Grill

Snakker kullgrill ned?
Den er ny. Er som regel propan og pelletsgrill som blir dissa.

Misforstå meg rett Zilla, de fleste er vel enig i at kullgrill smaker best men det begrunnelsen var når vi diskuterte dette over 10-kaffen var at det tar for lang tid. Personlig er jeg vokst opp med kullgrill og synst ikke smaken av gassgrill kan sammenlignes men tid spiller også en stor faktor til hverdags.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Genta
Misforstå meg rett Zilla, de fleste er vel enig i at kullgrill smaker best men det begrunnelsen var når vi diskuterte dette over 10-kaffen var at det tar for lang tid. Personlig er jeg vokst opp med kullgrill og synst ikke smaken av gassgrill kan sammenlignes men tid spiller også en stor faktor til hverdags.

Forstår deg Mr.
Men når sant skal sies så er egget klar etter 30-35 min.
Trikset er å bruke en slik her
9674415374366.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Min gassgrill må jeg varme i minst 25 min for at den skal bli varm nok for å grille hvis jeg vil ha antydning til stekeskorpe. Kjøpte derfor ny kullgrill fra Bauhaus for noen måneder siden til 2k. Ikke veldig pen å se på, men stor grillflate, mulighet til å justere høyden mellom kull og rist, og gjør jobben som bare det. Har beholdt gassgrillen til å grille pølser, men den blir nok byttet ut etterhvert.
1623133788437.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Det var en svær jævel @Golfballen :) Er det en slik med pakning i lokket?

Har også erfart at disse gassgrillene må stå på maks effekt veldig lenge for at det skal bli noe sus over searing/grilling. Spesielt vinterstid er det ekstremt krevende, mens kull ikke lar seg affisere. Jeg bruker ikke tennrør på Minimaxen (kamado), men har den klar til grilling på 20-40 minutter. Hvis man har et visst overblikk over hva man skal lage, og det typisk ikke er grilling av en et ferdigmarinert kjøttstykke som skal fortæres med en bakk ferdigproduserte majonespoteter, så kan man fint tilberede maten, dekke bordet, vaske ned kjøkkenbenken osv. mens grillen gjør seg klar til dyst.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Ja den er på størelse med weber gassgrillen min. Kona fikk bakoversveis da jeg kom hjem med denne:mrgreen:
Skjønner ikke helt hva du mener med pakning i lokket, så antar svaret er nei :)
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Mitt EGG har vært en sann åpenbaring etter tidligere gasserfaring, samt enklere kullgriller. Selvsagt litt læringskurve for temperaturkontroll, men smak er uslåelig!

med litt aktiv opptenningsfase kan en også nå fin temperatur på knappe 20min
 

Vedlegg

  • 7258AF46-DDBD-4E9B-8226-5133050A1E80.png
    7258AF46-DDBD-4E9B-8226-5133050A1E80.png
    795,4 KB · Visninger: 0
Nå som jeg endelig har blitt voksen (les. flytter til et sted med uteplass) er det på tide med grill. Noen som har noen anbefalinger i kategorien "liten og billig"? Ser det er en jungel av griller der ute, men tenker gass vil være det tryggeste naboer og ferdighetsnivå tatt i betraktning.
 
Nå som jeg endelig har blitt voksen (les. flytter til et sted med uteplass) er det på tide med grill. Noen som har noen anbefalinger i kategorien "liten og billig"? Ser det er en jungel av griller der ute, men tenker gass vil være det tryggeste naboer og ferdighetsnivå tatt i betraktning.


Spørs hvor «billig» som er «billig». Weber Q300 tar lite plass og leverer ganske okay. Eventuelt ville jeg sett på Rusta sine varianter. God erfaring med disse sett mot pris.
 
Noen tips til hvilke gassgrill man skal gå for i dag? Pris 5-12 tusen +

Nå som jeg endelig har blitt voksen (les. flytter til et sted med uteplass) er det på tide med grill. Noen som har noen anbefalinger i kategorien "liten og billig"? Ser det er en jungel av griller der ute, men tenker gass vil være det tryggeste naboer og ferdighetsnivå tatt i betraktning.

@Lynch genisis II E-310
@Lemen spirit II E-210

(Ikke Q-grillene, dårlig plass under lokket og ikke mulighet for indirekte varme).
image.jpg
 
Rolex tendenser på Kamado Joe. Står nå på liste så får vi se hva som skjer. KJ selv sier de forventer å være utsolgt frem til august, så hva det betyr for oss i Norge er uvisst. Kanskje i år, kanskje neste år?
 
  • Wow
Reaksjoner: Stvg100
@Lynch genisis II E-310
@Lemen spirit II E-210

(Ikke Q-grillene, dårlig plass under lokket og ikke mulighet for indirekte varme).
Vis vedlegg 253971
Takk for tips (y) Litt uvist om jeg går for gass eller kull, frister mest med kull men madammen skal også håndtere dette i farten så mulig vi havner på gass i første omgang og deretter ett lite egg ;) Ser på tilbudet til plantasjen, konkurente oppererer med samme pris på feks genesis e-310 , har ingen hastverk da vi ikke får huset vårt før om noen uker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
I know how you feel @Sponon. We ordered ours in February 2020. On the BBQ shop website it stated that they were sold out. Siljander told us they would have them in 4 weeks. It didn't arrive until early November 2020. We just hoped the company wouldn't go into liquidation as we had paid them in advance.
We started ordering other accessories from the BBQ shop as we were thinking they would sell out pretty fast.

Extra accessories we purchased : The soapstone, Joetisserie, vendbar grillplate, chicken stand, grill expander, grill cover, KJ cast iron wok and the ikamand, that was put in before KJ went on the stand( if your getting the # 3) and I kept the original sliding door on it as well.
Napoleon grill basket ( it's a bit tight if you can cut about 1 cm off both ends it helps) Webbers flat grill basket as I couldn't dream of putting those big prongs through a nice piece of entrecote. Webbers grillspyd complete with both lengths. We didn't buy the Dojoe pizzainnsats, it's okay if you're 1m 10 in height otherwise you have to keep looking down or open the top, then you're losing heat. We brought Ooni Koni instead.
We use a looftlighter to get things rolling. Putting it together I left out the ashtray holder as you would have to take everything apart when you need to clean it, as the ash tends to get clogged under it.

IMG_20210401_172806.jpgIMG_20210517_160109.jpgIMG_20210530_195556.jpgIMG_20210612_205036.jpgIMG_20210617_192126.jpg
 
I know how you feel @Sponon. We ordered ours in February 2020. On the BBQ shop website it stated that they were sold out. Siljander told us they would have them in 4 weeks. It didn't arrive until early November 2020. We just hoped the company wouldn't go into liquidation as we had paid them in advance.
We started ordering other accessories from the BBQ shop as we were thinking they would sell out pretty fast.

Extra accessories we purchased : The soapstone, Joetisserie, vendbar grillplate, chicken stand, grill expander, grill cover, KJ cast iron wok and the ikamand, that was put in before KJ went on the stand( if your getting the # 3) and I kept the original sliding door on it as well.
Napoleon grill basket ( it's a bit tight if you can cut about 1 cm off both ends it helps) Webbers flat grill basket as I couldn't dream of putting those big prongs through a nice piece of entrecote. Webbers grillspyd complete with both lengths. We didn't buy the Dojoe pizzainnsats, it's okay if you're 1m 10 in height otherwise you have to keep looking down or open the top, then you're losing heat. We brought Ooni Koni instead.
We use a looftlighter to get things rolling. Putting it together I left out the ashtray holder as you would have to take everything apart when you need to clean it, as the ash tends to get clogged under it.

Vis vedlegg 254120Vis vedlegg 254121Vis vedlegg 254122Vis vedlegg 254124Vis vedlegg 254125

The extras on the KJ is insane. Kicks the BGE Ass any day of the week.
Is like compare a manual lawn mower to a Mercedes Benz S-Class.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine