Høstdepresjon

@Edzilla

Filosofiske betrakninger som ender opp hos en F.P.Journe-forhandler kan jeg like. Jeg har vel mer eller mindre vært der du er nå et par ganger selv. En gang da jeg innså at Zenith-interessen enten ville ta meg inn i fanboy-land og/eller til et nerdenivå hvor man risikerer å være den eneste som er interessert i enkelte detaljer (godt gjort i våre internett-tider).

Den andre gangen da jeg etter å ha solgt unna det meste av Zenither var på god vei inn på flippe-galeien og begynte å velge klokker ut fra videresalgspotensiale snarere enn interesse. "Redningen" min ble å begynne å fokusere mer på fascinerende produsenter, historier og ur - uten nødvendigvis å måtte eie dem hele tiden.

Det finnes en bok som jeg har nevnt her inne tidligere: Nemlig Michael Dahléns: Nextopia. Den handler i korte trekk om hvordan vi mennesker egentlig er mest opptatt av DRØMMEN om det neste store, mer en det neste store i seg selv. Den har fått meg til å forstå at vi ikke nødvendigvis må forandre på hva vi drømmer om, men måten vi drømmer på.

Så akkurat nå koser jeg meg med det jeg har, og føler ikke at jeg trenger å realisere drømmene mine for å rettferdiggjøre at jeg har dem.

Rent bortsett fra det, så synes jeg du skal få deg en FP. Journe og selge den til meg når du er lei, for det er mitt drømmemerke for tiden. :)
 
Redigert av en moderator:
@Rød jeg har var på @hoppalong sin 15300 men var vist for sent ute. Tro kanskje denne, selv om den ikke hadde den blå skiven jeg var ute etter en god kandidat for neste ur inn. Eller... :cool:
Tror og håper at min tid som Flipper deluxe er over nå.
Samlingen består i dag av bare keepers ink. gullsub´en. Så skal noe inn må ting prioriteres på rett vis. Å jeg håper for guds skyld at interessen vil vokse med måtehold.
 
Redigert av en moderator:
Jeg kjenne meg igjen i din skildring @Santos-Dumont
Å det var nettopp slik jeg pgså begynte å flippe. Hadde seks klokker jeg skulle selge å så var jeg igang. Disse seks ble til trettiseks klokker som er blitt solgt. Nå skal det sies at hadde det ikke vært for flippingen hadde jeg ikke blitt kjent med så mange hyggelige TS-folk. Å heller ikke funnet ut av hva jeg vet i dag.
Enn så lenge gleder jeg meg til å ta morgenflyet fra Moss Lufthavn Rygge neste fredag. Å jeg skal love dere at jeg skal ta bilder fra Williams & Son og den nye Richard Mille Boutique i 90 Mount Street, Mayfair.
 
Redigert av en moderator:
Etter legens ordre så er det bestemt at jeg skal ha et mål om å få meg en F.P. Jouren.

ahci_image.3110803.jpg


ahci_image.3110808.jpg


ahci_image.3110813.jpg


ahci_image.3110818.jpg


ahci_image.3110823.jpg


ahci_image.3110828.jpg


ahci_image.3110833.jpg
 
Nettopp kommet hjem fra nok en flott tur med fruen i London. Denne gangen booket vi oss inn på Sofitel London St James. Super beliggenhet, og ypperlig service på alle måter. Skal helt klart tilbake hitt om ikke lenge.

Når det gjelder høstdepresjonen, og kuren så er jeg bare blitt mer usikker. Klokken jeg i lang tid (tid er relativt..)har på en måte ikke innfridd mine forventninger. Men la oss heller starte med å se noen bilder.

xp31iu.jpg


vh6ser.jpg


34s54ie.jpg


vcs3kx.jpg


11lh941.jpg


xnyjh4.jpg


9gkm6g.jpg


29kvus7.jpg


108b4vd.jpg


350l5yx.jpg


w8vxh2.jpg


bgcldt.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Tittet så i vinudet til David Duggan i Burlington Arcade. Å der så jeg den. F.P. Journe Tourbillon Souverain à seconde morte. OMFG!!!

2ev55xc.jpg


fo0t9w.jpg


16bwqb8.jpg


In 1999, F.P. Journe launched its Invenit et Fecit brand with the launch of the Tourbillon Souveraine, the first model in the Souveraine collection and the only wristwatch tourbillon watch with a remontoir d'egalite and dead seconds

[video=youtube;PghkeuMotWo]https://www.youtube.com/watch?v=PghkeuMotWo&feature=youtu.be[/video]
 
Redigert:
Nyprisen på F.P. Journe Tourbillon Souverain à seconde morte ligger på over 103k britiske pund. Denne her var ekstremt lite brukt, å de priset den til 70k
505g14.jpg

Spurte av ren nysgjerrighet på hva den ville kostet meg med min gullsub i innbytte. Fikk så en lapp med dette.
w8td82.jpg
 
Redigert:
Deretter tok jeg turen videre innom Somlo Antiques som har en utrolig Vintage samling med Omega. Å spesielt Speedmaster samlingen deres er noe i klasse for seg selv.

