Høstdepresjon

Å gå lei av en hobby innimellom skjer uansett om det er klokker, stereo, sykler, biler, etc. Det er samme mekanismen som ligger bak.
Fiksen er ikke å tenke så mye på det - men heller finne seg en ny hobby for å få den samme gleden klokker ga i starten, som sykler ga i starten, som stereo ga i starten, som biler ga i starten, som...
Selv har jeg gått gradene fra "superinteressert og nyfiken" til "lei" i en del kategorier. Hm. Kanskje lommelykter er neste?

Tja, og ja og kanskje nei.
Var veldig oppslukt av bilstereo, hi-fi/high-end stereo, akvarist har jeg vært, motorsport, seil-/motorbåt og flere til.
Er usikker på hvorfor flere av disse interessene ble dalende og til slutt nesten helt borte. Endelig nå har jeg hus med egen hybel til stereoanlegget. Men jeg bruker det knapt. Det samme gjelder for akvarieinteressen, og bil, motorsport interessen. Seilbåten ligger nesten helt alene på brygga hele sesongen uten å bli brukt av meg. Godt jeg deler den med min far som låner den bort til naboen.
Jeg tror for min del at dette handler om at jeg har kone og to små barn som krever sitt av hverdagen. Man har mange ønsker og begrenset med tid og ressurser.

Kanskje et selvrealiseringkurs kunne fått pulsen igang og øynene opp for sin egen navle? ;) The holy grail of lo.

Jeg har sympati for følelsen, og syntes ikke vi skal undervurdere problemstillingen.

Vi er mange her som legger ned mye tid og ressurser (inklusiv kroner) i denne interessen, og det er klart at det er trist å oppleve at klokkene ikke gir den samme magiske følelsen...

For å komme tilbake til trådstarters opprinnelige problem,
ta en ukes ferie i solen (budsjettalternativ: hiv innpå med D-vitamin)
Hvis du da kommer hjem og ovenpå og det fortsatt er FP Journe som holder deg våken om natta så løp å kjøp :)

Beste rådet til nå, IMHO.

• Liker
Reaksjoner: Remyolsen
Jeg har sympati for følelsen, og syntes ikke vi skal undervurdere problemstillingen.
Vi er mange her som legger ned mye tid og ressurser (inklusiv kroner) i denne interessen, og det er klart at det er trist å oppleve at klokkene ikke gir den samme magiske følelsen...
Beste rådet til nå, IMHO.

Tror turen til London neste fredag vil gjøre underverket. Har mailen med Roy Connor hos William & Son som er eneste forhandler av F.P. Journe i UK.

Jeg er også lei nå.. Drittkommentarer på SP Snikksnakk gjør at jeg har mistet gnisten litt. Så lurer på å ta meg en pause fra klokker og heller vri tankene mer over på min andre store interesse som er golf. Der jeg vokste opp var det bare en bensinstasjon og en golfbane. Jeg har derfor bodd på golfbanen i hele oppveksten og har aldri gått lei. Heller aldri vært i dype daler eller lurt på om jeg er lei. Noen ting kan man bare ikke leve uten. Andre hobbyer kommer og går...

@Havvo har to strøkne å nesten ubrukte Cleveland golfsett (dame ig herre) du kan få byttet til deg hvis du er interessert. Brukt maks fem helger.
Send meg pm :)

Redigert av en moderator:
Gjør som meg, @Edzilla, ha kortsiktige OG langsiktige mål. Min interesse har bare øket på, muligens fordi jeg ikke kjøper/selger så ofte. Nå bytter jeg på 3-4 klokker som ligger i forskjellige prisklasser og har ennå ikke gått lei av noen av dem. Kjøpene har vært nøye gjennomtenkt og et par av de har jeg ventet 2-3 år på å finne rett eksemplar. De skal ikke selges, i hver fall ikke i dag :)

Da Hopalong la ut sin 15300 for noen uker siden, gikk jeg ganske mange runder med meg selv og vurderte den ene og den andre ut, men hver gang kom jeg til at det bare ville være tull og at jeg kom til å angre. En ny klokke hadde vært helt kanon, men ville vært overskygget av savnet etter den som måtte ut. Jeg ønsker ikke å la klokkeinteressen "gå utover økonomien" (Rød. anm: familiens interesser. Nedbetaling av gjeld kunne vært gjort, men kjedelig alternativ), ei heller sette meg i gjeld for klokkeinteressen.

Kanskje 15300, helgull Daytona, 5513 eller Portuguese kommer inn i 2014, 15 eller 16. Samme det, de skal inn og jeg gleder meg til fortsettelsen. Det er jo også mulig at jeg kommer til det punkt at eneste klokke i mitt eie er en Speedmaster, Aqua Terra eller en Aquanaut, hvem vet. Jeg haster ikke og jeg vet ikke hva som skjer, søken er best :D

@Edzilla

Filosofiske betrakninger som ender opp hos en F.P.Journe-forhandler kan jeg like. Jeg har vel mer eller mindre vært der du er nå et par ganger selv. En gang da jeg innså at Zenith-interessen enten ville ta meg inn i fanboy-land og/eller til et nerdenivå hvor man risikerer å være den eneste som er interessert i enkelte detaljer (godt gjort i våre internett-tider).

Den andre gangen da jeg etter å ha solgt unna det meste av Zenither var på god vei inn på flippe-galeien og begynte å velge klokker ut fra videresalgspotensiale snarere enn interesse. "Redningen" min ble å begynne å fokusere mer på fascinerende produsenter, historier og ur - uten nødvendigvis å måtte eie dem hele tiden.

Det finnes en bok som jeg har nevnt her inne tidligere: Nemlig Michael Dahléns: Nextopia. Den handler i korte trekk om hvordan vi mennesker egentlig er mest opptatt av DRØMMEN om det neste store, mer en det neste store i seg selv. Den har fått meg til å forstå at vi ikke nødvendigvis må forandre på hva vi drømmer om, men måten vi drømmer på.

Så akkurat nå koser jeg meg med det jeg har, og føler ikke at jeg trenger å realisere drømmene mine for å rettferdiggjøre at jeg har dem.

Rent bortsett fra det, så synes jeg du skal få deg en FP. Journe og selge den til meg når du er lei, for det er mitt drømmemerke for tiden. :)

@Rød jeg har var på @hoppalong sin 15300 men var vist for sent ute. Tro kanskje denne, selv om den ikke hadde den blå skiven jeg var ute etter en god kandidat for neste ur inn. Eller... :cool:
Tror og håper at min tid som Flipper deluxe er over nå.
Samlingen består i dag av bare keepers ink. gullsub´en. Så skal noe inn må ting prioriteres på rett vis. Å jeg håper for guds skyld at interessen vil vokse med måtehold.

Jeg kjenne meg igjen i din skildring @Santos-Dumont
Å det var nettopp slik jeg pgså begynte å flippe. Hadde seks klokker jeg skulle selge å så var jeg igang. Disse seks ble til trettiseks klokker som er blitt solgt. Nå skal det sies at hadde det ikke vært for flippingen hadde jeg ikke blitt kjent med så mange hyggelige TS-folk. Å heller ikke funnet ut av hva jeg vet i dag.
Enn så lenge gleder jeg meg til å ta morgenflyet fra Moss Lufthavn Rygge neste fredag. Å jeg skal love dere at jeg skal ta bilder fra Williams & Son og den nye Richard Mille Boutique i 90 Mount Street, Mayfair.

Etter legens ordre så er det bestemt at jeg skal ha et mål om å få meg en F.P. Jouren.

ahci_image.3110803.jpg

ahci_image.3110808.jpg

ahci_image.3110813.jpg

ahci_image.3110818.jpg

ahci_image.3110823.jpg

ahci_image.3110828.jpg

ahci_image.3110833.jpg