Generell snikksnakk

Noen som har greie på gamle våpen og begreper?
Jeg leser en bok om dagen og i en bisetning så omtales det en 'pauseaktivitet' hvor de skyter på blink. De bruker en Sharps riftle som var det beste våpnet for snikskytere for å treffe mål på lang avstand. Det skulle være derfra uttrykket "skarpskyter" kom fra. Stemmer dette?
 
Noen som har greie på gamle våpen og begreper?
Jeg leser en bok om dagen og i en bisetning så omtales det en 'pauseaktivitet' hvor de skyter på blink. De bruker en Sharps riftle som var det beste våpnet for snikskytere for å treffe mål på lang avstand. Det skulle være derfra uttrykket "skarpskyter" kom fra. Stemmer dette?
Ordet kommer nok heller fra tysk, og var i bruk minst 47 år før Sharp-geværet ble konstruert.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sniper
The older term sharpshooter comes from the calque of German word Scharfschütze, in use by British newspapers as early as 1801.[3][5] The word alludes to good marksmanship, itself descendent of the shooting competitions (Schützenfeste)[6] that took place throughout the year in Munich in the 15th century.[6] Small companies of shooters (Schützenfähnlein)[6] from the German states and Swiss cantons would form teams of Scharfschützen[7] for such popular competitions; proudly carrying flags depicting a crossbow on one side and a target musket on the other.[6] The earliest known date for the creation of a shooting club formed specifically for the use of firearms comes from Lucerne, Switzerland, where one club has a charter dating from 1466.[6] During the American Civil War, Confederate marksmen equipped with the imported Whitworth rifles were known as the Whitworth Sharpshooters.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sharps_rifle
 
Litt mer nerdeinfo.
Korset er jo ansett som et kristent, religiøst, symbol.

Det finnes ulike typer kors, og de har ulike opphav og betydning.

Peters-korset er et symbol som brukes for å fremheve de ekstra fromme og ydmyke kristne.

Denne korstypen har sitt opphav i at Peter ikke ville bli korsfestet slik som Jesus, men valgte heller å bli korsfestet med hodet nedover. Hans kors fikk derfor tverrbjelken lenger ned på stammen .

Et Peter-kors, som fremmer kristen ydmykhet er derfor et "opp-ned kors"!

Kult å vite.

 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Litt mer nerdeinfo.
Korset er jo ansett som et kristent, religiøst, symbol.

Det finnes ulike typer kors, og de har ulike opphav og betydning.

Peters-korset er et symbol som brukes for å fremheve de ekstra fromme og ydmyke kristne.

Denne korstypen har sitt opphav i at Peter ikke ville bli korsfestet slik som Jesus, men valgte heller å bli korsfestet med hodet nedover. Hans kors fikk derfor tverrbjelken lenger ned på stammen .

Et Peter-kors, som fremmer kristen ydmykhet er derfor et "opp-ned kors"!

Kult å vite.


 
Matematikk teori for paradoksfri tidsreise.
Eller, gå tilbake til fortiden og gjør som du vil. Fremtiden vil hovedsakelig skje som den var "planlagt", på grunn av en konstant "rekalibrering" på de meste betydningsfulle hendelser.

Jeg ble sagt at det hadde vært -teoretisk sett- tidligere oppdaget, men forble inn i smågrupper av forskere.
Uansett...Det Tobar og Costa viser til, er muligheten for en type etablert orden, som kan ikke tukles med.

"Try as you might to create a paradox, the events will always adjust themselves, to avoid any inconsistency"

"The range of mathematical processes we discovered show that time travel with free will is logically possible in our Universe without any paradox."

Men det som er mest paradoksalt der, er at mens det åpner for at frivilje (gjennom tidsreise i fortiden) er mulig uten å utløse paradokser, det også viser til at frivilje har lite betydning, hvis den har lite til null innflytelse på fremtiden.
Altså, hvis vi kan ikke utløse konsekvenser på det som skulle skje, har vår frivilje noen betydning, eller er det en illusjon?
En annen kuriositet, er også at mange religioner snakker om det vitenskapelige kalkuleringer starter å vurdere.

 
Alltid morsomt å finne nytt/gammelt lag med tapet. Velger å tro at den er Genta inspirert, med nydelig patina :LOL:
IMG_0342.jpeg
 
db680keSUqz2.gif


"And Birmingham is unlikely to be the last. A recent survey by the Special Interest Group of Municipal Authorities — a lobby group representing 47 urban authorities in England — found that 30% of its members are worried that they, too, face the risk of bankruptcy this year and next.

“The funding system is completely broken,” SIGOMA chair said in a statement last month. “Councils have worked miracles for the past 13 years, but there is nothing left.” "

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Et jubileum som er helt oversett i år....
Det er 90 år siden....

Vis vedlegg 344572

8
Kanskje skrevet i Norge i 1933 men egentlig stammer ganske direkte fra antikk Hellas.
Sparta var den første kjente kollektiv stat hvor individet hadde ingen rett eller plass.
Men det var bare 9000ish statsborgere, og man kan ikke holde så statiske diktaturer på plass over tiden.
Mennesker er nysgjerrige og derfra ambisiøse.
 
Hadde du selv tatt tatoveringen og kan sånn utvikling kobles til den bibelske "Mark of the beast" spådommen?
ps: er ikke Kristne.

"Austria is offering free public transportation for one year to people willing to get the name of its local travel pass — KlimaTicket — tattooed on their body."

 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Siden dette er et forum med mange ulike typer mennesker og kompetanser så retter jeg et lite spørsmål her.

En kammerat har fått tak i et profesjonelt utstyr for gravering. Han kjøpte dette siden sølvsmeden skulle legge ned driften, og han hadde hatt store problemer med å finne en som kunne gravere i pokaler.

Han er nå på jakt etter en å dele dette med, en samarbeidspartner.

Hvis noen drevne TS’er kunne tenke seg å få litt mer informasjon, så kan de sende meg en PM, og jeg formidler videre kontakt.

8- )
 
Og med det kan vi ønske resten verden velkommen til galskapen vi har slitt med de siste 7-8 årene...
Merkelig at det når det er snakk om klokker så blir det fremstilt som genialt, men når det er en kopp så er det overgrep.

 
Noen her inne som kjører Oslo-Bergen evt Arendal-Bergen og kunne tatt med en 43’’ tv for meg ? Send meg en pm om dette er noe du kan være behjelpelig med
 
Jeg blir like fascinert hvert eneste år over at vinteren tilsynelatende kommer som lyn fra klar himmel. Og enda mer fascinert over de tumlehuene som tenker at "sommerdekk? Det går sikkert bra."

Jeg blir flau av å være fra sør-norge når jeg leser nyhetene i dag. Og jeg er 100% enig i Nordlendingene som mener at vi er fullstendig ubrukelige når det gjelder snøføre og bilkjøring på 3cm snø.