66kug5.jpg
 
Nyprisen på F.P. Journe Tourbillon Souverain à seconde morte ligger på over 1003 britiske pund. Denne her var ekstremt lite brukt, å de priset den til 70k
505g14.jpg

Spurte av ren nysgjerrighet på hva den ville kostet meg med min gullsub i innbytte. Fikk så en lapp med dette.
w8td82.jpg

Mye klokke for pengene. Artigere med den der enn mange av de andre klokkene som ligger i 2. håndsmarkedet til samme pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Med lovnader om en bedre middag og bare én butikk til så ruslet vi videre til William & Son i Mount Street :cool:
Hadde på forhånd sendt noen mail med butikksjefene Mr. Roy Connor. Så jeg så virkelig frem til en omvisning av deres F.P. Journe samling.

pai2t.jpg


332w2ud.jpg


zy5xdz.jpg


1z4g3nq.jpg


25tysgj.jpg


123tzch.jpg


2rwpb2q.jpg


15x1ou8.jpg
 
Redigert:
Jeg hadde føyet til et "do it" på den lappen. Fantastisk klokke!!

Nyprisen på F.P. Journe Tourbillon Souverain à seconde morte ligger på over 103k britiske pund. Denne her var ekstremt lite brukt, å de priset den til 70k
505g14.jpg

Spurte av ren nysgjerrighet på hva den ville kostet meg med min gullsub i innbytte. Fikk så en lapp med dette.
w8td82.jpg
 
Mye klokke for pengene. Artigere med den der enn mange av de andre klokkene som ligger i 2. håndsmarkedet til samme pris.

Vil si at dette er kanskje noe av det råeste man kan kjøpe for penger.
Klokken fikk jo som flere av oss vet den gjeveste prisen som kan fåes i 2004.

The ‘Aiguille d’Or’, the highest prize awarded in the Geneva Watchmaking Grand Prix, was awarded in 2004 to F.P. Journe’s Tourbillon Souverain . A few months later in Japan, The World Photo Press (WPP) awarded the same watch the Grand Prix - Men's Model Watch of the Year 2004.

43.jpg


Mer informasjon om klokken finnes her: http://www.thepurists.net/patrons/members/ian_s/journetour/fpjtourb.htm
 
Besøket hos William & Son var over all forventning. Roy og hans kolleger er super kunnskapsrike, å byr på seg selv. Ikke bare hadde de F.P Jurne. Men også Breva, De Bethun, Girard Perregaux, H. Moser & Cie, Hublot, Laurent Ferrier, og Romain Gauthier.

Men hvordan var Chronomètre Bleu?
Skive: Nydelig. Den er slik den blir beskrevet av flere. Den skifter farge ettersom lyset og vinkelen på skiven. Fra å være helt sort, til å bli nesten lyseblå, lyseblågrå. Skiven er altså bare helt fantastisk. Selv om kanskje den kan bi noe skrikende. Men jeg tror dette er noe man bare kommer til å sette mer pris på over tid.
Kronen: Er flere ganger blitt kritisert for å være for liten. Men det er før man har prøvd den. Den er helt perfekt. Ligger godt mellom fingrene når man skal trekke opp urverket.
Kassen: Kassen er flott utformet. Den er delt i tre hvis man teller med bezel og baklokk. Det eneste jeg har å utsette på er fargen til Tantalum. Den er ikke grå som titan. Men heller som mørk grå som gunmetall. Fikk ikke noe godfølelse for metallet. Å den er ikke varm som gull eller platina på armen. Dette alene er nok for at jeg ser mot storebror Chronomètre Souverain.
 
Redigert:
Dang, her er et billedsitat på sin plass!

giphy.gif


index.php


Med lovnader om en bedre middag og bare én butikk til så ruslet vi videre til Williams & Son i Mount Street :cool:
Hadde på forhånd sendt noen mail med butikksjefene Mr. Roy Connor. Så jeg så virkelig frem til en omvisning av deres F.P. Journe samling.

pai2t.jpg


332w2ud.jpg


zy5xdz.jpg


1z4g3nq.jpg


25tysgj.jpg


123tzch.jpg


2rwpb2q.jpg


15x1ou8.jpg
 
På andre siden av gaten å noen meter ned ligger den splitter nye Richard Mille Boutique.
Så jeg måtte lure meg inn her óg. Å det angrer jeg ikke ett eneste sekund på.

jjpe94.jpg


dorxwo.jpg


2r72e6w.jpg


bi74ec.jpg
 
Redigert:
Takk for fantastiske bilder av klokker og dine refleksjoner @Edzilla! Håper det hjalp litt for depresjonen også ;)
 
Redigert av en moderator:
Takk for fantastiske bilder av klokker og dine refleksjoner @Edzilla! Håper det hjalp litt for depresjonen også ;)

Jo for all del @Hansaeng Dette hjalp godt for depresjonen. Men til gjengjeld har jeg ikke kommet noe lengre i prosessen med å velge min neste klokke. Hadde håpet løsningen var med en Chronomètre Bleu. Men når man ser denne sammen med resten av F.P. Journe familien blir det litt som å velge den aller kjipeste Mercedes´en med den allere, aller minste motoren. Sover ikke godt om natta da...

BTW. Så ble det klipt snor hos Richard Mille Boutique´n som jeg var innom på lørdag.
https://www.facebook.com/richardmille.watches/posts/10152532614606156
2nurqcg.png
 
Redigert av en moderator: