirert av vintage Tudor.
 
Redigert av en moderator:
Jeg liker klokker. Nærmest alle klokker. Jeg liker at hver merke har sin egne særheter, og ikke prøver å ligne på hverandre. Blir bekymret for utvikling av flere Richmont merker hvor utvalget blir utvidet altfor mye etter min smak. Når jeg ser IWC sine lanseringer så må jeg innrømme at jeg liker det ikke. Så back to the point, jeg synes Rolex skal fortsette akkurat slik de gjør og hverken relansere gamle klassikere eller modifisere lenker, kasser eller noe. Takk og pris for "ignorer" lista :)
 
Kopiert min post fra Basel 2015-tråden:

Neineinei. Vintage look er vintage ur, la de heller komme med noe virkelig nytt, alle produsenter.
Ønsker man trauste, gamle looks så kjøp det gamle.

Jeg ønsker meg en Daytona med mørk grå keramisk bezel, grå skive og børstet lenke. Dog usikker på hvilken gråfarge og farge på dials. Gjerne en gråfarge som matcher børstet sølvdials ;)
 
Din beskrivelse av Basel15 Daytona gir meg assosiasjoner til vintage Daytona ;) @Rød

Vintageinspirert, men med moderne byggmaterialer og urverk. Den nye SM300 i titan er et godt eksempel. Du kjenner igjen trekkene fra orginalen, men det er overhodet ingen tvil om at det er en nytt ur. Titan, display back, moderne urverk, gul luminova, solid lenke og blå keramisk bezel og skive.

Jeg skulle gjerne ha sett at Rolex hentet inspirasjon fra en eldre Submariner i stedet for SubC når de skal utvikle neste generasjon. Mer tool, mindre jåleri. SD4 var et skritt i riktig retning IMO.
 
Redigert av en moderator:
Displayback

Jeg tror det klassiske er noe av det som selger Rolex. De fancy lenker er vel heller ikke Rolex kjent for å ha. Den nye glidelock er en forbedring i forhold til den gamle, som vel kan beskrives som "klassisk".

De knakk en kode for klassisk design, og har videreutviklet det (for?) forsiktig siden. Submariner er stort sett samme klokken i dag som da den kom.

Det jeg virkelig savner på Rolex er diplayback. Det er et flott urverk der inne som jeg gjerne skulle sett bedre! I dag har jeg bare bilder fra servicen liggende på mobilen. Den muligheten for innsyn er ikke akkurat det samme som ekte displayback. Dette finnes fra 3'je part, men de er ganske begrenset i diameter. I tillegg kommer (min) frykt for vanntetthet med disse montert.

De sies at Rolex ikke ville garantere for 2000 meters dyp med displayback, og at det er deres argument for å ikke bruke dette. Derimot er jeg sjelden under 5 meter, og jeg har ikke lest om mennesker som (levende) har kommet opp fra 1000 meter eller mer.

Strengt tatt så er det vel ingen dykkere i dag som bruker hverken Submariner, DS, Seamaster etc når de dykker? Dagens dykkere bruker vel heller de avanserte quartz apparatene?

Displayback ville gi den daglige Rolexbruker litt mer daglig visuell glede av sitt armbåndsur.
(Dagens klokke er en Tissot med displayback, som jeg allerede har brukt flere ganger!)

:cool:
 
@petterhg
Hvis Rolex skal vise frem urverket sitt så må de nok legge noe mere jobb i finisheringen....

egb7.jpg
 
Redigert av en moderator:
Ja...Der hadde vi noen som var ikke helt fornøyd med undervanns lesbarhet...

"Ingen bombe at det ikke var den dyreste klokka som hadde best lesbarhet :("

http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/dykkerklokker-i-sitt-rette-element-9156/index5.html

Jeg syns at den Helson greier seg strålende der i hvert fall...
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/dykkerklokker-i-sitt-rette-element-9156/index2.html

Det hadde nok ikke skadet Rolex å har tykker viser som "sword hands" for en bedre lesbarhet.
Og det er sikkert derfor SBS Royal Marines har bestilt Rolex(MilSub), Omega(SM300) og de siste CWC med akkurat disse "sword hands" siden 70 taller...
http://www.cwcwatch.com/sbs-divers-watch.htm

Vel, det kan vi bare drømme om...