Generell snikksnakk

Jeg blir like fascinert hvert eneste år over at vinteren tilsynelatende kommer som lyn fra klar himmel. Og enda mer fascinert over de tumlehuene som tenker at "sommerdekk? Det går sikkert bra."

Jeg blir flau av å være fra sør-norge når jeg leser nyhetene i dag. Og jeg er 100% enig i Nordlendingene som mener at vi er fullstendig ubrukelige når det gjelder snøføre og bilkjøring på 3cm snø.

I nabolaget mitt, disse bor i en sving i nedoverbakke.

En luring kjørte rett ut, gjennom gjerdet ned til neste nabo på platået under. På vei til landssamlingen for sommerdekk-dimlinger?

Har bodd her over ti år og idag var en av de mest kaotiske dagene jeg noensinne har sett ved nysnø, herregud

1698692304766.png
 
Luksus eiendoms verdi går ned verden over, men Rolex kjøper stort :D

På siden...
George Daniels gikk til Rolex først, med sin Coaxial "escapement", men han fikk fingeren. Mens Omega tok han med åpne armer.
Omega tok ikke feil: Daniels hadde skapt noe som var effektivt, men det krevde mye tilpasning og høyere justering en det vanlige. Det kostet mye til Omega, i tid og finansering, men de fikk det til.
Min observasjon over mange år, er at Rolex er for stolt og er blitt for høy på seg selv.
Alle vet hvor det fører.
Også, etter det jeg vet, er ikke Rolex og Omega erkefiender som konkurrerer mot hverandre på den måten.
Det er tydeligvis bare et push&pull forhold uten vonde følelser.
Og når det gjelder alle milliarder Rolex tjener...Man kan si det sånn at de har en gigantisk fortjeneste på klokkene sine, som stammer fra det mest automatisert anlegg i verden, kombinert med de høyeste prisene for å selge 904L stål.
Omega er langt unna til å bli perfekt heller, og jeg har sagt en del allerede om de sin ny politikk.
Ja, Rolex har vært smart når det gjelder markedsføring, men det betyr ikke at de har vært smart på alle nivåer heller.
Generelt sett, er det en god del som skuffer meg i klokkeindustrien de siste 10 årene, og det får bli for en annen diskusjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg blir like fascinert hvert eneste år over at vinteren tilsynelatende kommer som lyn fra klar himmel. Og enda mer fascinert over de tumlehuene som tenker at "sommerdekk? Det går sikkert bra."

Jeg blir flau av å være fra sør-norge når jeg leser nyhetene i dag. Og jeg er 100% enig i Nordlendingene som mener at vi er fullstendig ubrukelige når det gjelder snøføre og bilkjøring på 3cm snø.
Og nå skal de samme snart gå hjem fra julebord på isete fortau med grei promille og sko med glatt lærsåle :LOL:
 
Jeg blir like fascinert hvert eneste år over at vinteren tilsynelatende kommer som lyn fra klar himmel. Og enda mer fascinert over de tumlehuene som tenker at "sommerdekk? Det går sikkert bra."

Jeg blir flau av å være fra sør-norge når jeg leser nyhetene i dag. Og jeg er 100% enig i Nordlendingene som mener at vi er fullstendig ubrukelige når det gjelder snøføre og bilkjøring på 3cm snø.
Jeg mener ikke at det frikjenner noen fra å tenke selv, men med hvor utbredt dekkhotell og det å få andre til å legge om dekk for en har blitt, kunne kanskje han Stat gått ut med beskjed om at ingen skulle få straff for å legge på piggdekk en uke eller to for tidlig, for å oppmuntre folk til å ha ting på stell. Dekkomleggerne rekker vel bare å legge om på så mange for dag.
Det er jo ikke fritt for at jeg godter meg litt over nyhetene, men hjemme er det frost- og snøfritt så lenge at da jeg kjørte på piggdekk kunne jeg finne på å drøye omleggingen til medio november for å spare på piggene. Nå har jeg piggfritt, og foreløpig ser det ut til å gå bare godt.
 
Jeg mener ikke at det frikjenner noen fra å tenke selv, men med hvor utbredt dekkhotell og det å få andre til å legge om dekk for en har blitt, kunne kanskje han Stat gått ut med beskjed om at ingen skulle få straff for å legge på piggdekk en uke eller to for tidlig, for å oppmuntre folk til å ha ting på stell. Dekkomleggerne rekker vel bare å legge om på så mange for dag.
Det er jo ikke fritt for at jeg godter meg litt over nyhetene, men hjemme er det frost- og snøfritt så lenge at da jeg kjørte på piggdekk kunne jeg finne på å drøye omleggingen til medio november for å spare på piggene. Nå har jeg piggfritt, og foreløpig ser det ut til å gå bare godt.
Nå synes jeg du er for mild ;)
Først og fremst så har vel folk flest ( åpenbart ikke alle ) evne til å legge om dekk selv. Om ikke de har det så har hadde jo riksdekkende medier meldt om katastrofale mengder med snø på østlandet ( opp til 10cm!!!) i en uke før ekstremværet(!) Inntraff, det burde vel holde for å bestille time på hotell Continental (pun intented.)
Og piggdekkargumentet er vel litt tynt? De aller fleste i dag har vel lagt piggene på hylla for lenge siden. Og ihvertfall i byen hvor man må betale avgift for å sko bilen med et dårligere produkt enn nødvendig.

