Forsikring

Jeg vil anbefale DNB. Aldri vært noe problem med klokker med eller uten mva-dokumentasjon. Mulig de er litt strengere på splitter nye utenlandske klokker uten mva-dok, hvor det er åpenbart at den ikke er momset inn. Kjøper man dog en brukt klokke i Norge, har man ingen bevisbyrde for mva hos DNB. Gode vilkår og effektive.
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Jeg vil anbefale DNB. Aldri vært noe problem med klokker med eller uten mva-dokumentasjon. Mulig de er litt strengere på splitter nye utenlandske klokker uten mva-dok, hvor det er åpenbart at den ikke er momset inn. Kjøper man dog en brukt klokke i Norge, har man ingen bevisbyrde for mva hos DNB. Gode vilkår og effektive.

Tja. Dette gjelder ikke for «dyre» klokker, 150-200’+?

Les: https://www.tidssonen.no/forum/threads/forsikring.6484/page-6#post-638454
 
Den dyreste klokken jeg noen gang har forsikret hadde en verdi på 85.000kr. Det er et par uker siden. Vet ikke hvor de trekker skillet for hva de ønsker å forsikre uten mva-dokumentasjon, om det finnes noe skille. Mitt tips: få deg en fast forsikringsagent og kontakt han hver gang en klokke skal forsikres.

Jeg kjenner ikke DNB, men anbefaler at du finleser vilkårene, for å være sikker.

Da jeg snakket med Gjensidige for et par år siden om forsikring av udokumenterte ur fikk jeg vite at man fint kunne tegne en forsikring uten mva-dokumentasjon, men at man ved et eventuelt oppgjør ville få avkortning dersom man ikke kunne vise til kvittering for betalt mva.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Jeg kjenner ikke DNB, men anbefaler at du finleser vilkårene, for å være sikker.

Da jeg snakket med Gjensidige for et par år siden om forsikring av udokumenterte ur fikk jeg vite at man fint kunne tegne en forsikring uten mva-dokumentasjon, men at man ved et eventuelt oppgjør ville få avkortning dersom man ikke kunne vise til kvittering for betalt mva.
Se posten min på side 7(nest øverst) i denne tråden
 
Jeg kjenner ikke DNB, men anbefaler at du finleser vilkårene, for å være sikker.

Da jeg snakket med Gjensidige for et par år siden om forsikring av udokumenterte ur fikk jeg vite at man fint kunne tegne en forsikring uten mva-dokumentasjon, men at man ved et eventuelt oppgjør ville få avkortning dersom man ikke kunne vise til kvittering for betalt mva.

Riktig.

Vilkårene til DNB sier følgende:

«For gjenstander kjøpt i utlandet, som ikke er deklarert i henhold til tollovens bestemmelser kapittel
4. Tollbehandling, er erstatningen begrenset til gjeldende beløp for tollfri innførsel § 5.1.»

@materazzi23 Jeg registrerer at DNB sier at dette ikke gjelder deg som kjøper når du har kjøpt brukt i Norge. Kjøpekontakt/kvittering fra norsk selger vil i så fall være en viktig dokumentasjon når skaden inntreffer ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83 og materazzi23
Jeg er i prosess for å bytte alle mine forsikringer og fikk bla et greit tilbud fra IF på forsikring av verdigjenstand/ur. Eneste de krevde var verdivurdering fra urmaker og de hadde ikke krav til hvilken urmaker. Jeg ønsker å forsikre vintage og det er ikke snakk om diver.
Skjermbilde 2018-09-28 kl. 10.44.08.png
 
Gjennom et "By invitation only" forsikringsselskap betaler jeg noe over 1 % av beløpet på verdivurderingsbeviset/taksten i forsikringspremie for stålrolexer.
 
Har forsikret en 16610 og en Dj41 hos Storebrand til hhvs 816kr og 720kr i året. Lever fint med det
 
Stusser litt på forretningsideen få kunder og rimelig forsikring.

Vel, det kan jo være eksklusivitet knyttet til en spesifikk kundegruppe, eksempelvis fagforbund. Samtidig kan det også være slik at denne forretningsmodellen fører til færre utbetalinger, da kundegruppen potensielt er mer aktsomme. Ser allikevel poenget ditt. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Bumper "min egen tråd" med forsikringsrelatert kommentar: IDIOTI

Jeg forsikrer klokkene mine hos DNB og er happy med det. Det jeg ikke er happy med er deres krav til takst. Eller, jeg er ikke ikke happy pga kravet som sådan, men jeg er grinete på takstmarkedet (og det er ikke DNBs skyld).

At det koster penger å lage en takst er ok.
At Oslo Ur-service skal ha + 2' for jobben er uhørt (men der får du tilbake klokken etter maks 1 døgn).
At Thune skal bruke to uker er kjipt (NOK 990,-).
At Rolex AD-er ikke får lov å skrive ut takster selv om de er utdannet/godkjente takstmenn (eks Tore Askeland og Knut Lervik) er idioti. De får ikke lov av Rolex å skrive ut takst da det er så mange fake klokker der ute. Makan! Her driter Rolex på draget (IMHO). Hvem har beste forutsetninger for å vurdere en Rolex' ekthet? Rolex AD eller en hvilken som helst godkjent smykketakstmann? Perfekt tilleggstjeneste ved service, men nei. Har heller ikke lyst at hvemsomhelst skal fikle på min gamle Rolex. Mange grunner til å bruke AD. Idioti.

