Grill

Blir ny (gass)grill utpå vårparten og har så vidt begynt med litt rekognosering i markedet. Ser mange fører Broil King parallelt med Weber. Noen her inne som har erfaringer med BK, eller er det Weber som er greia?

Har ikke testet BK, men er godt kjent med Weber.Jeg har hatt Weber-griller over en periode på snart 20 år, og gjort meg noen erfaringer. Kvaliteten er god, og det ruster fint lite. Dessverre opplever jeg dårligere og dårligere varmeverdi. Den første grillen jeg hadde, var den beste. Den ble rask varm, var stabilt varm selv med noe vind, og den ble ikke minst skikkelig varm.

Derfra har det bare gått nedover. De holder seg fortsatt godt, selvom den står ute hele året. Dessverre tåler de ikke lenger antydning til bris uten at det påvirker varmen. De tar lenger tid å få varmet opp, og de blir ikke varme nok. Jeg bruker den ikke til kremering, men det er greit å kunne grille en pizza.

Senest forrige uke så jeg naboen gjøre et forsøk på sin, han boret opp hullene på gassrørene i håp om å få grillet noen pølser til våren. Vi får se hvordan det virker.

Jeg har klaget til Weber, og fått beskjed om å skifte regulator, samt bruke stålflasker. Marginal forskjell, om noe i heletatt.

Nå er jeg lei, og vurderer å prøve Napoleon neste gang, evt blir det kullgrill fremover.

Jeg har hatt genesis og spiritmodeller, og det er her jeg har opplevd en negativ utvikling. Mulig q-serien kan være et bedre, da det er mindre volum å få varmet opp, og at de oppleves «tettere».

Jeg forventer mer av en Weber, enn at den bare ser pen ut over tid.

Anbefaler deg å handle et sted med åpent kjøp, slik at du pent kan levere den tilbake om du opplever det samme som meg - det vil jeg gjøre ved neste bytte. Evt saumfare Finn for en NOS 15-20 år gammel spirit, den funker mye bedre enn dagens modeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Har ikke testet BK, men er godt kjent med Weber.Jeg har hatt Weber-griller over en periode på snart 20 år, og gjort meg noen erfaringer. Kvaliteten er god, og det ruster fint lite. Dessverre opplever jeg dårligere og dårligere varmeverdi. Den første grillen jeg hadde, var den beste. Den ble rask varm, var stabilt varm selv med noe vind, og den ble ikke minst skikkelig varm.

Derfra har det bare gått nedover. De holder seg fortsatt godt, selvom den står ute hele året. Dessverre tåler de ikke lenger antydning til bris uten at det påvirker varmen. De tar lenger tid å få varmet opp, og de blir ikke varme nok. Jeg bruker den ikke til kremering, men det er greit å kunne grille en pizza.

Senest forrige uke så jeg naboen gjøre et forsøk på sin, han boret opp hullene på gassrørene i håp om å få grillet noen pølser til våren. Vi får se hvordan det virker.

Jeg har klaget til Weber, og fått beskjed om å skifte regulator, samt bruke stålflasker. Marginal forskjell, om noe i heletatt.

Nå er jeg lei, og vurderer å prøve Napoleon neste gang, evt blir det kullgrill fremover.

Jeg har hatt genesis og spiritmodeller, og det er her jeg har opplevd en negativ utvikling. Mulig q-serien kan være et bedre, da det er mindre volum å få varmet opp, og at de oppleves «tettere».

Jeg forventer mer av en Weber, enn at den bare ser pen ut over tid.

Anbefaler deg å handle et sted med åpent kjøp, slik at du pent kan levere den tilbake om du opplever det samme som meg - det vil jeg gjøre ved neste bytte. Evt saumfare Finn for en NOS 15-20 år gammel spirit, den funker mye bedre enn dagens modeller.

Har akkurat samme erfaring!

Er på min tredje Weber, byttet en Genesis fra 2006 i sommer til en rimeligere Spirit 320. Den nye blir ikke spesielt varm, og er mye tregere å varme opp - i tillegg synes jeg den generelle kvalitetsfølelsen virker dårligere. Tviler på at den nye holder i 15 år uten annet vedlikehold en rengjøring....

