Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.047
Sted
Erewhon
Vi har igrunn ikke en fototråd her inne virker det som. Det er nok av klokkebilder naturligvis, men tenkte det ville være kult med en tråd der vi kan samle inspirerende filmer, artikler, bilder og bildeserier om fotografer og fotografering.

Håper vi kan holde en passe høy standard og få en tråd som samlet belyser hvorfor fotografering er en kunstform og et håndtverk snarere enn noe alle tar for gitt.

Starter ut med en bekjent fra statene;

[video=vimeo;39578584]http://vimeo.com/39578584[/video]
 
Kjempebra initiativ, prippa :)

Har vurdert å ta et hobby-kurs i foto for å få en innføring i ting som ISO, blenderåpning og lukketid. Har lenge vært på jakt etter et skikkelig speilrefleks, men det er en jungel ikke så ulik klokker. Iallefall når det kommer til alle disse objektivene med ulike tall og mm betegnelser. Sier meg ingenting :D


Foto er noe som fascinerer meg, og kommer til å følge denne tråden nøye :)
 
Utrolig fin tråd prippa

Kommer også til og følge med her...

Du får holde fakelen her og hjelpe oss andre dødlige... :D
 
Sponon; gi meg gjerne noen kriterier som størst andel bruk, kvalitetskrav og pris så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg.


En annen film som utfordrer måten å tenke foto på;

[video=youtube;gGR6_H-G17c]http://www.youtube.com/watch?v=gGR6_H-G17c[/video]

[video=youtube;UVm8S7mB23o]http://www.youtube.com/watch?v=UVm8S7mB23o&feature=endscreen&NR=1[/video]

[video=youtube;oQx4GTPa-p4]http://www.youtube.com/watch?v=oQx4GTPa-p4&NR=1&feature=endscreen[/video]

[video=youtube;8nhDS_pDyz0]http://www.youtube.com/watch?v=8nhDS_pDyz0&NR=1&feature=endscreen[/video]

[video=youtube;dmUT3O9xrPw]http://www.youtube.com/watch?v=dmUT3O9xrPw&NR=1&feature=endscreen[/video]
 
Jeg har alltid vært interessert i foto, men det har desverre bitt lagt på hyllen de siste årene grunnet militæret, utdannelse og jeg var rett og slett dritt lei av "vi har desverre ikke penger til å betale deg, men det ser bra ut på cv'en".

Platon er en portrettfotograf det står respekt av.
put940.jpg


Ellers er jeg en fan av Paul Ripke han har blandt annet skutt for IWC og en "Behind the scenes" av den ene shooten kan man se her.
[video=vimeo;9181892]http://vimeo.com/9181892[/video]

Berthold Steinhilber er også helt rå!
Picture3.png


Denne filmen er også verdt å få med seg
[video=youtube;78ARBe2JCXw]http://www.youtube.com/watch?v=78ARBe2JCXw&list=FLQR1SoZNHRccRrcfNNffcGQ&index=33&feature=plpp_video[/video]
 
Nei jeg vet ikke. Har sett på Nikon D7000, men det begynner kanskje å bli for gammelt nå?

Det må være et allround camera. Bruke på ferier etc, ta klokkebilder og bruke under vann. Tenker jeg må ha macro og "standard" objektiv i første omgang (pakkepris?).

Camera huset bør være sånn passe up to date i noen år fremover.

Ikke et must, men om det kan filme i full HD så er det bonus.

Prismessig ser jeg for meg rundt 15k, men om det går på bekostning av objektiver, så har macro høyeste prioritet i første omgang.

Jeg liker menyen og oppsettet på Nikon. Canon har jeg aldri prøvd noe særlig. Strengt tatt så aner jeg ikke hva jeg skal se i i et camera. Vil heller ikke bli påvirket av en selger i butikk, noe jeg fort kan bli om jeg kommer dum og naiv.
 
Jeg har alltid vært canon-frelst. Våget meg ut på glattisen da jeg gikk for Fuji X100 som feriekamera. Vanskelig menyvalg i starten, men som alle vet blir man vandt til det jo mer man bruker et kamera. Treg fokus og noen drawbacks som f. eks at man ikke kan bytte optikk på det.

Poenget med fuji er at de kan foto så inni granskaugen. Filene fra x100 er en seriøs utfordrer til Leica, til en brøkdel av prisen.

Det har kommet et nytt fuji nå X-pro 1 som jeg driver å snuser på. tror det vil være formidabelt med to linser, makro og vidvinkel. En mulig future classic i fotoverdenen tør jeg å spå.

Sjekk også kompaktkameraet Fuji x10. Les reviews. Billig høykvalitet om jeg har forstått reviewsene rett.

Bakdelen med å ikke gå for canon eller nikon er vel tilgangen til undervannshus. Her må du nesten gjøre litt research selv. Noen bygger jo hus til ditt kamera, men da koster det skjorta og mere til.

Lykke til, men tør å se utenfor boksen:) Selv ha rjeg allerede fått forsiden på et magasin med mitt x100, så kvaliteten er i det minste god nok til å overbevise redaktører:)


http://fotovideo.no/Produkter/Kompa...-26X-OptZoom,-Full-HD-129287-p0000151529.aspx

Les om dette også;)
 
Jeg er også veldig foto-interessert og jobber litt med det her nede.
Dessverre så opplever jeg som Golfballen at det er vanskelig å få noe som helst for et par dagers arbeid.
Driver for det meste med eiendomsfoto og bil da det er mine interesser.
Har lyst til å prøve meg mer på portrett etter hvert, så får vi se hvordan det går:p

Problemet mitt er som for de fleste andre (tror jeg) at kamerasekken med utstyret er så svær og tung at den blir liggende mye hjemme.
Har et Canon S95 som ligger i bilen som alltid er med og selvfølgelig mobilen (hvor var kirken igjen:D)
Er litt synd at jeg er så lat at jeg ikke drar med meg dSLR'n ut noe serlig, men har nå invistert i en liten bag som kun rommer hus med objektiv som gjør at det blir lettere å få med seg.

Foto er gøy, så gleder meg til å se masse fine bilder i denne tråden:D
 
Kjempeglad i å ta bilder selv.
Har i de siste to-tre åren holdt på med (familie-)portrett og rockfoto både på gøy og for $$$ - dog aldri som heltidsjobb.
Har mye å gå på når det kommer til å lære om makrofoto og da særlig klokkefoto, så konge med en slik tråd!
 
Herlig! Har null og niks peiling på foto, men er veldig fascinert av det! Har akkurat kjøpt inn Canon 600D for å teste om jeg klarer å ta greie bilder. Trenger nok et litt bedre objektiv enn kit-linsa, men må jo ha litt forståelse for ISO, blenderhastighet, etc.

Kjør på med tips og filmer! :)
 
Kjempebra initiativ, prippa :)

Har vurdert å ta et hobby-kurs i foto for å få en innføring i ting som ISO, blenderåpning og lukketid. Har lenge vært på jakt etter et skikkelig speilrefleks, men det er en jungel ikke så ulik klokker. Iallefall når det kommer til alle disse objektivene med ulike tall og mm betegnelser. Sier meg ingenting :D


Foto er noe som fascinerer meg, og kommer til å følge denne tråden nøye :)

??? Bildene dine gir ikke akkurat inntrykk av at du skulle trenge noe kurs. Men om du ikke har kontroll på det tekniske så kan jeg berolige deg med at det er kjempeenkelt. Det som er vanskelig er å forstå lys og være kreativ, noe du allerede behersker svært godt.

Ellers, min to cents om utstyr:

Det er ett fett om du velger Canon eller Nikon. Begge har kjempegode kamerahus og utrolig mye optikk å velge i. De veksler litt på å ligge i front, så det er ingen klar vinner. Min utstyrsfilosofi er å bruke pengene på glass og minimalt på huset. Det oppnår du ved å ligge en eller to modeller bak siste på huset. Det kommer nye modeller hele tiden og prisene faller raskt. Jeg kjøpte min Nikon D300 brukt for noen få tusenlapper for flere år siden. Den hadde tre store oppgraderinger fra D200, batterilevetid, skjermoppløsning og høy ISO-kvalitet. Når det var på plass savnet jeg ingenting, og gjør det heller ikke enda selv om jeg allerede nå kan oppgradere til lav bruktpris.

Ellers deler jeg opp kamerahus i to enkle kategorier:
Lett og lite hus (som nå er omtrent fullt på høyde med proffhus digitalt sett) eller tungt og stort proffhus.

Skal du ha med deg kameraet ut i naturen eller reiser mye? Da velger du det første, ellers blir det liggende igjen hjemme og du reiser med et kompaktkamera. Hvis ikke dette er tilfelle velger du nr to og får kvalitetsfølelse, ergonomi og noe som tåler en trøkk og gir godfølelsen når du bruker det.

Jeg holder meg bare til originaloptikk, synes det er verdt merprisen på alle vis. Noe av det viktigste for meg er å ha optikk med grunn fokus, dvs stor lysåpning. Da må du ha fastobjektiv (ingen zoom), men du kan klare deg med noen få, kanskje tre. Dessverre er det litt stress å bruke det til alt, så da må du gjerne ha zoom også. En 20-200 do-it-all-zoom kan du glemme mtp bildekvalitet. Fungerer for så vidt til små nettbilder, men ikke til større ting. En proffzoom er stor, tung og dyr, og du må gjerne ha 2-3 stk av den også. En løsning kan være en zoom med middels kvalitet og brennvidde og et par faste objektiv.

Macro er jo som nevnt prioritert for klokkenerder. Det kan være lurt å kjøpe en macro som også kan brukes til andre ting. Nikons 60mm er f.eks et godt portrettobjektiv med en anstendig lysåpning, og det er billig. Men du har et problem med at du må gå så nær for maks forstørrelse (ca 5 cm) at du kommer i veien for lyset og du får perspektivforvrengning. Da er 105mm løsningen, men dobbelt så dyr igjen. Og så har du jo muligheten for mellomringer eller rett og slett å snu objektivet bak frem. Decisions, decisions.....
 
Enig med Tore på det aller meste, bortsett fra huset. Det er store forskjeller på de nye sensorene, og de litt eldre. Spesielt mtp hvor naturtro bildene blir på trykk og hvor mye filene tåler i etterbehandling.
Det er også en del å hente på støy. Mange misforstår støy og korn. Korn er jo ganske kult. Støy er grønne og røde firkanter når du zoomer masse inn.
Så er spørsmålet om du trenger høy kvalitet på sensoren. Jeg anbefaler uansett fullformat. Da får man mest ut av opptikken man går for:)
 
Enig med Tore på det aller meste, bortsett fra huset. Det er store forskjeller på de nye sensorene, og de litt eldre. Spesielt mtp hvor naturtro bildene blir på trykk og hvor mye filene tåler i etterbehandling.
Det er også en del å hente på støy. Mange misforstår støy og korn. Korn er jo ganske kult. Støy er grønne og røde firkanter når du zoomer masse inn.
Så er spørsmålet om du trenger høy kvalitet på sensoren. Jeg anbefaler uansett fullformat. Da får man mest ut av opptikken man går for:)

Sant nok, det er forskjeller, men et par moment må tas i betraktning: Dette gjør seg knapt gjeldende på bilder som publiserers på nett, men på trykk med litt størrelse på. Og så må det balanseres mot kostnadene på optikken, og hva du får for pengene. Med mine 12 megapixler fra 2007 med originale fastobjektiver og proffzoomer er det fremdeles optikken som setter begrensingen på det aller meste, i alle fall hvis det er brukbare lysforhold eller jeg bruker stativ. Støy er bare et problem på høy ISO, altså håndholdt i begrenset lys. Mao, har du 50-100k å blåse på optikk kan du få mer ut av et nytt hus enn et fem år gammelt i noen situasjoner.

For mange her inne vil sikkert denne problemstillingen være aktuell: Har du 20k til rådighet kan du velge mellom et hus til 15 og optikk til 5, eller et brukt hus til 5 og optikk til 15. Sistnevnte vil åpne for helt andre muligheter og definitivt være det beste valget. I tillegg trenger du kanskje en skikkelig blitz (tilt og sving osv), stativ og annet ekstrautstyr. Alt dette er mye viktigere å ha på plass enn forskjellen på siste modell kamerahust og et par år tilbake.

Tar du deg råd til begge deler er jo det flott, men mange går i fellen at de kjøper et fancy hus med et enkelt rimelig objektiv, med en plan om å bygge ut etterhvert. Det skjer ofte ikke, man blir fornøyd med det man har, og da sitter du i så fall med et dyrt leketøy.
 
Fordelen med skikkelig optikk er jo også at det svekker seg lite i pris.

Er helt enig med deg når det kommer til nettbruk Tore.

Kom også på at det har blitt skummelt store forskjeller på skjermene også. Praktisk å vite at bilde er skikkelig skarpt og godt før man avslutter opptak.
 
Nå har jeg gått og siklet litt på et nytt Marco objektiv..

Da jeg ikke har noe macro så er jo dette muligens vel mye..

Har egentlig litt lyst til og kjøpe meg Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro

Se test:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100mm-f-2.8-L-IS-USM-Macro-Lens-Review.aspx

Ser man kan kjøpe et Veldig lite brukt slikt et for rundt 4-5k (butikk ligger på ca 7-7,5k)

Har spurt om det før men har noen av dere noe erfaring med denne linsen(objektivet). Har søkt litt på nettet og sett folk som har lagt ut bilder dem har tatt med den med blandt annet 5D / 7D. Og jeg syns bildene ble utrolig bra.. Nå er jeg jo selvsagt ikke noe proff fotograf som enkelte andre kansje er her inne.
Det er jo litt sport i og ha et slikt objektiv det blir liksom litt mere moro og ta bilder når det virkelig er bra bilder du ender oppmed.

Prippa er vel en av dem som har mest og bidra med, når det kommer til anbefalinger som jeg vet om her på TS.
 
Jeg var en ivrig fotograf tidligere, nå tar jeg dessverre bare mobilen fatt! Ble litt lei, men håper det kommer tilbake snart? Tror grunnen er at jeg ikke har tid til å sitte å kose meg med bildene i etterkant lengre. Å være småbarnsfar med en krevende jobb, tar mye tid :)

Denne boken anbefaler jeg på det sterkeste for nybegynnere:

2e2ef81a-2cc3-4b95.jpg