Hmf. Ingen ytterligere sure kommentarer fra meg nå. Får levere klokken til Thune og vente i to uker.
 
Redigert:
Bumper "min egen tråd" med forsikringsrelatert kommentar: IDIOTI

Jeg forsikrer klokkene mine hos DNB og er happy med det. Det jeg ikke er happy med er deres krav til takst. Eller, jeg er ikke ikke happy pga kravet som sådan, men jeg er grinete på takstmarkedet (og det er ikke DNBs skyld).

At det koster penger å lage en takst er ok.
At Oslo Ur-service skal ha + 2' for jobben er uhørt.
At Thune skal bruke to uker er kjipt.
At Rolex AD-er ikke får love å skrive ut takster selv om de er utdannet/godkjente takstmenn (eks Tore Askeland og Knut Lervik) er idioti. De får ikke lov av Rolex å skrive ut takst da det er så mange fake klokker der ute. Makan! Her driter Rolex på draget (IMHO). Hvem har beste forutsetninger for å vurdere en Rolex' ekthet? Rolex AD eller en hvilken som helst godkjent smykketakstmann? Perfekt tilleggstjeneste ved service, men nei. Har heller ikke lyst at hvemsomhelst skal fikle på min gamle Rolex. Mange grunner til å bruke AD. Idioti.

Hmf. Ingen ytterligere sure kommentarer fra meg nå. Får levere klokken til Thune og vente i to uker.
Er det noe nytt at Lervik ikke skriver ut forsikringstakst? Jeg fikk derfra for en stund tilbake
 
Er det noe nytt at Lervik ikke skriver ut forsikringstakst? Jeg fikk derfra for en stund tilbake

Snakket med Askeland i går, de sa at AD-er har fått instruks fra Rolex om å ikke gi takst, de kan da risikere å miste agenturet. Regner med det gjelder Lervik også, uten å ha snakket med dem.
 
Fikk dessverre bruk for verdiforsikringen min etter et uhell i høst, men det ble heldigvis en helt smertefri opplevelse med If. Reparasjonskostnader og MVA på disse (reparasjon utført i Genève) ble dekket, med kort ventetid på svar og utbetaling. Anbefales.
 
Jeg fikk et tilbud på forsikring fra Storebrand idag. De ville ikke akseptere verdivurderingen fra urmaker, som er ca 20% høyere en kvittering, men vil legge til grunn det jeg betalte for klokken ut fra kvittering.
Noen som har erfaring med Storebrand?
 
Jeg fikk et tilbud på forsikring fra Storebrand idag. De ville ikke akseptere verdivurderingen fra urmaker, som er ca 20% høyere en kvittering, men vil legge til grunn det jeg betalte for klokken ut fra kvittering.
Noen som har erfaring med Storebrand?
Ikke erfaring med Storebrand, men samme tilbakemelding fra DNB Forsikring. Så det er nok ikke uvanlig.
 
Jeg fikk et tilbud på forsikring fra Storebrand idag. De ville ikke akseptere verdivurderingen fra urmaker, som er ca 20% høyere en kvittering, men vil legge til grunn det jeg betalte for klokken ut fra kvittering.
Noen som har erfaring med Storebrand?

Jeg bruker Storebrand. Kundeservicen har stupt siste tiden. Jeg hadde en kontaktperson der tidligere som var veldig behjelpelig og ordnet det meste (ref. din problemstilling), men nå har hun dessverre sluttet og jeg er overlatt til en gjeng surpomper..

Jeg etterspurte pris på forsikring av en klokke uten at jeg fikk noe respons på det. Over fem uker(!) senere sendte jeg en purring for å høre om mailen kom fram, og om noen behandler saken. Jeg fikk ingen forklaring for hvorfor det har tatt så lang tid, og ingen unnskyldning, men bare en spydig melding om at jeg måtte være "tolmodig".
Gode på pris, men dårlig kundeservice.

Jeg innhenter nå priser hos andre selskaper, og det tar sjelden lengre tid enn én til to dager.
 
Jeg bruker Storebrand. Kundeservicen har stupt siste tiden. Jeg hadde en kontaktperson der tidligere som var veldig behjelpelig og ordnet det meste (ref. din problemstilling), men nå har hun dessverre sluttet og jeg er overlatt til en gjeng surpomper..

Jeg etterspurte pris på forsikring av en klokke uten at jeg fikk noe respons på det. Over fem uker(!) senere sendte jeg en purring for å høre om mailen kom fram, og om noen behandler saken. Jeg fikk ingen forklaring for hvorfor det har tatt så lang tid, og ingen unnskyldning, men bare en spydig melding om at jeg måtte være "tolmodig".
Gode på pris, men dårlig kundeservice.

Jeg innhenter nå priser hos andre selskaper, og det tar sjelden lengre tid enn én til to dager.

Etterhvert kom de til fornuft og jeg fikk forsikret klokken. 10% egenandel ved tap/skade.
Tabben til Storebrand er at nå har jeg sjekket flere selskaper og kommer nok til å flytte alle forsikringene
 
  • Liker
Reaksjoner: Sindregb