"Hammerfjords" (aka ditt) savn fra Rolex?

Enig med dere, vintage over retro, men jeg synes det er plass til begge deler :cool: @Ørjan og @Tom Henriksen

Jeg har for øyeblikket ingen klokker i samlingen nyere en 1968, men hadde lett valgt en vellykket retro Rolex hvis alternativet er en av dagens modeller. Har ikke du en Pelagos, Tom? Det er jo en moderne dykker, men helt klart inspirert av vintage Tudor.

Noen syns at den Pelagos er litt inspirert av IWC...
http://www.foudroyante.com/en/tudor-pelagos-day-tomorrow-objective-analysis/

http://www.timezone.com/2013/06/03/iwc-aquatimer-tritium-luminova-by-edwin-h-heusinkveld/

 
Redigert av en moderator:

Den IWCen(aquatimer) der har jeg hatt for 10 år siden, i Titan med lenke vell og merke ;) Den gang å idag har jeg og hadde ett assortert utvalg i dykkerklokker i den såkalte spikerstål varianten. Så jeg hadde litt å sammenligne med. Jeg husker jeg var veldig imponert over robustheten og lenken på den Iwcen der. Lenken overgår Spikerstål lenkene med god margin. Kvalitetsfølelsen på bezel og lenkejusteringen er helt rå.
 
Redigert:
Personlig hadde jeg ønsket at Rolex kunne kommet med en stilren 114060 uten en liten stil på skiven, noe ala. 5513. Eller enda færre ord.
kanskje bare Rolex Submariner, så kunne all annen nødvendig info sneket seg på baksiden??? Drømmen :mrgreen:
 
Et normalt dykk varer ca en time, så at klokken går tom for power under vann pga lite bevegelse er jo en litt søkt problemstilling, men det er klart at det kan være greit med en power indikator man kan se på FØR man hopper i... Ellers må vi ta inn over oss at det er "ingen" som dykker bare med vanlig klokke, "alle" bruker en computer i en eller annen form. De få som har en mekanisk klokke i tillegg er stort sett wis'er som gjør det for å legge ut bilder på diverse forum. :)
 
Et normalt dykk varer ca en time, så at klokken går tom for power under vann pga lite bevegelse er jo en litt søkt problemstilling, men det er klart at det kan være greit med en power indikator man kan se på FØR man hopper i... Ellers må vi ta inn over oss at det er "ingen" som dykker bare med vanlig klokke, "alle" bruker en computer i en eller annen form. De få som har en mekanisk klokke i tillegg er stort sett wis'er som gjør det for å legge ut bilder på diverse forum. :)

Hvis jeg skulle gjør en del fridykking igjen, hadde jeg ikke brukt noen "computer"...
 
Et normalt dykk varer ca en time, så at klokken går tom for power under vann pga lite bevegelse er jo en litt søkt problemstilling, men det er klart at det kan være greit med en power indikator man kan se på FØR man hopper i... Ellers må vi ta inn over oss at det er "ingen" som dykker bare med vanlig klokke, "alle" bruker en computer i en eller annen form. De få som har en mekanisk klokke i tillegg er stort sett wis'er som gjør det for å legge ut bilder på diverse forum. :)

Jeg dykker en hel del, og bruker computer men må også ha min Rolex som sikkerhet. Større sjanse for at computeren går tom for batteri eller streiker enn at min Rolex slutter å fungere. Var det bra nok for Costeau så er det bra nok for meg. (jo da han brukte også Blancpain, men i all hovedsak brukte han sin Rolex, og det var sønnen som brukte IWC).
 
Jeg dykker en hel del, og bruker computer men må også ha min Rolex som sikkerhet. Større sjanse for at computeren går tom for batteri eller streiker enn at min Rolex slutter å fungere. Var det bra nok for Costeau så er det bra nok for meg. (jo da han brukte også Blancpain, men i all hovedsak brukte han sin Rolex, og det var sønnen som brukte IWC).

