Grand Seiko-tråden

Endelig. Ny GS på vei inn. Har vurdert denne modellen (altfor) lenge, så artig å endelig kunne bestemme seg. :)



Grand-Seiko-SBGW231-manual-winding-9S64-luxury-mens-watch-(2).jpg

Quartz, Spring Drive eller automatisk?

8- )
 
I det siste har jeg tenkt mye på den modellen jeg poserte med ovenfor, og det nærmer seg stadig. Jeg vil nok være svært tilpass med den, ikke bare i at jeg liker den, men at den er veldig praktisk. Samtidig, har jeg vært noe plaget over at den ikke vekker like sterke følelser som andre klokker, både som jeg eier, har eid, og aldri har sett i levende live. Interessen min i klokker stammer fra et praktisk behov, og jeg har nå solgt alt som vekket sterke følelser, men som jeg ikke følte jeg kunne forsvare for meg selv.
Jeg har troen på at en klokke som før noe annet dekker praktiske behov, er det beste kjøp for min egen del...

...

... Samtidig...

... SBGE248
SBGE248b.jpg


Denne husker jeg veldig godt at jeg så i vinduet til Urm. Christensen i Oslo, omkring da jeg "oppdaget" klokker og hadde planlagt å kjøpe en SKX for å møte mine behov. Jeg så denne i vinduet, og det var første gang jeg hadde sett en klokke til mer enn 5000,- og tenkt "Den skulle jeg hatt" heller enn "alt for dyrt". Den vekker fortsatt disse sterke følelsene, samtidig som den dekker enda mer. Trippel tidssone hadde vært utrolig praktisk på jobb.
Denne vil jeg nok aldri kjøpe, i hvert fall ikke nå. Det er kjekt å tenke høyt i en menighet med langt mer erfarne folk!

Spørsmålet er hvorvidt man "tør" bruke en slik klokke hver dag, og til den grad at man behøver dens sportslige attributter. Jeg er ikke en samler og finner lite glede i kjøp og salg. Jeg bruker klokke når jeg jobber på verkstedet, når jeg svømmer, når jeg sykler, osv. osv. osv. Når en sportsklokke blir så flott som dette, ender den opp med å ikke bli brukt som intendert? Har folket noen tanker eller erfaringer rundt dette?