Når råde kors og samtlige nødetater må begynne med evakuering av mennesker på grunn av noe som ikke engang kan minne om vinter så kjenner jeg at blir flau av å være billist i sør Norge. Dette hadde aldri skjedd nord for Hønefoss. Pinlig!
 
De store byene er kjent for å lide av det som kalles for "Heat Island" effekten.
Bor du i sentrum og sørover, trenger du ikke piggdekk :D
Alexandre-Affonso.jpg
 
Jeg blir like fascinert hvert eneste år over at vinteren tilsynelatende kommer som lyn fra klar himmel. Og enda mer fascinert over de tumlehuene som tenker at "sommerdekk? Det går sikkert bra."

Jeg blir flau av å være fra sør-norge når jeg leser nyhetene i dag. Og jeg er 100% enig i Nordlendingene som mener at vi er fullstendig ubrukelige når det gjelder snøføre og bilkjøring på 3cm snø.
Jeg ankom Gardermoen igår tidlig, og fra drosjen vi tok fra flyplassen og til hotellet, observerte jeg det som må være gårsdagens største idiot, i ferd med å lage sine egne hurtigkjettinger med store, oransje strips gjennom felgen og rundt dekkene.
Sånne folk burde ha blitt fritatt for retten til å føre bil for all fremtid. Skremmende!
 
Jeg ankom Gardermoen igår tidlig, og fra drosjen vi tok fra flyplassen og til hotellet, observerte jeg det som må være gårsdagens største idiot, i ferd med å lage sine egne hurtigkjettinger med store, oransje strips gjennom felgen og rundt dekkene.
Sånne folk burde ha blitt fritatt for retten til å føre bil for all fremtid. Skremmende!
Sånne? Kanskje de kan hjelpe deg opp den bratte bakken til hytta, men neppe noe særlig for motorveien:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Zawatch
I år føler jeg neste den vil bli for vanskelig å lage pepperkakehus.
Nå har SINTEF også blandet seg inn i dette, og krever planlegging av gjenbruk og fortæring av byggets enkeltkomponenter.


I tillegg har de laget et eget dokument på 16 sider med byggforskrifter med HMS-regler for bygningsarbeiderne og forbud mot bygging i alkoholpåvirket tilstand.


Nei nå tar dette litt av!

8- D
 
Sånne? Kanskje de kan hjelpe deg opp den bratte bakken til hytta, men neppe noe særlig for motorveien:

Det er noen dager siden, men nå har jeg fått prøvd disse.

SITUASJON:
Det var den dagen det kom %#§& mye sne, inn oppkjørselen til mine foreldre. Jeg hadde måket sne i en time. Det var knehøyt da jeg begynte. Uheldigvis så var underlaget (resten) noe løst, siden det ikke var kjørt bil i oppkjørselen daglig. Dette underlaget var årsaken til at hjulene satte seg fast og jeg ble stående og spinne.

Satte på stripsene. Heldigvis har jeg 'luftige' felger.
En strips røk da jeg skulle 'dra til'. Dro ikke hardt men den røk ved festet.
Jeg var veldig(!) forsiktig da jeg skulle gasse og kjøre ut av 'gropen' min. Stripsene holdt ikke mange rundene for hjulene.
Hva hjalp? To forbipasserende som dyttet.

KONKLUSJON:
Løsningen med strips og design er genial! Dette bør kunne bli noe.
Dagens produkt er av alt for hard plast. Den tåler ikke belastningen som kommer fra et hjul på en tung bil. Seigere materiale bør kunne gi et bedre produkt.

Jeg kjøpte to pakker. Det kan være at den vil virke bedre hvis det blir "bare løs sne" og ikke et dypt spor i stabpet sne / hard hålke.

8
 
Vi skal besøke ett vennepar på Mallorca i Mai og skal bo hos dem i 4 dager før de reiser videre. Vi skal bli 4 dager til og er på jakt etter tips til ett familievennlig hotell hvor minsten på 2 år er i fokus :) bor første dagene i Andratx så i området rund det og Palma er av interesse! Noen med gode tips? (y)