Gamlingen brukt også Doxa og Omega og er veldig kjent for forholdet han hadde med disse...
Bilde av en Doxa der
 
Gamlingen brukt også Doxa og Omega og er veldig kjent for forholdet han hadde med disse...
Bilde av en Doxa der

Jacques Yves Cousteau har fått betalt for å prøve og teste bl.a. Blancpain, Rolex, Omega, Doxa, Seiko. Privat og i sin jobb på Musee Oceanographique de Monaco brukte han Rolex. Det erikke rent lite av diverse dykkerutstyr som han har prøvd og utviklet i løpet av de mer enn 50 år han var aktiv.
 
Jacques Yves Cousteau har fått betalt for å prøve og teste bl.a. Blancpain, Rolex, Omega, Doxa, Seiko. Privat og i sin jobb på Musee Oceanographique de Monaco brukte han Rolex. Det erikke rent lite av diverse dykkerutstyr som han har prøvd og utviklet i løpet av de mer enn 50 år han var aktiv.

Vi vet nok at han trengte sponsor som alle som driver en kostbar virksomhet...
At han likte selv mer Rolex foran alle andre vet jeg ikke om. Men "Commandant Cousteau" hadde sin smak som alle andre har.
Rolex sin historie ble egentlig mer mediatisert(skulle jeg si "legendarisert") med Comex sine kontraker etter min mening.
Men ifra det jeg vet, Comex tok Rolex i varmen fordi Omega var for dyrt...2 ganger dyrere en Rolex faktisk.
Igjen, snakker vi om penger...
Jacques-Yves Cousteau tenkte kanskje også der og da : "En mindre klokke som sklir seg overalt og som koster halvdel av en Omega er bedre for meg...Et puis le Submariner est beau comme le trouduc d´une poulette..."
Men Cousteau var ikke min far.
Og til og med, hvis jeg skulle dykke i morgen med en bestemte klokke, jeg hadde tatt mine egne beslutninger, uten min far sin innflyttelse.

http://www.ploprof.com/PloProf.html

http://www.hodinkee.com/blog/2009/1...ototype-not-made-by-rolex-the-watch-that.html
 
Et normalt dykk varer ca en time, så at klokken går tom for power under vann pga lite bevegelse er jo en litt søkt problemstilling, men det er klart at det kan være greit med en power indikator man kan se på FØR man hopper i... Ellers må vi ta inn over oss at det er "ingen" som dykker bare med vanlig klokke, "alle" bruker en computer i en eller annen form. De få som har en mekanisk klokke i tillegg er stort sett wis'er som gjør det for å legge ut bilder på diverse forum. :)


Jeg bruker kun klokke, nå de siste åra Doxa med powerindikator og føler meg på en måte tryggere med indikator. Selv om dykket planlegges og risikovurdering gjennomgås med alle involverte. Har aldri brukt computer kun CMAES tabell.
Det har vel noe med at jeg er gammel....tok sertifikatet i 1987.
 
Redigert:
Rolex er i ferd med å endre cyclops på sine nyere klokker ser det ut til. Litt som á-la McDonald bilde av burger - og den reelle burgeren.

Her er ett fra Rolex sin hjemmeside og under ett av en kjøpt av bruker i UK nylig:

Rolex


attachment.php



Videre, så kan man også på hjemmesiden til Rolex se eksempler på at forstørrelsen der oppgis ulikt og at mindre forstørrelse er en ny norm:

attachment.php


attachment.php



Jeg ser på andre fora at det dukker opp flere og flere "skrekkeksempler" på nesten ingen forstørrelse i de nyere cyclops. Hvorvidt dette er en QC svakhet eller en bevisst endring - se der, strides de lærde. Uansett grunn, så er det nå i alle fall meningsløst å ha en cyclops som nesten ikke har noen forstørrelse.

Det er en del slike eksempler på ulike modeller. Så, se opp de som vurderer å kjøpe ny flott Rolex. De nye ser jo snart ut som de som er fake.
 
