Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Har akkurat bestilt et Canon 6d; X-pro 1 er ikke helt rask nok til å følge 3 åringen og jeg får nytt leketøy :)

Noen som har synspunkter på Sigma 24-105 F4 i art serien?
 
@Solli Ikke lekt med 24-105 F4, men var ikke veldig begeistret for mitt gamle Sigma 17-70 F2.8-4 (brukte til 7D så tilsvarer ~24-105 - ser for all del at denne er nyere og et prishakk opp)

Men gutfeelingen min sier at du blir lykkeligere med Canon-linse, enten tilsvarende 24-105 F4 med bildestabilisator eller 24-70 (F2.8 med/uten bildestab eller F4 med bildestabilisering - koster hhv 17, 11, 8)

På fullformat kan dog kanskje 70 bli for nært i noen settinger.
 
JH.jpg

Usikker på om dette fungerer, bruker DB og ikke PB.

Bilde jeg tok for noen uker siden av en kamerat på fisketur. Det er "bekmørkt" ute så han måtte pent stå stille i ti sekunder.
 
Redigert av en moderator:
Kabel mellom kamera og mobil, eventuelt en egen app? Fungerer knirkefritt til Panasonic hvertfall.

Noen som har tips til en rimligere ringblits? < 500 kr, gjerne ebay.
 
Kabel mellom kamera og mobil, eventuelt en egen app? Fungerer knirkefritt til Panasonic hvertfall.

Noen som har tips til en rimligere ringblits? < 500 kr, gjerne ebay.

Ser jeg formulerte meg litt dårlig. Snakker om ekstern blits med fjernstyrt trigger fra kamera.

Har forsøkt å lese meg opp på alternativene for dette til Sony Alpha (multishoe), men det ser ut til at utvalget er dårlig, og masse motstridende tips til tredjepartsløsninger som fungerer (eller ikke).
 
Jeg trenger råd fra dere erfarne. Jeg har lenge vært glad i å ta bilder, men har kun fotografert med iPhone. Jeg føler det er på tide å investere i et kamera, men jeg kan så og si ingenting om hva som er bra eller dårlig. Jeg trenger derfor tips. Jeg tar egentlig bilder av alt, men det går mest i naturbilder, portrett og ikke minst - klokker. Jeg er vel en typisk Instagram-fotograf. Noen med forslag til hva jeg burde kjøpe? Setter en maksgrense på rundt 5k til å starte med.

Jeg er ofte ute å reiser, så at det ikke er stort og klumpete er et pluss.
 
Redigert:
Å benytte mobilkamera fungerer overraskende bra. Bra betinger f.eks. godt lys, stødig hånd, naturlig hvitbalanse og en formålstjenlig app man kan gjøre selektive og punktvise redigeringer av bildet før opplasting til g. eks. IG.

Med et dedikert kamera, vil man ofte, kunne få bedre bilde med rett hvitbalanse og kunne i enkelte tilfeller bevisst bruke liten dybdeskarphet på både klokkebilder og portrettbilder.

Når du sier at "det går mest i naturbilder, portrett og ikke minst - klokker", så slår det meg at en mobil først og fremst har sin begrensning opp mot portrett. Jeg snakker ikke om selfies, men ordentlig portrett.

Det å kunne gjøre litt justeringer / editeringer (støv, lokale lyspunkter, etc) før opplasting til f. eks. IG er et must.

Mitt råd er at du ser etter et kamera som har følgende:
  • Kompakt med fast zoom (tele = portrett og smal DOF, wide = naturbilder av og til)
  • Så lyssterkt objektiv på alle brennvidder du kan finne / ha råd til
  • God innebygd løsning for wifi / NFC mellom kamera og din iPhone. Ikke gå for en medioker løsning, men gå for noe som er solid. Det er her du vil oppleve at det lugger, hvis det ikke er implementert ordentlig
  • Lading. Det hjelper lite med et kompakt kamera, hvis du skal drasse på en lader som er like stor som kamera. Se derfor etter et kamera som OGSÅ kan lades via USB. Da kan du kombinere mobilen din og kamera via 1 lader. :)
  • Sett opp en liste med 5 kamera, les om dem se reviews - og stryk ett fra lista
  • Gå til punktet over - og stryk til du sitter igjen med 1 kamera
@Mathfjeld @Classic
 
  • Liker
Reaksjoner: Maskinisten
Jeg trenger råd fra dere erfarne. Jeg har lenge vært glad i å ta bilder, men har kun fotografert med iPhone. Jeg føler det er på tide å investere i et kamera, men jeg kan så og si ingenting om hva som er bra eller dårlig. Jeg trenger derfor tips. Jeg tar egentlig bilder av alt, men det går mest i naturbilder, portrett og ikke minst - klokker. Jeg er vel en typisk Instagram-fotograf. Noen med forslag til hva jeg burde kjøpe? Setter en maksgrense på rundt 5k til å starte med.

Jeg er ofte ute å reiser, så at det ikke er stort og klumpete er et pluss.

Fine tips fra Loevhagen.

Her er et par konkrete produktanbefalinger:

Sony RX100m3 eller RX100m4 dersom du vil ha kompaktkamera.

Sony A6000 hvis du vil ha systemkamera (A6100 ventes snart, så da antar jeg A6000 kanskje vil falle litt i pris).

Sony er "the shit" for øyeblikket, og virker ustoppelige. "Alle" hopper fra Canon/Nikon over til Sony. For profesjonelle er det da primært Sony A7/A7II og S eller R-variantene av disse som gjelder.
 
Tusen takk for god hjelp, @Loevhagen og @Jon Henrik. Jeg får gå gjennom punktene å se hva jeg kommer fram til.

Sony RX100m4 så jo veldig flott ut til mine bruksområder, men prisen er dessverre litt over budsjett. Hvordan er RX100m3 sammenlignet med RX100m4? Er det veldig store forskjeller?

Hva er ''pros and cons'' med kompaktkamera vs systemkamera?