VARSKU!
Ny policy hos DNB.
Jeg har lenge vært (og er fremdeles) en fornøyd kunde hos DNB. Ved klokkekjøp har jeg sendt dem:
- bilde av klokke
- sertifikat
- annonsen jeg kjøpte klokken på (om aktuelt)
- link til hjemmeside hvor pris er presentert (om tilgjengelig)
- eventuelle forsikringsbevis fra urmaker
- annet relevant
- ønsket forsikringssum (som jeg alltid ønsker er i nærheten av markedsverdien på dette tidspunktet)
- utklipp av transaksjonen i nettbanken, faktisk kjøpssum
Denne informasjonen har DNB godtatt og klokken er således blitt raskt og smertefritt forsikret.
Da jeg gjorde det samme for min nykjøpte 116509 nå i desember fikk jeg beskjed om at jeg måtte sende inn verditakst i mitt navn. Jeg fikk Bjerke til å skrive en forsikringstakst, dvs at Bjerke verifiserte ekthet og nypris. DNB godtok
ikke denne, men etterpurte helt konkret verdivurdering av klokken. Det leverer ikke Bjerke. Jeg har også vært i kontakt med Saastad som heller ikke vil gi en vurdering av markedspris på brukte klokker.
Etter mye om og men fikk jeg forsikret klokken min basert på tre stk forsikringstakster, men altså ikke verditakster, med følgende beskjed: "Men for senere anledninger tror jeg ikke tilsvarende takst blir godkjent igjen. Som nevnt skal den si noe om verdien på klokka som kunden har er. Den forteller bare hva tilsvarende klokke koster, vi ønsker å vite verdien på det objektet vi skal forsikre er.
DNB henviser til godkjente verdivurderere, merk at Bjerke (snodig nok!) ikke er oppført her:
http://urmakerforbundet.mamutweb.com/subdet368.htm
Varskuet mitt handler om: Vær sikker på at du kan skaffe nødvendig dokumentasjon før du gjør en handel så forsikring ikke blir et issue.
Jeg forstår at DNB trenger å vite om klokken er ekte og hvilken verdi den har. Forsikringstakst fra urmaker (som vi kjenner) er tilstrekkelig for ekthet. For verdi mener jeg det man betaler gjenspeiler markedsverdi sabla godt. I alle fall når denne er lavere enn nypris som forsikringstakst eller link til hjemmeside (eks Rolex og Omega oppgir lokale priser på deres produktsider) dokumenterer.