Høstdepresjon

For å komme tilbake til trådstarters opprinnelige problem,
ta en ukes ferie i solen (budsjettalternativ: hiv innpå med D-vitamin)
Hvis du da kommer hjem og ovenpå og det fortsatt er FP Journe som holder deg våken om natta så løp å kjøp :)
 
Min motivasjon har aldri å være den med den dyreste klokken, heller ei å eie den klokken som gir mest WOW-effekt. Er ingen påfugl selv om noen kan oppfatte meg som det. Når det er sagt er det å miste interessen for en hobbie helt reel. Å om det er fordi man ikke kan sette pris på de normale rimlige alternativene har kanskje ikke så mye med saken å gjøre.
Min interesse for klokker startet i min tidlig ungdom. Da med fasinasjon for det mekaniske og historien spesielt til Omega og måneklokken Speedmaster. Disse klokkene var et presisjonsverktøy, og var en viktig del av utrustningen til mannskapet ombord i Apollo 11. Siden min far hadde kjøpt en Speedmaster i -69 så var jeg så heldig å arve denne da jeg sto til min konfirmasjon. Denne har siden vært min dailiy beater.
Dette er kanskje det eneste armbåndsuret foruten én Certina jeg arvet av min mor (som hun arvet av sin far) da jeg begynte på skole som virkelig betyr noe for meg. Ikke bare pga affeksjonsverdien, men det historiske og tekniske ved urverkene. Å jeg håper at jeg kan overføre denne tradisjonen ved å la min sønn arve både Certina´n og Speedy´n når tiden er inne.
Så tilbake til det med å miste interessen for en hobbie, eller det å gå inn i en dyp dal. Ja hva kan man gjøre?
Kanskje man skal gå tilbake til start å se hva som faktisk trigget interessen for armbåndsur. Hva som gjorde det så spennende å tyvtitte på pappas Speedy, eller stille klokka fem på tolv for å se datejust´n endre dato klokken tolv.
 
Motpælen til F.P Journe kan være å begynne å skru på klokker. Jeg har ikke gjort det så mye som jeg har lyst til, men det lille jeg har drevet med det har vært mer enn nok til å gi interessen et realt boost (selvom det ikke egentlig har vært et behov for det).
 
Min motivasjon har aldri å være den med den dyreste klokken, heller ei å eie den klokken som gir mest WOW-effekt. Er ingen påfugl selv om noen kan oppfatte meg som det. Når det er sagt er det å miste interessen for en hobbie helt reel. Å om det er fordi man ikke kan sette pris på de normale rimlige alternativene har kanskje ikke så mye med saken å gjøre.
Min interesse for klokker startet i min tidlig ungdom. Da med fasinasjon for det mekaniske og historien spesielt til Omega og måneklokken Speedmaster. Disse klokkene var et presisjonsverktøy, og var en viktig del av utrustningen til mannskapet ombord i Apollo 11. Siden min far hadde kjøpt en Speedmaster i -69 så var jeg så heldig å arve denne da jeg sto til min konfirmasjon. Denne har siden vært min dailiy beater.
Dette er kanskje det eneste armbåndsuret foruten én Certina jeg arvet av min mor (som hun arvet av sin far) da jeg begynte på skole som virkelig betyr noe for meg. Ikke bare pga affeksjonsverdien, men det historiske og tekniske ved urverkene. Å jeg håper at jeg kan overføre denne tradisjonen ved å la min sønn arve både Certina´n og Speedy´n når tiden er inne.
Så tilbake til det med å miste interessen for en hobbie, eller det å gå inn i en dyp dal. Ja hva kan man gjøre?
Kanskje man skal gå tilbake til start å se hva som faktisk trigget interessen for armbåndsur. Hva som gjorde det så spennende å tyvtitte på pappas Speedy, eller stille klokka fem på tolv for å se datejust´n endre dato klokken tolv.

