Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Det er delte meninger om fotografering som kunst- når man bruker Photoshop. Og siden jeg nevner det, så mener jeg at etterarbeide har en vel så viktig rolle (ikke skyt meg @Entropy om du ikke er enig ?) Jeg har en bekjent som "skulle" delta i et triathlon, og jeg måtte bare få til et morsomt bilde av han... Jeg kaller det "Ambitions". Vet faktisk ikke om han gjennomførte :cool:

peder1.jpg
 
Redigert av en moderator:
Kult bilde @andersmp
Uansett teknikk er etterarbeid en del av fotografiet. Både fremkalling, på forstørreren og naturligvis digitalt også.
Det er imidlertid to betydelige hovedsyn, som alltid har vært der.
Er manipulasjon greit eller ikke? Innen fotokunst vil man kunne påstå at manipulasjon er mer legalt, mens min oppfatning er at det er fy fy på portretter og landskap etc.

Jeg har valgt nisjer å jobbe med innen fotografiet der det er nødvendig med effektivitet. Det har gjort at jeg har rask atbeidsflyt.
Mitt mål er å gjøre mer kunst etterhvert, og gjerne sitte med ett bilde i ukesvis.

Uansett, jeg mener at bilder blir best om ideen er i hodet før man fotograferer. Uansett teknikk må ideen holde vann:)

Om man klarer å formidle ideen uten manipulasjon synes jeg det er mye mer beundringsverdig enn det motsatte.
 
Redigert av en moderator:
Lenge siden jeg har lekt meg. Og med nylig ankommet billigsjit-parti fra Dealextreme var det vel på tide :)

Behind the scenes - oppsett gjort på 1-2-3
718F42E8_zpsb96b01c9.jpg


Bilde av kamera
C584EC51_zps24cc844e.jpg


En kjapp tur innom Adobe Lightroom
rolex-1_zps5f2ef686.jpg


En Patek også da..
rolex-1-2_zpsdc166cd2.jpg
 
Redigert:
Ser ut som du har sett gleden sv reflekterende underlag også;)
Det skal sies at jeg kun så bildet ditt på iphone, men. I Photoshop har man et verktøy jeg aldri husker hva heter (den som tracer fargevalører/hent farge) og du kan se hva fargen er når du holder den over fargen. Hvitt er 000.
Greit å bruke for å vite om du har stikk og av hva.
 
Tok steget opp fra et lite kompaktkamera til stort kompaktkamera igår og gikk for en X10. X20 er annonsert, så prisene på X10 har blitt satt ned ganske mye den siste tiden. Til 3 lapper kan jeg ikke skjønne annet enn at det er et meget bra kjøp.

Veldig imponert over makrofunksjonen, så her ligger alt til rette for kule klokkebilder :)

@Juice

Bruker du x10 fortsatt, og er du i så fall fornøyd? Tenker blant annet på dine macrobilder og klokkebilder forøvrig.

Til alle fotoeksperter her inne + @Entropy - ja, ikke pluss Entropy som om du ikke er en av fotoekspertene, men for å få din attention

Jeg er på utkikk etter et bra allroundkamera som dekker mitt amatørbehov, som i hovedsak er:

1. Reisekamera - orker ikke dra rundt på hybriden jeg har, så det MÅ gå i jakkelommen. M.a.o. et kompaktkamera

2. Reisekamera - må ha zoom

3. Lyssterkt - til f.eks innendørs bilder fra GTG, julekvelden, Dagens klokke etc.

4. WiFi

5. Macrofunksjon for klokkebilder

Jeg tenker max budsjett på kr 4.000,- inkl ekstra batter, lader og minnekort. Pakkepriser med dette inkludert finner jeg USA, så "norsk" pris uten tilbehøret skulle ligge innenfor.

Har blant annet sett på disse:

Sony Cybershot DSC HX50v

Canon powershot s120

Fujifilm xq1

Kom gjerne med forslag til andre modeller, gode råd i forhold til andre egenskaper jeg bør tenke på osv. MEN, ikke forslag type "spar litt til og kjøp Sub". Jeg ser ikke poenget i at en amatør som meg skal ha noe dyrere. Det kan heller være rimeligere.
 
Redigert av en moderator:
@Minuteman

Jepp, jeg bruker X10 ennå. I forhold til punktene du nevner så er jeg fornøyd.

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg sett på Sony RX 100 ii – evnt. Fujifilm X20.
 
Redigert av en moderator:
@Minuteman

Jepp, jeg bruker X10 ennå. I forhold til punktene du nevner så er jeg fornøyd.

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg sett på Sony RX 100 ii – evnt. Fujifilm X20.

Jeg har kikket på RX 100 ii, men dette blir for dyrt.
@Juice

@Minuteman du har røslige lommer. Du skal ha x20
my Fuji X20 review conclusion - strong points and who is it for

:)

Har ikke Wifi, men hva skal du egentlig med det?

Jada, jeg har sett og studert mye på x20 @Entropy, men så var det dette med lommene da. Afterskijakka har enorme lommer, men denne bruker jeg sjelden om sommeren.

Hva jeg skal med wifi, spør du. Jo, jeg vil gjerne overføre bilder direkte til mobilen for publisering på Instagram f.eks. Men, du har vel egentlig rett. Jeg kan bruke/bruker Dropbox, så det er egentlig et ikkeeksisterende problem.

Vet at jeg spurte Juice om hans x10, som i størrelse er likt x20, men jeg ønsker meg altså et litt mindre kamera. Du kan selv tenke deg meg ruslende rundt i The Big Apple med et kamera rundt halsen. Jeg blir overfalt av tiggere og selgere av alle slags evenementer.

Jeg skal lete litt mer etter et kamera uten wifi.

Hjelp og forslag mottas selvsagt med stor takk.
 
Redigert av en moderator:
Ja, jo. Men x20 er ikke det kameraet du ser mest turist med, for å være ærlig. Spesielt om du har etuiet til det, da ser du bare hipster ut;)

Jeg ville sett om følgende passer dine ønsker:
Canon PowerShot G15 12,1Mp, 5x Opt.zoom F1.8-2.8, Full-HD - FotoVideo

Nikon COOLPIX P7700 12Mp, 7,1x zoom F2.0-4, Full HD - FotoVideo

Xqi som du har sett på er vel et kompromiss som fungerer, men jeg mener at x20 er det du skal ha.
Har du holdt det i hånda, etc? Du får det fint på en hvilken som helst lomme på en normal jakke. Du kan jo kjøpe en dedikert "Jeg tar bilder i new york uten å se turist ut-jakke" for pengene som er til overs i budsjettet ditt?
 
@Entropy

Har tatt en grundig gjennomgang, veldig grundig, satt oppe til kl 03.00 i natt. På cameralabs.com har de noen utrolig dyptpløyende tester, og til mitt bruk kommer faktisk det aller rimeligste av disse kameraene best ut. Jeg hadde ikke engang vurdert dette kameraet, nettopp pga den lave prisen!

Panasonix Lumix TZ40

Det jeg nok føler meg mest usikker på er denne f-verdien og størrelsen på en-eller-annen sensor. Den minste er ganske høy. Men, testen forklarer at hvis man ikke noen "pixel-junkie" (de brukte et lignende ord), så betydde ikke dette så mye.

Sånn, da får jeg et par laken tilovers, som kan brukes til et par flasker musserende.

Takk for hjelpen!
 
Redigert av en moderator:
Elg på gårdsplassen

Skulle hente avisa og sto plutselig face to face med to elger, i et par sekunder var det full frys og stirring, fra alle tre...
De holdt seg i området og stod og gumlet på noe kvist da jeg skulle kjøre på jobb.

Elg.jpg