Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Tusen takk for god hjelp, @Loevhagen og @Jon Henrik. Jeg får gå gjennom punktene å se hva jeg kommer fram til.

Sony RX100m4 så jo veldig flott ut til mine bruksområder, men prisen er dessverre litt over budsjett. Hvordan er RX100m3 sammenlignet med RX100m4? Er det veldig store forskjeller?

Hva er ''pros and cons'' med kompaktkamera vs systemkamera?

De fleste RX100m3-eierne jeg har vært borte i, har ikke oppgradert til mark 4. Forskjellen er ikke all verden. Man kunne sikkert overlevd med et Mark 2 også :)

Speilløst system gir mer fleksibilitet med ulike objektiver, og oppleves nok også som enklere å håndtere dersom man skyter proft/semiproft og bruker manuell modus. Større bildesensor gir bedre ytelse under dårlige lysforhold.

Men et kompaktkamera er mindre ("det beste kameraet er det kameraet man har med seg") og billigere. Og et kamera i RX100-serien gir mye fleksibilitet i en liten innpakning.
 
Kompakt er kompakt. Speilløst (mFT) er ikke så kompakt som kompakt, men mer kompakt enn mini-DSLR. Jeg kjøpte RX100 mk4 fordi jeg ville ha noe som er mer kompakt enn de mFT jeg har - uansett linse.

Vurderte lenge om jeg skulle gå for mk3 eller mk4. Hvis video (4K og sllloooowww moooo) ikke er viktig for deg, så holder mk3 i massevis. Til og med selgeren mente det beste kjøpet var mk3. Jeg hadde denne gangen ikke noen budsjettrestriksjoner, så mk4 ble kjøpt inn kun for "peace of mind". Overkill? Selvsagt. Kompakt? You bet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Sony A6300 ble annonsert tidligere i dag. Tilgjengelig på sensommer/høsten i Europa tenker jeg. Det vil nok på sikt påvirke A6000-prisene litt, så om du skal ha speilløst system så er det verdt å følge med litt.

Og går man først over på system, syns jeg personlig at det gir mer mening å gå for Sony APS-C, eller Fujifilm APS-C, fremfor micro four thirds (MFT).
Forskjellen på husene er minimal, og man får større sensor.

sensor-sizes-850.png
 
Må igjen takke for utrolig god hjelp - og ikke minst, mange tips. Skjønner at det er en god del å sette seg inn i. Vil tro helga kommer til å gå til lesing om kameraer. :)
 
Mange gode tips her. Viktig å tenke på størrelsen og vekt på kamera vs bildekvalitet. Jeg har et Nikon d7000 m/flere objektiver (bl.a. Sigma 17-50 f2.8) og et Sony RX100 mk1. Har blitt mer og mer glad i sony kameraet. Det er ekstremt lett å ha med på tur og tar svært gode bilder. Dermed blir det gjerne med ved flere anledninger. Har satt på et originalt gummigrep som gir merkbart bedre ergonomi. Tror dette finnes til de senere versjonene av RX100 også.

Lykke til med å finne kamera!
 
  • Liker
Reaksjoner: Classic
Jeg trenger råd fra dere erfarne. Jeg har lenge vært glad i å ta bilder, men har kun fotografert med iPhone. Jeg føler det er på tide å investere i et kamera, men jeg kan så og si ingenting om hva som er bra eller dårlig. Jeg trenger derfor tips. Jeg tar egentlig bilder av alt, men det går mest i naturbilder, portrett og ikke minst - klokker. Jeg er vel en typisk Instagram-fotograf. Noen med forslag til hva jeg burde kjøpe? Setter en maksgrense på rundt 5k til å starte med.

Jeg er ofte ute å reiser, så at det ikke er stort og klumpete er et pluss.

Jeg har vurdert et sony RX100 selv og har kommet frem til at ver.2 passer for meg. IV er for "dyrt" og III mangler blitzsko som er et must for meg. II har wifi og ellers sammge gode bildekvalitet som III og IV.

Ellers en god liste fra @Loevhagen !
 
Jeg blir fort svimmel i forsøket på å finne et speilløst systemkamera. Jeg ønsker et kamera som er værtett (hvor tette er de egentlig?) og helst elektronisk søker. Kameraet skal brukes både til friluftsliv og portrettbilder. Kan noen komme med gode råd til valg av kamera?
 
"Kona" ønsker seg et olympus e pl8 kamera ( mest pga at det er pent ..) Men vi trenger et nytt kamera. Noen som vet om dette er et OK produkt? Tenker bilde kvalitet og byggekvalitet?
 
Jeg blir fort svimmel i forsøket på å finne et speilløst systemkamera. Jeg ønsker et kamera som er værtett (hvor tette er de egentlig?) og helst elektronisk søker. Kameraet skal brukes både til friluftsliv og portrettbilder. Kan noen komme med gode råd til valg av kamera?

Anbefaler Fujifilm X-T1 (evt X-T2 som er bedre og dyrere). Har det selv nå og er svært fornøyd. Værtett med en del objektiver (NB: Ikke alle).
 
Jeg blir fort svimmel i forsøket på å finne et speilløst systemkamera. Jeg ønsker et kamera som er værtett (hvor tette er de egentlig?) og helst elektronisk søker. Kameraet skal brukes både til friluftsliv og portrettbilder. Kan noen komme med gode råd til valg av kamera?
Jeg har Panasonic Lumix GX8, og kan ikke anbefale det varmt nok. Huset er værtett, og utvalgte objektiver også, for eksempel 12-35 mm og 35-100 mm. Også 100-300MKll tror jeg. Nevnte objektiver har innebygget bildestabilisering, og det har GX8 også. Stabilisering i objektiv og hus samarbeider, slik at du får svært god hjelp til å unngå bevegelsesuskarphet. Jeg har ikke testet værtettheten ordentlig, man vil nok instinktivt beskytte kameraet når det regner, men huset og min 12-35 har vært med i mangt et regnvær uten å vise tegn til skade. Hvis det begynner å regne sørger jeg for at jeg ikke har et annet enn det værtette objektivet på, mens jeg før ville pakket ned hele utstyret. Elektronisk søker nevner du, den på GX8 er fabelaktig synes jeg, kanskje i motsetning til den på forgjengeren GX7 som jeg også har.

Fokuset på sensorstørrelse er nokså uinteressant synes jeg, micro four thirds er stort nok i massevis til det aller meste. Panasonic og Olympus sine objektiver er gnistrende gode, veldig mange av dem.
 
GX8 har også en ganske kompetent RAW til JPG konverter der man kan justere flere variabler før eksport. Anbefales på det sterkeste når man vil unngå å knote med RAW og bildejusteringer på PC/Mac. :) Gjør arbeidsflyten kjapp og enkel. Omtrent alle mine bilder er skutt i RAW, justert og konvertert i kamera før overføring til f. eks. mobil.
 
Var veldig fornøyd med mitt GX7 før jeg solgte alt av linser og hus for overgang til Fuji X100T. Fornøyd med sistnevnte, men det er nok langt i fra hva du er ute etter.

Vet ikke hvordan det er med GX8, men jeg sparte myye penger på å kjøpe GX7 på eBay i fra Japan. Kjøpte 2 stk hus og solgte det ene på finn.no, finansierte nesten det andre huset som jeg beholdte.
 
Anbefaler Fujifilm X-T1 (evt X-T2 som er bedre og dyrere). Har det selv nå og er svært fornøyd. Værtett med en del objektiver (NB: Ikke alle).

Jeg kunne ikke vært mer enig, men vil anbefale X-T2 ettersom forgjengeren begynner å dra på årene. Selv bruker jeg nå X-Pro2 etter en lang periode med Nikon fullformat. Grunnen til at jeg valgte X-Pro2 over X-T2 var muligheten til optisk søker. Nå skal det sies at jeg har latt meg imponere av den elektroniske søkeren, og bruker den nesten hele tida. Den elektroniske søkeren i X-T2 går for å være hakket bedre, så dersom best mulig søker er målet, er svaret gitt.

Jeg har Panasonic Lumix GX8, og kan ikke anbefale det varmt nok.(...) Fokuset på sensorstørrelse er nokså uinteressant synes jeg, micro four thirds er stort nok i massevis til det aller meste. Panasonic og Olympus sine objektiver er gnistrende gode, veldig mange av dem.

Etter å ha brukt Olympus E-3 i en periode, og senere Olympus OMD E-M1, synes jeg det største problemet med M4/3-systemet er nettopp størrelsesforholdet 4:3. Helt subjektivt selvsagt, opplever jeg 3:2 formatet som betraktelig penere.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: g-s
Var ute efter en "premium compact" (enthusiast?) som oppgradering til mobilkamera men som er litet nok og kan laste over bildene til mobilen.

Valget stod mellom Sony RX100 MK III, Panasonic LX15 og Canon sine G7 og G9.
Alle der ligger på ~6000 idag og G9 4000.
Det og faktum at G9 er 25% tynnere fikk bli avgjørende.
Første test her nå, håndholdt (utendørs i mørke) og uten edit, kun crop.
IMG_20171024_055753.jpg
20171024055627_IMG_0014.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83, g-s og Entropy
Noen tanker om lagring av bildene, hvor lagrer folk bildene ?
Har idag selv bilder både hos Google Photos og ICloud, er ikke 100 % komfortable med noen av dem. Tenker da på hva Google gjør med Big Data og liker ikke 'innlåsing' i universet til Apple. Begge er gode på kategorisering av bildene, sted og ansiktgjenkjenning etc, men alt har en 'kost'.

Har lekt med tanken på å sette opp en 'privat cloud' med en Qnap/ Synology NAS, men ønsker ikke vedlikeholdet med det over tid.

Hvordan lagrer folk bilder og noen som har tatt bevisst valg rundt dette ?
 
Slår et slag for den nye Lightroom CC. Pris som andre skytjenester, men man får svært bra redigeringsmuligheter på alle plattformer og web på kjøpet.