Nå er du inne på noe! Tilbake til start og hva som trigget interessen i utgangspunktet. Selvfølgelig er jeg ikke fjern for å stige på rangstigen innen horologien. Problemet er vel kanskje at om man stiger for fort, mister fantastiske klokker verdi, fordi man har "raised the bar". Jeg kjemper stadig vekk med demoner om at klokkene som jeg en gang drømte om, nå er relativt kjedelige fordi drømmen for den neste store er der. Da må jeg klype meg i hånda, en klokke til 30000-100000kr er også grei å gå med:)
 
Motpælen til F.P Journe kan være å begynne å skru på klokker. Jeg har ikke gjort det så mye som jeg har lyst til, men det lille jeg har drevet med det har vært mer enn nok til å gi interessen et realt boost (selvom det ikke egentlig har vært et behov for det).

Ingen dum idé @Entropy selv med mitt litt dårlige syn og pølsefingre ;)
Har også snakket med Urmaker Gulbrandsen om han eks. kan holde et enkelt foredrag. Guide oss igjennom de vanligste verkene til ETA, Omega, Rolex og få være med på en service av ETA 7750, 2824 eller Rolex 3135 som man kan filmen for å vise hvordan dette gjøres ned på detaljnivå.
 
Redigert av en moderator:
Nå er du inne på noe! Tilbake til start og hva som trigget interessen i utgangspunktet. Selvfølgelig er jeg ikke fjern for å stige på rangstigen innen horologien. Problemet er vel kanskje at om man stiger for fort, mister fantastiske klokker verdi, fordi man har "raised the bar". Jeg kjemper stadig vekk med demoner om at klokkene som jeg en gang drømte om, nå er relativt kjedelige fordi drømmen for den neste store er der. Da må jeg klype meg i hånda, en klokke til 30000-100000kr er også grei å gå med:)

Tror også det å prøve, se, lese om flere merker, urverk og deres historie er essensielt for denne interessen. Litt på samme måte med vin.
 
Ingen dum idé @Entropy selv med mitt litt dårlige syn og pølsefingre ;)
Har også snakket med Urmaker Gulbrandsen om han eks. kan holde et enkelt foredrag. Guide oss igjennom de vanligste verkene til ETA, Omega, Rolex og få være med på en service av ETA 7750, 2824 eller Rolex 3135 som man kan filmen for å vise hvordan dette gjøres ned på detaljnivå.

Nå er det jo avholdt urmakerkurs i regi av tidssonen to ganger. Sist gang med @Greg som foreleser.
Ikke umulig at det kan gjentaes dersom etterspørselen er der.
 
Redigert av en moderator:
Et bitte lite tips til den flippesyke kan være og bytte remmer på klokken,JLC reverso,byttelånebørsen,samt sende klokken på et laaangt spa opphold,der du føler du får en ny klokke i posten etter x antall uker :)
 
Å gå lei av en hobby innimellom skjer uansett om det er klokker, stereo, sykler, biler, etc. Det er samme mekanismen som ligger bak.

Fiksen er ikke å tenke så mye på det - men heller finne seg en ny hobby for å få den samme gleden klokker ga i starten, som sykler ga i starten, som stereo ga i starten, som biler ga i starten, som...

Selv har jeg gått gradene fra "superinteressert og nyfiken" til "lei" i en del kategorier. Hm. Kanskje lommelykter er neste?
 
Å gå lei av en hobby innimellom skjer uansett om det er klokker, stereo, sykler, biler, etc. Det er samme mekanismen som ligger bak.
Fiksen er ikke å tenke så mye på det - men heller finne seg en ny hobby for å få den samme gleden klokker ga i starten, som sykler ga i starten, som stereo ga i starten, som biler ga i starten, som...
Selv har jeg gått gradene fra "superinteressert og nyfiken" til "lei" i en del kategorier. Hm. Kanskje lommelykter er neste?

