Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Fordelen med skikkelig optikk er jo også at det svekker seg lite i pris.

Er helt enig med deg når det kommer til nettbruk Tore.

Kom også på at det har blitt skummelt store forskjeller på skjermene også. Praktisk å vite at bilde er skikkelig skarpt og godt før man avslutter opptak.

Nå har jeg gått og siklet litt på et nytt Marco objektiv..

Da jeg ikke har noe macro så er jo dette muligens vel mye..

Har egentlig litt lyst til og kjøpe meg Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro

Se test:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100mm-f-2.8-L-IS-USM-Macro-Lens-Review.aspx

Ser man kan kjøpe et Veldig lite brukt slikt et for rundt 4-5k (butikk ligger på ca 7-7,5k)

Har spurt om det før men har noen av dere noe erfaring med denne linsen(objektivet). Har søkt litt på nettet og sett folk som har lagt ut bilder dem har tatt med den med blandt annet 5D / 7D. Og jeg syns bildene ble utrolig bra.. Nå er jeg jo selvsagt ikke noe proff fotograf som enkelte andre kansje er her inne.
Det er jo litt sport i og ha et slikt objektiv det blir liksom litt mere moro og ta bilder når det virkelig er bra bilder du ender oppmed.

Prippa er vel en av dem som har mest og bidra med, når det kommer til anbefalinger som jeg vet om her på TS.

Jeg var en ivrig fotograf tidligere, nå tar jeg dessverre bare mobilen fatt! Ble litt lei, men håper det kommer tilbake snart? Tror grunnen er at jeg ikke har tid til å sitte å kose meg med bildene i etterkant lengre. Å være småbarnsfar med en krevende jobb, tar mye tid :)

Denne boken anbefaler jeg på det sterkeste for nybegynnere:

2e2ef81a-2cc3-4b95.jpg

Du har nok veldig rett.

Jeg tenkte mere at man muligens har det som et samle objekt. mere som pynt en noe man skal bruke....

Selvsagt for de specielt interesserte...

Re: post #17822 i dagens klokke

Takk for det. Det er selvsagt tuklet litt med, men tar bare ett minutt. Oppskriften er som følger:
Finne en fin baklysrefleksjon, 3-4 håndholdte dobbelshots. Tar alltid doble når det er håndholdt, det blir nesten alltid ett skarpt og ett uskarpt. Inn i lightroom, finne det beste, croppe ned siden det ikke var tatt med macro, vekk med farger, opp med kontrast, litt ekstra ned med mørkeste toner, legge på litt vignettering fra senter og ut (lysfall mot hjørnene). Thats it.

Ikke gæli det der :)

Som du sier må lyssettingen være bra, det kan du ikke gjøre noe med i LR, men ved å ta flere bilder i ulike vinkler blir det utrolig mye lettere å finne bra lys siden det alltid ser annerledes ut på bilde enn i virkeligheten.

For ikke å gå helt OT her, så poster jeg innstillinger før og etter i fototråden, så kan du se, men de er jo ikke universelle, kommer selvsagt an på utgangspunktet.

1209-7.jpg

1209-6.jpg

Skjermbilde2012-04-13kl224604.png

Skjermbilde2012-04-13kl223730.png

Tusen takk for fin forklaring Tore. Fikk prøvd lightroom for første gang i kveld, alltid like gøy/vannskelig med noe nytt. Men her kommer det til å bli mye prøving og feiling :)

Edit: Så at jeg leste denne posten før jeg leste i Dagens klokke tråd :p Men får prøve meg litt mer i morgen, tenkte å finne fram en litt bedre lampe så får vi se hva som skjer :)

Adobe Lightroom 4 er lastet ned som trial. Blir spennende å prøve ut ikveldinga :)

Photoshop er vel ganske innviklet?

Solgte speilrefleksen og kjøpte meg inn i m4/3 standarden til Olympus og Panasonic, anbefales. Nå skyter jeg bare på jpg og RAW som backup (Olympus er rå på jpg), plutselig ble det morro å ta bilder igjen. Digger at kameraet kan ligge i jakkelommen og samtidig slippe å behandle vært eneste bilde, skal si det forandret måten jeg tar bilder på, smarteste jeg har gjordt på lenge.

Sponon; Photoshop er avansert, men ikke så innviklet. Det viktigste er å lære seg å jobbe i layers. Da begynner det å bli enklere å gjøre de endringene du vil, på de stedene du anser det viktig. Og hvis du ikke fikk helt stell på det er det bare å slette layeret.

Masse tutorials og eksempelfilmer på YouTube.