Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Noen som har noen gode råd ift. konsistent fargegjengivelse ved bilder på nett?

Sitter på en X-Rite i1 Display Pro kalibrert Dell U3011. Har eksperimentert en hel del med ulike settings når bildene kjøres ut fra Photoshop.

Firefox og Chrome leverer som regel allrighte farger som stemmer greit overens med det jeg har i PS, men Internet Explorer leverer helt hinsides elendige farger.

Noen gode råd/"best practice" for å sikre god og konsistent fargegjengivelse?

Noe du kan noe om @Entropy?

Redigert av en moderator:
Tja. Nett er noe dritt å kalibrere mot:)
På print er det fortsatt et styr med type printer, blekk, metning avstand mellom punkt pga grad av utflytning på papir osv.
Men nett, jeg sier som regel glem det.
Årsaken er igrunn at det er lite poeng at du ser farger "korrekt" når "alle" andre sitter på ukalibrerte skjermer med forskjellig grad av både stikk, lysstyrke og kontrast.
Det viktigste er å prøve å finne et resultat man tror vil se best mulig ut hos flest mulig, men det er også høyst spekulativt hva man i den fasen skal vektlegge.

Så... Kult for deg å vite at du har det korrekt i ca en ukes tid (kalibrering må skje relativt ofte) men er egentlig bare sløsing av tid.

På print er det viktig.

Det er delte meninger om fotografering som kunst- når man bruker Photoshop. Og siden jeg nevner det, så mener jeg at etterarbeide har en vel så viktig rolle (ikke skyt meg @Entropy om du ikke er enig ?) Jeg har en bekjent som "skulle" delta i et triathlon, og jeg måtte bare få til et morsomt bilde av han... Jeg kaller det "Ambitions". Vet faktisk ikke om han gjennomførte :cool:

peder1.jpg

Kult bilde @andersmp
Uansett teknikk er etterarbeid en del av fotografiet. Både fremkalling, på forstørreren og naturligvis digitalt også.
Det er imidlertid to betydelige hovedsyn, som alltid har vært der.
Er manipulasjon greit eller ikke? Innen fotokunst vil man kunne påstå at manipulasjon er mer legalt, mens min oppfatning er at det er fy fy på portretter og landskap etc.

Jeg har valgt nisjer å jobbe med innen fotografiet der det er nødvendig med effektivitet. Det har gjort at jeg har rask atbeidsflyt.
Mitt mål er å gjøre mer kunst etterhvert, og gjerne sitte med ett bilde i ukesvis.

Uansett, jeg mener at bilder blir best om ideen er i hodet før man fotograferer. Uansett teknikk må ideen holde vann:)

Om man klarer å formidle ideen uten manipulasjon synes jeg det er mye mer beundringsverdig enn det motsatte.

Lenge siden jeg har lekt meg. Og med nylig ankommet billigsjit-parti fra Dealextreme var det vel på tide :)

Behind the scenes - oppsett gjort på 1-2-3
718F42E8_zpsb96b01c9.jpg

Bilde av kamera
C584EC51_zps24cc844e.jpg

En kjapp tur innom Adobe Lightroom
rolex-1_zps5f2ef686.jpg

En Patek også da..
rolex-1-2_zpsdc166cd2.jpg

Redigert:
Ser ut som du har sett gleden sv reflekterende underlag også;)
Det skal sies at jeg kun så bildet ditt på iphone, men. I Photoshop har man et verktøy jeg aldri husker hva heter (den som tracer fargevalører/hent farge) og du kan se hva fargen er når du holder den over fargen. Hvitt er 000.
Greit å bruke for å vite om du har stikk og av hva.