Rolex er i ferd med å endre cyclops på sine nyere klokker ser det ut til. Litt som á-la McDonald bilde av burger - og den reelle burgeren.

Her er ett fra Rolex sin hjemmeside og under ett av en kjøpt av bruker i UK nylig:

Rolex


attachment.php



Videre, så kan man også på hjemmesiden til Rolex se eksempler på at forstørrelsen der oppgis ulikt og at mindre forstørrelse er en ny norm:

attachment.php


attachment.php



Jeg ser på andre fora at det dukker opp flere og flere "skrekkeksempler" på nesten ingen forstørrelse i de nyere cyclops. Hvorvidt dette er en QC svakhet eller en bevisst endring - se der, strides de lærde. Uansett grunn, så er det nå i alle fall meningsløst å ha en cyclops som nesten ikke har noen forstørrelse.

Det er en del slike eksempler på ulike modeller. Så, se opp de som vurderer å kjøpe ny flott Rolex. De nye ser jo snart ut som de som er fake.

Har sett MANGE eksempler på det du beskriver som lav forstørrelse. Fremstar på IG byttet en Sky-Dweller hos AD pga. dette og fikk en ny med bedre forstørrelse. Er mange eksempler der ute der den er på nivå med fake-klokker :mad: Virker på meg som en batch med cyclopser som burde vært luket ut av QC-avdelingen.
 
...Virker på meg som en batch med cyclopser som burde vært luket ut av QC-avdelingen.

Det skumle er at det er bilder på Rolex egen hjemmeside som viser mindre forstørrelse. Se Sky-Dweller f.eks. på Rolex sin hjemmeside. Velg mellom YG og WG modellen, så ser du signifikant forskjell.

Oh boy. Glad jeg har den gode gamle forstørrelsen.
 
Cyclopene er sikkert som krystallene: Fra noen leverandører Rolex bruker.
Disse cyclops "som forstørrer ikke et hamsteres nippel nok til å melke den" er alltid å se på de asiatiske Rolex kopier.
Spørs om hvor Rolex kjøper disse cycloper...My guess is Hong-kong.
Ingenting galt der: Så lenge leverandøren selger ikke dritt cyclops som skulle egentlig gå til kopiene...
 
Redigert:
Hvis jeg skulle gjør en del fridykking igjen, hadde jeg ikke brukt noen "computer"...

Nei, det er klart, men til fridykking trenger du hverken dykkerbezel eller powerindikator, da bruke man kun klokken for å vite når man skal hjem til middag! :)

Til @stetind, som dykket scuba med bare vanlig klokke, hva måler du dybde med?
 
Redigert:
Nei, det er klart, men til fridykking trenger du hverken dykkerbezel eller powerindikator, da bruke man kun klokken for å vite når man skal hjem til middag! :)

Til @stetind, som dykket scuba med bare vanlig klokke, hva måler du dybde med?

Sant nok... Eller for å måle hvor mange timer det tar for å krympe til barnetilstand i buksen:mrgreen:
 
Nei, det er klart, men til fridykking trenger du hverken dykkerbezel eller powerindikator, da bruke man kun klokken for å vite når man skal hjem til middag! :)

Til @stetind, som dykket scuba med bare vanlig klokke, hva måler du dybde med?


Hvis spørsmålet er til meg så bruker jeg dybdemåler i konsoll med luftmåler. Vanlige analoge målere. Funker smashing.
Mvh
Steind
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Er det bare meg som ser ikke disse bilder @Loevhagen?

Tydeligvis. :p

Du siterer to bilder. Ett av Hulken og ett Polar. Begger har piss poor forstørrelse av dato. Jeg kan oppsummere bildene for deg:

aak.sized.jpg


Pr. dags dato så er det ingen forskjell på en Steinhart og en spill ny Rolex. DET er bekymringsverdig...
 
Redigert av en moderator: