Høstdepresjon

Tilbake til F.P. Journe hq, og vi tok farvel med Juliane.
Første vi tenkte på var at vi måtte lande. Så første og beste pub måtte vi finn.
På neste hjørnet ligger en hyggelig pub ved navnet Barbershop.
Screenshot 2019-04-04 at 14.13.06.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Mickey og Tubbs
Jeg la merke til at Juliane hadde lagt ved en liten gave til meg. Men hva det var viste jeg ikke. Så nå fikk jeg endelig tid til å sjekke den ut nærmere.
Kjør unboxing!
1.jpg


2.jpg


3.jpg


5.jpg


4.jpg


Skikkelig nice lommebok i typen anilinskinn. Får ta vare på denne, og en dag kan kanskje junior arve denne og en av klokkene.
 
Etter tre halve kalde tar vi beina fatt. Vi tenkte oss en tur innom F.P. Journe Boutiquen som ligger i toppetasjen på det eksklusive kjøpesenteret Bongénie Grieder. Boutiquen er bare midlertidig da lokalene til boutiquen sitt opprinnelige bygg er nå under renovering.
Nok en liten rusletur i strålende vær og strøkent føre, og vi er fremme etter 8-9 minutters gange.
Som dere ser så er det vår med full blomstring i byen.
1.jpg
2.jpg
 
Opp i 6 etg tar vi heisen, og rett inn til høyre finner vi en liten Boutique. Vi blir ønsket velkommen av en søt ung dame. Butikken har nettopp mottatt årets store F.P. Journe nyhet. Nemlig F.P. Journe Tourbillon Souverain Vertical. Denne ble som sikkert de fleste kjenner til vist på SIHH i januar. For et vakkert mesterverk. Tanken bak den vertikale tourbillon er hentet fra et lommeur, type marine kronometer fra den legendariske produsenten Leroy. Dette lommeuret får vi se nærmere på under vår visitt på Patek Museet.
1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg


10.jpg


11.jpg
 
Prisen er ikke mindre enn CHF 248,400 pluss eventuelt norsk merverdiavgift.
 
Siste klokken vi så på er en gammel favoritt. I år fyller den 20 år, og ved nyttårsaften går den ut av katalogen.
Her har dere F.P. Journe Chronomètre à Résonance. Nyheten i år er at timeskiven til venstre har fått 24 timer skala, mens den til høyre har vanlig 12 timers skala. Lekker er den uansett.
Her er den vist på armen min i platinakasse. Favoritten er den i rødt gull. Men den hadde de ikke inne når vi var på besøk.
1.jpg
3.jpg
4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


Klokken til venstre for min Bleu ser dere en Boutique Edition av Chronomètre à Résonance. Denne har den litt snodige skiven, som kan minne om en gammelt parkeringsautomat.
fpj10.jpg
 
For par dager siden tikket det inn en hyggelig epost fra Stephanie som er butikksjefen.
Her har du bilde av Chronomètre à Résonance i rødt gull.
Litt usikker på det med rødt vs. rosegull. Noen steder skriver de Rose gold, andre steder skriver de Red Gold. Men uansett. Den er nydelig i gull :)
Prisen er CHF 80.200 pluss norsk mva
IMG_0055 (003).jpg
 
Reversoen til @andres er helt spesiell. Spesielt kult er verket. Noe jeg tipper han kan fortelle litt om.


Denne klokken er noe spesiell, ikke fordi den er "limited edition".. For det et er den ikke, den ble bare for dyr å lage for hva de hadde tenkt til å selge den for. Det er ikke lett å finne ut hvor mange som er laget, men kvalifisert gjetning ligger på mellom 250-280 stk. iløp av noen år. Det finnes ingen andre JLC som bruker dette verket. Cal. 878. Det er basert på et eksisterende JLC verk, men bygd kun for denne klokken (gleder meg til service på denne, Lars fra Tidemann ville sende den rett til Sveits)

"Like all of Jaeger-LeCoultre's "8 Days" movements, Calibre 878 uses dual barrels to power the movement for eight days. Unlike the Jaeger-LeCoultre Duomètre, however, these barrels are integrated into a single power source rather than being split among various complications. It is a hand-winding movement made up of 276 components, making it the most complicated of the family. Calibre 878 runs at 28,800 vph and has 35 jewels"

Det litt morsomme er hvordan GMT funksjonen virker. Den er rasende enkel i bruk, og ganske elegant bygget opp. Det er ikke 2 individuelle verk. De gjorde det mye enklere, ved kun å speilvende verket på baksiden, og der kan man stille timeviser én og én time av gangen.
jlc878.jpg


Klokken kan i tillegg vise avvik fra GMT tid. Man har også en dag/natt indikator på den hvite siden, og en 24t viser på den sorte siden. Så man kan ha 3 tidssoner på en gang.

q3028120.jpg


Opptrekket på denne er magisk, det er supersmooth og ikke som en gammel hakkete Rolex å trekke. Det litt morsomme er at det mest sannsynlig er basert på et opptrekk fra en automatisk klokke, da den ikke stopper når klokken er fullt opptrukket. Du kan høre at en clutch slår inn og begynner å slure.

En annen ting er at i instruksjonsboken står det beskrevet hvordan man skal hoppe i bassenget for at klokken skal tåle det. Det skal hoppes kontrollert fra kanten, "Not vigorously" Det er ganske spesifikt.
 
Denne klokken er noe spesiell, ikke fordi den er "limited edition".. For det et er den ikke, den ble bare for dyr å lage for hva de hadde tenkt til å selge den for. Det er ikke lett å finne ut hvor mange som er laget, men kvalifisert gjetning ligger på mellom 250-280 stk. iløp av noen år. Det finnes ingen andre JLC som bruker dette verket. Cal. 878. Det er basert på et eksisterende JLC verk, men bygd kun for denne klokken (gleder meg til service på denne, Lars fra Tidemann ville sende den rett til Sveits)

"Like all of Jaeger-LeCoultre's "8 Days" movements, Calibre 878 uses dual barrels to power the movement for eight days. Unlike the Jaeger-LeCoultre Duomètre, however, these barrels are integrated into a single power source rather than being split among various complications. It is a hand-winding movement made up of 276 components, making it the most complicated of the family. Calibre 878 runs at 28,800 vph and has 35 jewels"

Det litt morsomme er hvordan GMT funksjonen virker. Den er rasende enkel i bruk, og ganske elegant bygget opp. Det er ikke 2 individuelle verk. De gjorde det mye enklere, ved kun å speilvende verket på baksiden, og der kan man stille timeviser én og én time av gangen. Vis vedlegg 141490

Klokken kan i tillegg vise avvik fra GMT tid. Man har også en dag/natt indikator på den hvite siden, og en 24t viser på den sorte siden. Så man kan ha 3 tidssoner på en gang.

Vis vedlegg 141492

Opptrekket på denne er magisk, det er supersmooth og ikke som en gammel hakkete Rolex å trekke. Det litt morsomme er at det mest sannsynlig er basert på et opptrekk fra en automatisk klokke, da den ikke stopper når klokken er fullt opptrukket. Du kan høre at en clutch slår inn og begynner å slure.

En annen ting er at i instruksjonsboken står det beskrevet hvordan man skal hoppe i bassenget for at klokken skal tåle det. Det skal hoppes kontrollert fra kanten, "Not vigorously" Det er ganske spesifikt.

Herlig klokke @andres
Er vel en av mine favoritter i din samling.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Jeg blir så oppslukt av å lese, kikke på bilder og videoer at jeg glemmer å like. Fantastisk å få dele reisen med dere. Spenningen er som neste episode av «Brødrene Dal og jakten etter spektralsteinene». Rett og slett vidunderlig.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: andres og Edzilla