Tja, og ja og kanskje nei.
Var veldig oppslukt av bilstereo, hi-fi/high-end stereo, akvarist har jeg vært, motorsport, seil-/motorbåt og flere til.
Er usikker på hvorfor flere av disse interessene ble dalende og til slutt nesten helt borte. Endelig nå har jeg hus med egen hybel til stereoanlegget. Men jeg bruker det knapt. Det samme gjelder for akvarieinteressen, og bil, motorsport interessen. Seilbåten ligger nesten helt alene på brygga hele sesongen uten å bli brukt av meg. Godt jeg deler den med min far som låner den bort til naboen.
Jeg tror for min del at dette handler om at jeg har kone og to små barn som krever sitt av hverdagen. Man har mange ønsker og begrenset med tid og ressurser.
 
Kanskje et selvrealiseringkurs kunne fått pulsen igang og øynene opp for sin egen navle? ;) The holy grail of lo.
 
Jeg har sympati for følelsen, og syntes ikke vi skal undervurdere problemstillingen.

Vi er mange her som legger ned mye tid og ressurser (inklusiv kroner) i denne interessen, og det er klart at det er trist å oppleve at klokkene ikke gir den samme magiske følelsen...

For å komme tilbake til trådstarters opprinnelige problem,
ta en ukes ferie i solen (budsjettalternativ: hiv innpå med D-vitamin)
Hvis du da kommer hjem og ovenpå og det fortsatt er FP Journe som holder deg våken om natta så løp å kjøp :)

Beste rådet til nå, IMHO.
 
  • Liker
Reaksjoner: Remyolsen
Jeg har sympati for følelsen, og syntes ikke vi skal undervurdere problemstillingen.
Vi er mange her som legger ned mye tid og ressurser (inklusiv kroner) i denne interessen, og det er klart at det er trist å oppleve at klokkene ikke gir den samme magiske følelsen...
Beste rådet til nå, IMHO.

Tror turen til London neste fredag vil gjøre underverket. Har mailen med Roy Connor hos William & Son som er eneste forhandler av F.P. Journe i UK.
 
Jeg er også lei nå.. Drittkommentarer på SP Snikksnakk gjør at jeg har mistet gnisten litt. Så lurer på å ta meg en pause fra klokker og heller vri tankene mer over på min andre store interesse som er golf. Der jeg vokste opp var det bare en bensinstasjon og en golfbane. Jeg har derfor bodd på golfbanen i hele oppveksten og har aldri gått lei. Heller aldri vært i dype daler eller lurt på om jeg er lei. Noen ting kan man bare ikke leve uten. Andre hobbyer kommer og går...
 
@Havvo har to strøkne å nesten ubrukte Cleveland golfsett (dame ig herre) du kan få byttet til deg hvis du er interessert. Brukt maks fem helger.
Send meg pm :)
 
Redigert av en moderator:
Gjør som meg, @Edzilla, ha kortsiktige OG langsiktige mål. Min interesse har bare øket på, muligens fordi jeg ikke kjøper/selger så ofte. Nå bytter jeg på 3-4 klokker som ligger i forskjellige prisklasser og har ennå ikke gått lei av noen av dem. Kjøpene har vært nøye gjennomtenkt og et par av de har jeg ventet 2-3 år på å finne rett eksemplar. De skal ikke selges, i hver fall ikke i dag :)

Da Hopalong la ut sin 15300 for noen uker siden, gikk jeg ganske mange runder med meg selv og vurderte den ene og den andre ut, men hver gang kom jeg til at det bare ville være tull og at jeg kom til å angre. En ny klokke hadde vært helt kanon, men ville vært overskygget av savnet etter den som måtte ut. Jeg ønsker ikke å la klokkeinteressen "gå utover økonomien" (Rød. anm: familiens interesser. Nedbetaling av gjeld kunne vært gjort, men kjedelig alternativ), ei heller sette meg i gjeld for klokkeinteressen.

Kanskje 15300, helgull Daytona, 5513 eller Portuguese kommer inn i 2014, 15 eller 16. Samme det, de skal inn og jeg gleder meg til fortsettelsen. Det er jo også mulig at jeg kommer til det punkt at eneste klokke i mitt eie er en Speedmaster, Aqua Terra eller en Aquanaut, hvem vet. Jeg haster ikke og jeg vet ikke hva som skjer, søken er best :D
 
Redigert av en moderator: