Grill

At flere sverger til gass og argumenterer med det praktiske aspektet, på et klokkeforum. Et sted hvor følelser og jåleri er gått så langt at det sikkert er grunnlag for diagnose, får en til å trekke på smilebåndet. Quarts er mer fornuftig enn Automatikk og Propan er for puddinger. Fyrer selv på en XL Green Egg. Elsker hvert sekund. Fikk denne av en kompis som forhandler kjøkkenutstyr. Bestillte L men en feil gjorde at de var tomme på lager og ga meg XL i stedet. Stort er alltid stas (sa brura) men skulle jeg valgt med et SNEV av fornuft hadde jeg tatt L. Utstyr til BGE er hinsides alt i pris. Tenk Rolex bare i grillverden. Sleng på grønnfarge og en null type opplegg. Men, det er kvalitet. Min har stått ute i snart syv år. Tørker støv av keramikken hver vår og kjører på. Skulle noen kjøpe noe av den grønne tunge sorten er Norrøna Storkjøkken veldig bra på service.
 
Skulle bruke to dager på å bygge et skap til denne, brukte nesten en uke. Men jeg ble rimelig fornøyd med resultatet. Malt med Bengalack i british racing green :)

redusert178A3278.JPG
IMG_20210424_211628.jpg
redusert178A3284.JPG
 
Takk, følger med

Fulgte også med før jeg bygget skapet, og denne har det hele tiden vært mulig å berøre utsiden lett. Toppen blir varmest, mens bunnen ikke blir så skrekkelig varm. Det er også luft og mellomrom rundt åpningen i toppen og grillen.
 

Vedlegg

  • IMG_20210424_221512.jpg
    IMG_20210424_221512.jpg
    20,6 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Entropy
Whoops! Hvor lenge hadde du grillet der?

Har gjort en del målinger og følger nøye med hver gang jeg bruker grillen nå.. men foreløpig har den utvendige temperaturen ikke blitt spesielt høy.
 
Whoops! Hvor lenge hadde du grillet der?

Har gjort en del målinger og følger nøye med hver gang jeg bruker grillen nå.. men foreløpig har den utvendige temperaturen ikke blitt spesielt høy.

Bildet er frekt lånt fra internettet.
Selv har jeg plassert mitt grønne egg på heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Trenger tips til ny gassgrill. Krav: minst 3 brennere (vil ha muligheten til full guffe, men også kunne lage soner), stødig og solid. God effekt. Pris: Maks 10.000 - aller helst under 7.000.

Hva tenker folk?
 
Bestilte akkurat denne, men ikke skrudd den sammen enda. Valgte også ut i fra testen ovenfor så samme produsent, men synes denne fremstod som et bedre kjøp til ca. samme pris. Mer solid, med hylle (som brukes ofte for min del) og litt kult med ekstrautstyr som pizzastein osv.
Trenger tips til ny gassgrill. Krav: minst 3 brennere (vil ha muligheten til full guffe, men også kunne lage soner), stødig og solid. God effekt. Pris: Maks 10.000 - aller helst under 7.000.

Hva tenker folk?
Tipser om den jeg selv har kjøpt i år. 4 brennere. Kjøpt pizzastein til den, det funket overraskende bra. Bruker litt lenger tid enn dedikerte pizzaovner så klart, men veldig god på steinovnsbakt smak. Vinduet er også en fin detalj. Trodde det var en gimmick men nå skjønner jeg ikke hvordan jeg grillet uten :LOL:
 
Tipser om den jeg selv har kjøpt i år. 4 brennere. Kjøpt pizzastein til den, det funket overraskende bra. Bruker litt lenger tid enn dedikerte pizzaovner så klart, men veldig god på steinovnsbakt smak. Vinduet er også en fin detalj. Trodde det var en gimmick men nå skjønner jeg ikke hvordan jeg grillet uten :LOL:

Takk for bra svar - dette må jeg sjekke ut! Sidebrenner vet jeg ikke om jeg trenger, men skader vel ikke. Gjort deg opp noen meninger rundt den?
 
Takk for bra svar - dette må jeg sjekke ut! Sidebrenner vet jeg ikke om jeg trenger, men skader vel ikke. Gjort deg opp noen meninger rundt den?
Bruker heller ikke den, så det var egentlig ikke noe jeg så etter. Har ikke testet den heller så vet ikke hvor bra den er.
 
Bildet er frekt lånt fra internettet.
Selv har jeg plassert mitt grønne egg på heller.

Åja! Du trodde at en helle skulle hjelpe? ;)

Jeg ser at jeg har plass til å sette en tallerken eller en aluminiumsform fylt med vann under grillen og tenkte kjøre det som et tidligvarslingssystem. Fyller jeg på den før grilling, og den evt. er redusert eller tømt etterpå, får jeg ta det som et signal om at det har utviklet seg mye varme. Om ikke annet vil det kunne sterkt forsinke antenning.

Det til side er jeg ufattelig fornøyd med grillen. Det har blitt mye enklere å grille grønnsaker, fordi det er så enkelt å ta ned temperaturen, og bare sette den opp igjen når de sarte grønnsakene er ferdige og kjøttet skal til pers. Her om dagen grillet vi også noen kveiteskiver, som jeg ellers foretrekker å pannesteke.. men kamadoen ble øyeblikkelig en ny favoritt for kveite. Nam!
 
Åja! Du trodde at en helle skulle hjelpe? ;)

Jeg ser at jeg har plass til å sette en tallerken eller en aluminiumsform fylt med vann under grillen og tenkte kjøre det som et tidligvarslingssystem. Fyller jeg på den før grilling, og den evt. er redusert eller tømt etterpå, får jeg ta det som et signal om at det har utviklet seg mye varme. Om ikke annet vil det kunne sterkt forsinke antenning.

Det til side er jeg ufattelig fornøyd med grillen. Det har blitt mye enklere å grille grønnsaker, fordi det er så enkelt å ta ned temperaturen, og bare sette den opp igjen når de sarte grønnsakene er ferdige og kjøttet skal til pers. Her om dagen grillet vi også noen kveiteskiver, som jeg ellers foretrekker å pannesteke.. men kamadoen ble øyeblikkelig en ny favoritt for kveite. Nam!
Det blir stor skuffelse og økt entropy i livet mitt om du ikke inviterer på middag snarlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Hadde en Weber gassgrill i mange år som ble solgt i år til fordel for en klassisk kulegrill fra samme produsent. Er storfornøyd og holder på å utforske med kull fra forskjellige produsenter. Siste ut er Missing Link. Svære kull chunks. Nesten kubbe størrelse på enkelte med god røykaroma. Spennende saker :)Har såvidt testet ut å tilsette treflis for å få røykesmak, mener på jakt etter chunks for lengre brenntid.

Som den vanlige mann i gata er jeg glad i en god biff. Har til nå brukt den tradisjonelle metoden ved å grille på direkte varme først, så over på indirekte varme etter den har hvilt seg litt. Dette har i stor grad vært suksess, men så kom jeg over reverse sear metoden. Jeg kjøper argumentene lett, så dette vil jeg prøve ikveld med en tomahawk jeg har liggende.

Spørsmålet mitt er hvordan får jeg opprettholdt en gjevn temperatur på 135-145c? Noen som har erfaring med det på kull? Er det bare å legge en liten «slange metode»?
 
Hadde en Weber gassgrill i mange år som ble solgt i år til fordel for en klassisk kulegrill fra samme produsent. Er storfornøyd og holder på å utforske med kull fra forskjellige produsenter. Siste ut er Missing Link. Svære kull chunks. Nesten kubbe størrelse på enkelte med god røykaroma. Spennende saker :)Har såvidt testet ut å tilsette treflis for å få røykesmak, mener på jakt etter chunks for lengre brenntid.

Som den vanlige mann i gata er jeg glad i en god biff. Har til nå brukt den tradisjonelle metoden ved å grille på direkte varme først, så over på indirekte varme etter den har hvilt seg litt. Dette har i stor grad vært suksess, men så kom jeg over reverse sear metoden. Jeg kjøper argumentene lett, så dette vil jeg prøve ikveld med en tomahawk jeg har liggende.

Spørsmålet mitt er hvordan får jeg opprettholdt en gjevn temperatur på 135-145c? Noen som har erfaring med det på kull? Er det bare å legge en liten «slange metode»?
Tror det er måte ja. Men selv er jeg nok i ferd med å oppgradere til Kamado for å få bedre kontroll ved indirekte bbq/smoking :)

Har som regel slitt med å få til indirekte varme på min kullgrill (samme som din).
Så pt blir langtidssteking på gassgrillen.