Høstdepresjon

Så man kan si at jeg er litt oppgitt over hele situasjonen.
Planen nå er å ta en liten pause. I alle fall til jeg skal på SalonQP. Der skal jeg få møte blant annet Moebius Rassmman fra Atelier de Chronométrie, Rexhep Rexhepi fra AkriviA, Konstantin Chaykin, Svend Andersen, Kari Voutilainen og Karsten fra Montres Karsten Fräßdorf. Sistnevnte skal ikke stille ut på SalonQP. Men jeg har fått anledning til å møte han på messen, siden han også skal innom som besøkende. Elles så ser jeg frem til et foredrag med Roger Smith. Tipper smilet kommer til å sitte løst denne helgen.
 
Uff, dette var synd @Edzilla. Skjønner godt at begeret rant over til slutt etter så mye styr. Blir ikke spesielt imponert av kvalitetskontrollen hos LF.

Regner med at W&S håndterte dette greit? Avvikshåndteringen sier mye om hvor kundevennlig en butikk/produsent egentlig er.
 
Uff, dette var synd @Edzilla. Skjønner godt at begeret rant over til slutt etter så mye styr. Blir ikke spesielt imponert av kvalitetskontrollen hos LF.

Regner med at W&S håndterte dette greit? Avvikshåndteringen sier mye om hvor kundevennlig en butikk/produsent egentlig er.

Ikke noe kritikk til William & Son. Vi har alle vært vanvittig uheldige. Alt som kunne ha gått galt, har gått galt.
De har nå laget en kreditnota, slik at jeg har butikkreditt til å handle noe annet når og hvis jeg ønsker det.
 
all good things come to an end...
Selv om det bare var for noen dager, så var det verdt det...

Klokken er nå sendt tilbake. Denne gangen for godt.
Det som ble dråpen for meg, var først et fingermerke/fettmerke på skiven. Kanskje ikke noe big deal. Men når jeg studerte skiven med lommelykt, så ser jeg at den har en skade. Mulig etter pinsett fra da klokken var på service sist (av tre runder).
Merket er så og si umulig å se med det blåste øyet i dagslys. Men i en dunkel stue med lampen fra iPhone er den ganske så tydelig.

Lar bildene tale for seg selv.

Vis vedlegg 119612 Vis vedlegg 119613 Vis vedlegg 119614 Vis vedlegg 119615 Vis vedlegg 119616 Vis vedlegg 119617 Vis vedlegg 119618


Er det den vertikale streken over timemarkøren klokken tre som er ripen i skiven? Denne var jo veldig tydelig, spesielt i videoklippet. Slik den fremstår ville den faktisk plaget meg nok til å be om ny klokke selv om det var snakk om en Seiko i ti-tusenkronerklassen.

Skikkelig leit. :(
 
Er det den vertikale streken over timemarkøren klokken tre som er ripen i skiven? Denne var jo veldig tydelig, spesielt i videoklippet. Slik den fremstår ville den faktisk plaget meg nok til å be om ny klokke selv om det var snakk om en Seiko i ti-tusenkronerklassen.

Skikkelig leit. :(

Det stemmer...
 
Helt elendig opplegg Zilla, sånt skal da overhode ikke skje om klokken koster 20.000,- eller 1.000.000,- , LF må skjerpe seg kraftig her!
 
LF fikk tre sjangser. Nå er det nok.
Et helt eksepsjonelt ur som kunne gitt mange gode og lange kvelder under lupen. Har satt stor pris på at du har lagt ut bilder av et slikt mesterverk av en klasse jeg selv nok aldri vil kunne anskaffe selv. Trist at dette blei enden på visa! Men, ser videre frem til at du som sedvanlig vil dele bilder av ditt neste mesterverk @Edzilla
 
Ikke noe kritikk til William & Son. Vi har alle vært vanvittig uheldige. Alt som kunne ha gått galt, har gått galt.
De har nå laget en kreditnota, slik at jeg har butikkreditt til å handle noe annet når og hvis jeg ønsker det.


Uff...Håper at det ikke blir noe tull med det du la i statskassa @Edzilla
 
Kjedelige greier. Om ikke annet lever siste post opp til overskrifta. Men skjønner at det ble uaktuelt å forsøke igjen.
 
Et helt eksepsjonelt ur som kunne gitt mange gode og lange kvelder under lupen. Har satt stor pris på at du har lagt ut bilder av et slikt mesterverk av en klasse jeg selv nok aldri vil kunne anskaffe selv. Trist at dette blei enden på visa! Men, ser videre frem til at du som sedvanlig vil dele bilder av ditt neste mesterverk @Edzilla

Hadde håpet på et annet utfall. Men nå er den klokken maks besudlet for all evighet.
 
Et brand og urmaker jeg virkelig gleder meg til å bli bedre kjent med er: Montres Karsten Fräßdorf
Gjennom bekjentskapet med Frank Geelen som er grunnlegger av det horologiske nettstedet Monochrome, fikk jeg øynene opp for Karsten Fräßdorf sitt mesterverk Spirograph. Har også fått en privat avtale med han under SalonQP nå i slutten av november.

Deler par linker og filmklipp med dere. Dette er høyhorologi på sitt beste.

https://monochrome-watches.com/spirograph-tourbillon-karsten-frasdorf-tourbillon-proper-daily-use/

https://monochrome-watches.com/sitt...ok-at-his-spirograph-tourbillons-caliber-360/

 
Montres-KF-Spirograph-1005.jpg


Montres-KF-Spirograph-0890.jpg

Montres-KF-Spirograph-1003-1.jpg

Montres-KF_Calibre_360_DSC0100.jpg
 
Sakset fra TimeZone


karsten.jpg


Limited Edition of 25 Pieces

karsten1.jpg


Based in La Chaux-de-Fonds, Switzerland, Montres Karsten Fräßdorf unveils the Spirograph, an innovative, oversized tourbillon fit for daily wear and tested to resist shocks of up to 5,000 G's and magnetic fields of 1,000 Gauss.

For his first opus, Karsten Fräßdorf opted for the architecture of a classic pillar movement, like those employed in marine chronometers. Its one-minute tourbillon regulator features a Swiss anchor escapement, but the novelty here is the patented balance, which comprises two axes. The first one is equipped with a heavy weight on either side ensuring an impressive inertia of no less than 64 gr/mm2. The other axis features two sets of screws, large ones for classification and small ones for fine adjustment.

karsten2.jpg


Pinned to a Geneva stud, the hairspring is made from an anti-magnetic Straumann alloy, resistant to fields of up to 1,000 Gauss. Chronometry is a major focus for Karsten Fräßdorf and he has designed a hairspring with an inner and an outer curve. The inner curve is a corrected Grossmann curve and the outer is a Phillips curve. Both allow optimal breathing of the balance and improve the isochronism of the movement.

karsten3.jpg


The main spring stores energy for 70 hours. However, for chronometric purposes the power reserve is reduced to 42 hours with the aid of a gear mechanism known as a "Geneva stop work". This ensures that the power delivered to the regulator remains stable for improved isochronism. The winding mechanism is designed for shock resistance and against heavy impacts on the crown and the watch has been tested to withstand impacts of 5000 G.

karsten4.jpg


Technical Specifications:
The case, in stainless steel, measures 45mm x 13.4mm. It has an AR-coated sapphire crystal and it is water resistant to 30 meters. Hand guilloché steel caseback.

karsten5.jpg


Movement is the Swiss hand-wind Karsten Fräßdorf in-house caliber 360 with 29 jewels, 18,000 vph and a power reserve of 42 hours. It features a Swiss lever escapement, Geneva stop works. Oversized balance wheel with two heavy screws for classification, two light screws for adjustment, inertia 64 mg/mm2. Anti-magnetic Straumann hairspring. Two terminal curves; inner corrected, Grossman curve, outer Phillips curve. Functions are: hours, minutes, and one-minute tourbillon.

The hand-crafted dial is made of a white gold base plate. It is offered with a choice of different finishes including hand-guilloché or translucent enamel. The dial features applied Arabic numerals at 3, 9 and 12 o'clock. Large tourbillon at 6 o'clock. It has applied baton hour markers and rail track minute scale. Facetted Alpha-type hands.

It comes on a hand-sewn alligator leather strap in a variety of colors with a steel triple folding clasp.

The manufacturer offers a 5 year warranty.