Forsikring

Jeg har nettopp fått forsikret en klokke hos DNB med kvittering for bruktkjøp samt spesifisert mva-kvittering (pakkenummer kunne spores fra kjøpskvittering, via fedex-faktura, til betalingsbekreftelse). De var ikke villige til å godta uspesifisert mva-dokumentasjon.
 
848EF11E-8E91-49A0-A761-85BFE8F400F0.jpeg
Her er praksisen veldig ulik, selv innad i ulike banker/forsikringsselskaper, kan det tyde på. For meg var det uproblematisk å forsikre klokken med bare et takstdokument.
 
Jeg har min i Frende Forsikring. Eneste jeg trengte i forbindelse med forsikring var enten en nyprisbekreftelse hos AD, eller kvittering da den var kjøpt ny.
 
Jeg har ikke forsikring på noen klokker, men forsikring på mye annet rart.

Tror man trenger verken kvittering eller bevis på betalt mva hvis man stikker til en urmaker og får en verdi vurdering av klokka så får med stemplet papirerer fra urmaker på dette (som et taks papir). Mener dette skal holde mer en nok. Dette Er et lite tips hvis dere kjøper klokke evt brukt eller velger og ikke betale mva av en grunn og ikke kan dokumentere mva ;)
 
Tror man trenger verken kvittering eller bevis på betalt mva hvis man stikker til en urmaker og får en verdi vurdering av klokka så får med stemplet papirerer fra urmaker på dette (som et taks papir). Mener dette skal holde mer en nok.;)

Det er nettopp det jeg sier DNB ikke godtar lenger. Altså ekthetsbevis/nyprisbekreftelse.

Nyprisbekreftelse med stempel fra AD er ikke det samme som takst/tilstandsrapport/verdiestimat som DNB plutselig krever nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Genta
Det er nettopp det jeg sier DNB ikke godtar lenger. Altså ekthetsbevis/nyprisbekreftelse.

Nyprisbekreftelse med stempel fra AD er ikke det samme som takst/tilstandsrapport/verdiestimat som DNB plutselig krever nå.
Når begynte DNB med denne praksisen? Se min post litt lenger oppe.
 
Det er urimelig få som takserer brukte klokker. Når det er kravet kan det være klønete å forsikre brukte klokker til en høy verdi (100+?) hos DnB.
 
Redigert:
Snakket nettopp med Gjensidige på telefon, de kunne ikke hjelpe da jeg måtte ha de andre forsikringene mine der også hvis jeg skulle ha klokkeforsikring.

Det er lite aktuelt da jeg har en meget god avtale med Storebrand gjennom akademikerne.
 
Snakket nettopp med Gjensidige på telefon, de kunne ikke hjelpe da jeg måtte ha de andre forsikringene mine der også hvis jeg skulle ha klokkeforsikring.

Det er lite aktuelt da jeg har en meget god avtale med Storebrand gjennom akademikerne.
Jeg har bare innbo fra før i gjensidige. Holdt det, resten har jeg i Storebrand siden de var billigst for meg.
 
Tilbakemelding var at jeg må være "helkunde" hos Gjensidige. Har spurt hva de mener med det. Hvis prisen på de andre forsikringene går opp så går jo innsparingen på egenandel vekk også.

Skulle jeg være så uheldig å bli frastjålet klokken innen noen år, så er 7 500 kr uansett tungt å svelge kontra 1 000 kr. Hadde glatt betalt litt mer i året for mindre egenandel, men Storebrand har fast 10 % egenandel minimum 1 000 kr.