Grill

Jeg solgte min kamado kjøpt hos Espegaard. Alt for mye tull med den (dårlig kvalitet). Skal man kjøpe kamado vil jeg gått for Green egg eller Kamado Joe. De er dyre, men du kan bruke de til absolutt alt inkludert bake brød og røyke ekte bbq (pulled pork etc)

Skulle jeg kjøpt en stor ny grill i dag, som erstatter Weber Genesisen. Så hadde jeg uten tvil valgt Big Green Egg i størrelsen Large eller XLarge.
https://www.biggreenegg.eu/no/eggs/xlarge/
 
Hvordan blir pizza i egget? Blir det like godt som i en skikkelig vedfyrt pizzaovn? @Edzilla

Nei. Det synes jeg ikke. Problemet er at det blir for lite luft rundt pizzaen hvis du forstår hva jeg mener. Nå har jeg jo ikke det største egget heller. Så jeg tror resultatet blir mye bedre i de større.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Solgt noen hundre griller tidligere år som varehussjef i Byggevarekjede. I Norge har Weber veldig standing- men realiteten et at kvaliteten ikke står helt i forhold til prisen. Du får veldig mye bra til en 310 pris rundt om. Det er kun støpejern som gjelder i risten for puristene. Flavourizerbelegget sprekker opp av varmen etterhvert uansett. (jeg har selv Weber nå- men varmen er for dårlig selv i toppmodellen i Q serien etter mitt syn.) og man trenger begge deler både gass og kull- og aller helst en ekte bbq dvs varmrøyk hvis du skal lage skikkelig mat. Har hatt genesis også og den var fin men definitivt ikke verdt pengene.
 
Problemet med Green egg er at alt utstyret kommer i tillegg. Utstyret er dyrt. Hadde heller gått for Kamado Joe. Bedre tilleggsutstyr og ofte inludert i prisen.

Funker utmerket uten noe ekstrautstyr. Men har jo selv handlet nor til mitt egg. Men det er jo halve morroa. Pozzastein, woo, smijernsrist osv. Kjøper det på www.sales@ceramicgrillstore.com
Hva følger med Kamado Joe som er ekstrautstyr til BGE?
 
Har en Espirit med tre brennere og sidebrenner, byttet til støpejern i fjor men satan så vanskelig å holde rent/ting brennes.. burde vel pusset og oljet etter hver gang men det skjer desverre ikke. Griller mye og hele året, men foretrekker

Har lyst på kull men tror jeg heller supplerer og har begge deler en stund fremover. Har en del å gå på før jeg perfeksjonerer kullgrilling men tenker det er greit å skaffe seg en liknende bildet over for å sørge for å kunne ha en skikkelig varm og en skikkelig kald sone - dette får jeg aldri til på kulegrill.
 
Solgt noen hundre griller tidligere år som varehussjef i Byggevarekjede. I Norge har Weber veldig standing- men realiteten et at kvaliteten ikke står helt i forhold til prisen. Du får veldig mye bra til en 310 pris rundt om. Det er kun støpejern som gjelder i risten for puristene. Flavourizerbelegget sprekker opp av varmen etterhvert uansett. (jeg har selv Weber nå- men varmen er for dårlig selv i toppmodellen i Q serien etter mitt syn.) og man trenger begge deler både gass og kull- og aller helst en ekte bbq dvs varmrøyk hvis du skal lage skikkelig mat. Har hatt genesis også og den var fin men definitivt ikke verdt pengene.
Hvilke brands anbefaler du som alternativ til Weber?
 
Hørte tilfeldigvis på radioen her om dagen, en fyr fra Trøndelag, grillet omtrent alt han spiste, hadde 11-12 forskjellige griller (herregud - hvor stor varanda hadde han...), grillet hele året - han sa den største feilen folk gjorde ved grilling var at ristene ble rengjorte :))
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og px200
Hørte tilfeldigvis på radioen her om dagen, en fyr fra Trøndelag, grillet omtrent alt han spiste, hadde 11-12 forskjellige griller (herregud - hvor stor varanda hadde han...), grillet hele året - han sa den største feilen folk gjorde ved grilling var at ristene ble rengjorte :))

Kullgriller trenger helt minimalt med rengjøring er nå min erfaring.. sikkert fordi de blir mye varmere enn gassgrillene, slik at det meste brennes bort. Griller man imidlertid fett svinekjøtt som f.eks. ribbe på lav temperatur er det lurt å sjekke om det f.eks. ligger en pøl av fett et sted, for neste gang når man skal ha varme til en biff kan fort hele greia antenne ;) Snakker her av noe erfaring. Men ristene? Der kan man nøye seg med å kakke av større ting som henger fast, "rengjøring" er overkill..

Alt dette sagt, har noen erfaringer med rimeligere kamado-griller?
 
Blir ny (gass)grill utpå vårparten og har så vidt begynt med litt rekognosering i markedet. Ser mange fører Broil King parallelt med Weber. Noen her inne som har erfaringer med BK, eller er det Weber som er greia?