Får se hvor lenge Weber’n holder, men det er vel en viss fare for at det blir Broil King beste gang.
 
Jeg føler ikke at jeg er helt bortreist med vedlikehold, jeg heller. Den virker like dårlig nå, som når den var ny. Det skal en god og varm sommerdag til uten snev av vind for at den skal bikke 300 grader.

Takk til de siste innlegg som har fått meg til å irriteres over den grillen på vintertid også:p
 
  • Haha
Reaksjoner: TomB og Hansaeng
En mulighet er jo å bytte til justerbar regulator, en vanlig Gassregulator til grill er vel på rundt 30 mbar. Gjennom ulike leverandører kan man få tak i justerbare regulatorer som er god for ganske mye mer enn dette. Det er nok ikke så veldig mye man skal øke for å få bedre temperatur.

Vil nok gå ut over garantien, og selvsagt på eget ansvar.
 
Grillet med en Weber Q ute i -13 for litt siden. Det gikk bare fint, selv om det var en noe pussig start med veldig begrenset mulighet til å regulere gassen/varmen. Det var enten full peising eller ingen ting. Grillen ble varm til å grille noen nakkekoteletter, men det tok mer enn 20 minutter før den var varm nok. Denne grillen hadde støpejernsrister, slik at de magasinerer en del varme og det reddet nok kjøttet denne gangen, for det var ikke rare åpningen av lokket som skulle til før grillen ble ganske nedkjølt.

Moren min sin Spirit er 15 år gammel og har stått ute siden den ble kjøpt. Hendlene for å regulere blussene er litt trege, sikkert noe korrosjon på de. Men den fungerer og ser noenlunde pen ut, det er litt korrosjon på deler av et beslag som går på begge sider av lokket, men ingen synlig flassing av lakk/emalje. Det er imidlertid obligatorisk å bruke et egnet trekk som holder skitt og fukt borte. Når det gjelder kullgrillene fra Weber er det mange færre deler, og det viktigste er å sørge for at den ikke får slag og støt som skader emaljen. Klarer man unngå det holder de veldig, veldig lenge, og med trekk holder de enda lenger.. Men også vintertid er det ingen tvil om at kull er best egnet, så lenge man har lov til å bruke det der man står :)
 
Har ikke testet BK, men er godt kjent med Weber.Jeg har hatt Weber-griller over en periode på snart 20 år, og gjort meg noen erfaringer. Kvaliteten er god, og det ruster fint lite. Dessverre opplever jeg dårligere og dårligere varmeverdi. Den første grillen jeg hadde, var den beste. Den ble rask varm, var stabilt varm selv med noe vind, og den ble ikke minst skikkelig varm.

Derfra har det bare gått nedover. De holder seg fortsatt godt, selvom den står ute hele året. Dessverre tåler de ikke lenger antydning til bris uten at det påvirker varmen. De tar lenger tid å få varmet opp, og de blir ikke varme nok. Jeg bruker den ikke til kremering, men det er greit å kunne grille en pizza.

Senest forrige uke så jeg naboen gjøre et forsøk på sin, han boret opp hullene på gassrørene i håp om å få grillet noen pølser til våren. Vi får se hvordan det virker.

Jeg har klaget til Weber, og fått beskjed om å skifte regulator, samt bruke stålflasker. Marginal forskjell, om noe i heletatt.

Nå er jeg lei, og vurderer å prøve Napoleon neste gang, evt blir det kullgrill fremover.

Jeg har hatt genesis og spiritmodeller, og det er her jeg har opplevd en negativ utvikling. Mulig q-serien kan være et bedre, da det er mindre volum å få varmet opp, og at de oppleves «tettere».

Jeg forventer mer av en Weber, enn at den bare ser pen ut over tid.

Anbefaler deg å handle et sted med åpent kjøp, slik at du pent kan levere den tilbake om du opplever det samme som meg - det vil jeg gjøre ved neste bytte. Evt saumfare Finn for en NOS 15-20 år gammel spirit, den funker mye bedre enn dagens modeller.
Takk så mye for interessant tilbakemelding. Overraskende at det er såpass dårlig varme på dem. I og med at den skal stå på en takterrasse, må det forventes litt trekk i lufta.Jeg har en billig Sunwindgrill stående ute året rundt på hytta, og den synes jeg i grunn funker bra når man tar hensyn til prisen, også på vinteren. Hadde trodd at en Weber til mangeldobbel pris ville være hel ved året rundt. Er for øvrig Genesis II-serien jeg titter på. Lurer på om jeg skal gjøre litt mer research på BK. Ser de gjør det bra i ulike tester på nett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Jeg griller på Weber Genisis med 3 brennere og har ikke vært annet enn fornøyd:) Enig at den mister noe varme med lokket åpent, men jeg har ingen problem med å få den opp i +350° Når alle 3 brennere kjører for fullt. Til hverdagsgrilling anbefales denne på det varmeste:)
Når jeg tar over nytt hus om ett drøyt år kommer jeg nok til å supplere ned Green Egg eller en Traeger Smoker.
 
Har akkurat samme erfaring!

Er på min tredje Weber, byttet en Genesis fra 2006 i sommer til en rimeligere Spirit 320. Den nye blir ikke spesielt varm, og er mye tregere å varme opp - i tillegg synes jeg den generelle kvalitetsfølelsen virker dårligere. Tviler på at den nye holder i 15 år uten annet vedlikehold en rengjøring....

Får se hvor lenge Weber’n holder, men det er vel en viss fare for at det blir Broil King beste gang.
Mesteparten av Weber-produksjonen har visst gradvis blitt flyttet til Kina fra rundt 2016. Hele Genesisserien er blant dem som er Made in China. Kan muligens ha påvirket sluttproduktet sammenliknet med tidligere modeller.
 
  • Wow
Reaksjoner: Consigliere
IMG_20210209_184836.jpg

Da var denne saken på plass, og testet for første gang. Brukte Weber "lumpwood"-kull og tente med to brune briketter. Åpent lokk i 8-9 minutter, og deretter lukket med åpne ventiler noen minutter. Etter 19 min totalt var temperaturen under lokket 250 grader. Grillet blomkål, sitron og en helside av ørret (på folie), røkt med trechips (primært mesquite). Helt tipp topp!

Grillen var en positiv overraskelse. Veldig fin pris til kamado å være, og tilsynelatende god kvalitet på skruer og beslag. En stor bonus at selve grillen ikke blir spesielt varm på utsiden (man kan ta på den), slik at det var fullstendig trygt å bruke den på en smal balkong. Ingen naboer over eller ved siden heller, så her ligger det til rette for mye sjenansefri, trygg grilling fremover. (Vi slipper f.eks. å grille i hagen mens naboen "tilfeldigvis" overvanner blomsterkassene sine så det regner blomsterjord og vann ned på matbordet :) )
 
Noen som har erfaring med Everdure sine gassgriller? Lyster litt på den med tre brennere. Har den lille kullgrillen og den virker å være veldig fin for hva den er.
 
Hei!

Har akkurat kjøpt ny grill, men sliter noe fryktelig med at ting setter seg fast i gitteret. Finnes det en form for behandling for å motvirke dette? Mottar gjerne tips dere faktisk har prøvd ut, Youtube foreslår litt av hvert..
 
Noen som har erfaring med denne? Trenger ny grill og så denne ble best i test i fjor sommer.

 
Noen som har erfaring med denne? Trenger ny grill og så denne ble best i test i fjor sommer.

Ja, veldig mye grill for pengene! Brenner godt på alle tre brennerne, og har en god varmefordeling. Alt som står i testen fra TV2 hjelper deg er korrekt. Eneste minus er at den er litt ustødig, da underdelen er i plast. Men, absolutt ikke noe som merkes nevneverdig. Rett og slett veldig god opplevd kvalitet i forhold til pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Bestilte akkurat denne, men ikke skrudd den sammen enda. Valgte også ut i fra testen ovenfor så samme produsent, men synes denne fremstod som et bedre kjøp til ca. samme pris. Mer solid, med hylle (som brukes ofte for min del) og litt kult med ekstrautstyr som pizzastein osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro