Grill

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Vi trenger en grilltråd :cool::cool: Det må da være mange her som griller! Legg ut bilder, filmer, oppskrifter, spørsmål, tips og triks!

Jeg begynner! Jeg trenger en ny gassgrill, min Weber Spirit er 10 år gammel nå og fortjener å pensjoneres. Har alltid vært en Weber-mann, og trodde alltid jeg skulle være det, men for noen priser de opererer med nå! Tenkte meg egentlig en Genesis med tre brenner+sidebrenner, men den nye modellen uten dører synes jeg ikke er noe fin, og skal jeg ha tilsvarende med dører går prisen skyhigh... Genesis med tre brennere uten dører (uten sidebrenner) koster 8990, Genesis med dører og sidebrenner koster 18990? Hva i all verden:confused::confused: Bør jeg se på andre griller enn Weber? Hadde i grunn satt en grense på 10 000.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og sydvester
Kjøpte en BBQ of Sweden på Rusta i fjor. 4 brennere. Beste jeg har hatt. Overgår alle Webere jeg har brukt. Utrolig mye for pengene!
 
Alltid greit med litt ekstra plass
IMG_0283.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Kan ikke svare for @Fosen, men for mitt vedkommende går det på tid.
Når manner hjemme fra jobb, og således sulten som et dyr, og ungene likedan, så må ting skje. Og der faller kull igjennom. Dessverre, for kull er det jeg forbinder med å kunne tilberede god grillmat.
Lov å håpe på kull når ungene blir eldre.

Hva råtass kullgrill angår, så er det vel lite som topper keramisk a la det grønne egget ditt @Edzilla?

Tar ikke mer enn 20-25min å fyre opp en kullgrill med tennbriketter og grillstarter. Gassgrill tar fort 10-15min å bli varm den også. Skal man svi en pakke med grillpølser, så ja, da er gassgrill raskere. Men i de fleste tilfeller trenger man litt tilbedredning av tilbehør, dekking av bord, klargjøring av kjøtt osv. Så dersom man starter med å fyre opp grillen er den som regel varm når man er klar til å grille.

(Jeg har forøvrig barn på 7 og 2 år selv)
 
Kan ikke svare for @Fosen, men for mitt vedkommende går det på tid.
Når manner hjemme fra jobb, og således sulten som et dyr, og ungene likedan, så må ting skje. Og der faller kull igjennom. Dessverre, for kull er det jeg forbinder med å kunne tilberede god grillmat.
Lov å håpe på kull når ungene blir eldre.

Hva råtass kullgrill angår, så er det vel lite som topper keramisk a la det grønne egget ditt @Edzilla?
Jeg kan faktisk røpe her og nå at når @Edzilla har det riktig travelt, ja da legger han sommerkotelettene direkte på den allerede varme batteripakken i sin Tesla Model X.

American barbeque mmmmm!


;)
 
Gassgrill er en fremragende måte å tørke kjøtt på. Foretrekker man saftig kjøtt havner man fort på keramikkgrillkjøret. Timevis med grilltips fra velfødde rednecks på youtube, f.eks:

Ellers er Weber Performer med gasstenning et supert tips til rundt 5000. Gasstenningen sparer noen minutter i oppstarten, slik at forskjellen til gass er marginal. Tennrør er går også overraskende raskt.
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski og Steiniz
Eg har en svær kullgrill som det er kjekt å fyre i av og til, men etter innkjøp av gassgrill så blir det grillet oftere og terskelen er generelt lavere for å fyre opp. og , ikkje minst resultatet blir alltid bra. Kullgrillen krever jo litt meir , men når en tar seg tid så er jo det kjekt og då. Keramisk er vel innunder sånn slowfood det kanskje ? Eg har sett nokre slike små svindyre griller. (kokegrop i hagen er nesten gratis ;) )
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Kan ikke svare for @Fosen, men for mitt vedkommende går det på tid.
Når manner hjemme fra jobb, og således sulten som et dyr, og ungene likedan, så må ting skje. Og der faller kull igjennom. Dessverre, for kull er det jeg forbinder med å kunne tilberede god grillmat.
Lov å håpe på kull når ungene blir eldre.

Hva råtass kullgrill angår, så er det vel lite som topper keramisk a la det grønne egget ditt @Edzilla?

Er rimelig fornøyd med det lille grønne egget. Men jeg skal innrømme at jeg har to gassgriller.
Alle fungerer utmerket til sitt bruk.
Skal vi på stranda så tar vi gjerne med Weber Baby Q. Heter i dag Weber Q1000.
Den drives av engangs gassbeholdere.
weber-q1000.jpg

Har vi større selskap så fyrer jeg gjerne opp den større gassgrillen: Weber Genesis E-330 med tre brennere, sear station og sidebrenner.
Genesis-E-330-2.jpg


Men er det bare vi fire her hjemme som skal hygge oss med grillmat. Da blir det det grønne egget som får kjørt seg.
Tar maks 20 minutter å fyre opp kull eller briketter, alt etter behov.
Den er helt overlegen på røyking. Holder stabilt 120-140 grader i åtte-ti timer. Sist røykte jeg en 2.3 kg svinenakke. Helt nydelig!
Ønsker man å steke pizza. Er det null problem å fyre den opp i 400+ grader.
Til helgen blir det Flank steak og helstekt entrecôte fra egget :)

photo_2018-06-21_10-03-47.jpg
photo_2018-06-21_10-03-46.jpg
photo_2018-06-21_10-03-45.jpg
photo_2018-06-21_10-03-42.jpg
photo_2018-06-21_10-03-41.jpg
 
Redigert:
Er rimelig fornøyd med det lille grønne egget. Men jeg skal innrømme at jeg har to gassgriller.
Alle fungerer utmerket til sitt bruk.
Skal vi på stranda så tar vi gjerne med Weber Baby Q. Heter i dag Weber Q1000.
Den drives av engangs gassbeholdere.
weber-q1000.jpg

Har vi større selskap så fyrer jeg gjerne opp den større gassgrillen: Weber Genesis E-330 med tre brennere, sear station og sidebrenner.
Genesis-E-330-2.jpg


Men er det bare vi fire her hjemme som skal hygge oss med grillmat. Da blir det det grønne egget som får kjørt seg.
Tar maks 15 minutter å fyre opp kull eller briketter, alt etter behov.
Den er helt overlegen på røyking. Holder stabilt 120-140 grader i åtte-ti timer. Sist røykte jeg en 2.3 kg svinenakke. Helt nydelig!
Ønsker man å steke pizza. Er det null problem å fyre den opp i 400+ grader.
Til helgen blir det Flank steak og helstekt entrecôte fra egget :)

Vis vedlegg 98581Vis vedlegg 98582Vis vedlegg 98583Vis vedlegg 98584Vis vedlegg 98585

Fantastisk! Lyst på det grønne egget! Jeg har faktisk klart å spore opp en Weber Genesis 310, lik din, bare uten searstation og sidebrenner! Har mest lyst på den du har, men den er ikke å oppdrive. Så går nok for den, synes den forrige versjonen av Genesis eg så utrolig mye finere enn dagens.
 
Jeg solgte min kamado kjøpt hos Espegaard. Alt for mye tull med den (dårlig kvalitet). Skal man kjøpe kamado vil jeg gått for Green egg eller Kamado Joe. De er dyre, men du kan bruke de til absolutt alt inkludert bake brød og røyke ekte bbq (pulled pork etc)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Fantastisk! Lyst på det grønne egget! Jeg har faktisk klart å spore opp en Weber Genesis 310, lik din, bare uten searstation og sidebrenner! Har mest lyst på den du har, men den er ikke å oppdrive. Så går nok for den, synes den forrige versjonen av Genesis eg så utrolig mye finere enn dagens.

Hadde valgt en Weber med sear station skal du steke biffer og andre kjøttstykker. Synes temperaturen blir for lav uten.
Har ingen erfaring med den nye Genesis-serien. Men har lest at flere foretrekker den gamle.