Forsikring

Medlem
26. april 2011
Innlegg
5.092
Tips til rimeligste forsikringsselskap, men med gode vilkår?

Har dere forskring og hvilken verdi "utløser" behov for forsikring?

Noen selskaper som kan forsikre en verdigjenstand uavhengig av hvilket ur man måtte miste/bli frastjålet (bruker tross alt bare ei klokke om gangen...)?

Betaler i dag 900,- for to stk Rolex (15200 + 15234), ok pris?
 
Redigert:
For min egen har jeg kjøpt meg et beist av en safe med tidslås hjemme, og leid en bankboks. Det gjør susen:p
En safe og bankboks hjelper lite hvis man enten mister eller ødelegger klokken, eller til og med blir robbet på gaten. Det gjør derimot en forsikring!

Benytter meg selv av Gjensidiges verdigjenstandforsikring.
 
  • Liker
Reaksjoner: N0ya og Mr.Erling
Jeg bruker også gjensidige, betaler vel ca. 500 kr for en 16610. Så 1% ca, det føler jeg er til å leve med!
 
Funker fint om du har én eller to klokker, men ikke om du har en stor samling. Da blir det uforholdsmessig dyrt i forhold til den statistiske sjansen for å miste eller ødelegge klokken man har på hånden og verdien av akkurat denne. Det holder jo ikke med en forsikring for "én klokke på hånden til enhver tid" ;)
 
En safe og bankboks hjelper lite hvis man enten mister eller ødelegger klokken, eller til og med blir robbet på gaten. Det gjør derimot en forsikring!

Benytter meg selv av Gjensidiges verdigjenstandforsikring.

Hvis jeg skulle forsikret min og fruens klokker ville vi i snitt måtte bli frastjålet en klokke hvert 5 år i snitt for å komme ut i 0. Det blir vi ikke.
Skulle jeg bli ranet for en klokke skal jeg nok leve greit med det...
 
Tips til rimeligste forsikringsselskap, men med gode vilkår?

Har dere forskring og hvilken verdi "utløser" behov for forsikring?

Noen selskaper som kan forsikre en verdigjenstand uavhengig av hvilket ur man måtte miste/bli frastjålet (bruker tross alt bare ei klokke om gangen...)?

Betaler i dag 900,- for to stk Rolex (15200 + 15234), ok pris?

vh
Geir


Det finnes flere kriterier en bør vurdere før en bestemmer seg om et forsikringsselskap er "best / billigst". Det kan være krav til dokumentasjon, saksbehandlingstid, størrelse på premie, rabattordninger o.s.v.

Etter svært mange år med verdisakforsikring, og telefonrunde sånn ca hvert 2. år, med spørsmål om tilbud,- har jeg stadig kommet til at selskapet ENTER forsikring har vært "best" for meg.

Jeg har måtte benytte meg av selskapet et par ganger og alltid fått svært god service. :)
 
Jeg er i ferd med å bytte forsikringsselskap. Jeg spurte spesifikt om klokkene mine var dekket av innboforsikringen. Det var de, så lenge jeg ikke tar dem med ut av hjemmet. Gjør jeg det, er jeg bare forsikret for opptil kr. 20000. I og med at jeg er mest bekymret for de klokkene som ligger hjemme synes jeg dette virket tilfredsstillende.
 
Slik jeg har oppfattet det omfatter reiseforsikringen også klokker. Mulig det er en øvre grense - skal undersøke dette.

Gjensidiges reiseforsikring dekker en hver tur jeg er utenfor hjemmet, om det så bare er en tur bort til den lokale AD for en kaffekopp.
 
Banksafe på allt som ikke brukes daglig, billige europeiske familie forsikring dekker verdigjenstander intil 15000kr som alltid er noe
 
betaler 3200 i året hos gjensidige for

Rolex sea-dweller (utgått modell)
Rolex explorer II (utgående)
Rolex submariner TT (nyeste)
Omega speedmaster (1969 modell)
Omega seamaster
Breitling super avenger
Tag Heuer monaco
Tudor heritage chrono

syntest ikke 3200 er så gale for det...
 
betaler 3200 i året hos gjensidige for

Rolex sea-dweller (utgått modell)
Rolex explorer II (utgående)
Rolex submariner TT (nyeste)
Omega speedmaster (1969 modell)
Omega seamaster
Breitling super avenger
Tag Heuer monaco
Tudor heritage chrono

syntest ikke 3200 er så gale for det...

Det høres neste for godt ut til å være sant... Hva dekker den forsikringen?
 
Det høres neste for godt ut til å være sant... Hva dekker den forsikringen?

Enig......

Selv betaler jeg rundt 2500,- i året for:

Corum Admirals Cup
Zenith Chronomaste T Open
Glasshütte Original PanoMaticLunar.

Bruker IF forsikring, og er svært fornøyd med det.
 
Hvor mye dekker forsikringen?

Dekker forsikringene gjenskaffelsesverdi til en ny klokke av samme type?

Forsikringsselskapet mitt forlangte en takst fra urmaker. Urmaker oppga dagens pris på en tilsvarende klokke. Det er denne summen selskapet beregner premien ut i fra. Er det også en selvfølge at man får samme beløp utbetalt - egenandel hvis klokken blir stjålet?

Jeg vet at selskapene har forskjellig utbetalingsformel etter hva slags gjenstand som utsettes for skade. Sofa, kjøleskap, tv etc har et fratrekk på ca10% pr år etter alder. Antikviteter, gullsmykker, sølvtøy krystall etc har ikke fratrekk fordi seskapene ikke regner "slitasje" på slike gjenstander. Enkelte gjenstander stiger jo faktisk i pris dest eldre og sjeldnere de blir.

Hva med klokker? Kan vi føle oss trygge på at vi får utbetalt et beløp så vi kan ringe AD og bestille ny klokke hvis vi blir ranet eller klokken blir knust på sykkeltur?

Hva med klokker som har samleverdi....for eksempel Redsub? Hvordan kan man forsikre seg slik at man får dekket sitt reelle tap = penger til ny klokke hvis en Redsub går fløyten?

Jeg leser i flere tråder at det diskuteres forsikringspremier, men leser lite om hva disse forsikringene er verdt hvis uhellet skulle være ute?
 
Dekker forsikringene gjenskaffelsesverdi til en ny klokke av samme type?

Forsikringsselskapet mitt forlangte en takst fra urmaker. Urmaker oppga dagens pris på en tilsvarende klokke. Det er denne summen selskapet beregner premien ut i fra. Er det også en selvfølge at man får samme beløp utbetalt - egenandel hvis klokken blir stjålet?

Jeg vet at selskapene har forskjellig utbetalingsformel etter hva slags gjenstand som utsettes for skade. Sofa, kjøleskap, tv etc har et fratrekk på ca10% pr år etter alder. Antikviteter, gullsmykker, sølvtøy krystall etc har ikke fratrekk fordi seskapene ikke regner "slitasje" på slike gjenstander. Enkelte gjenstander stiger jo faktisk i pris dest eldre og sjeldnere de blir.

Hva med klokker? Kan vi føle oss trygge på at vi får utbetalt et beløp så vi kan ringe AD og bestille ny klokke hvis vi blir ranet eller klokken blir knust på sykkeltur?

Hva med klokker som har samleverdi....for eksempel Redsub? Hvordan kan man forsikre seg slik at man får dekket sitt reelle tap = penger til ny klokke hvis en Redsub går fløyten?

Jeg leser i flere tråder at det diskuteres forsikringspremier, men leser lite om hva disse forsikringene er verdt hvis uhellet skulle være ute?

Søkte litt rundt og fant mange tråder vedr. fosikring...Denne sisteposten fra Manx tok opp akkurat det jeg ønsket å vite.
I mitt tilfelle gjelder det fortrinssvis disse:
06 Seadweller forsikret for 69.800,- betaler 1.438,-
08 Daytona forsikret for 78.650,- betaler 1.618,-

Synes det er ganske dyrt og i tillegg liten vits i å betale for "nypris" hvis det ikke er det man får utbetalt.
Noen som har erfaringer her?
 
Søkte litt rundt og fant mange tråder vedr. fosikring...Denne sisteposten fra Manx tok opp akkurat det jeg ønsket å vite.
I mitt tilfelle gjelder det fortrinssvis disse:
06 Seadweller forsikret for 69.800,- betaler 1.438,-
08 Daytona forsikret for 78.650,- betaler 1.618,-

Synes det er ganske dyrt og i tillegg liten vits i å betale for "nypris" hvis det ikke er det man får utbetalt.
Noen som har erfaringer her?

Jeg tror det kan være lurt å snakke direkte med ditt forsikringsselskap fordi klokker havner litt mellom flere stoler. Hvis man har forsikret en antikvitet gjelder andre regler enn en bruksgjenstand - det er altså forskjell på f.eks. et antikk smykke og et splitter nytt kamera. Klokker derimot kan jo være både antikvitet og bruksgjenstand. Det er også små variasjoner selskapene i mellom på hvordan de regner ut erstatningen.
 
Når jeg kjøpte Airboss'en fikk jeg med ett halvt år forsikring. Den dekker ny gjenstand. Altså blir klokka stjålet så får jeg en tilsvarende uansett pris. Selskapet (husker ikke navnet, skal sjekke hjemme) oppdaterte ofte sine lister med hva nyprisen på populære modeller er, slik at de vet om disse har gått opp eller ned. Selgeren i butikken kunne informere om at en kunde hadde verdiforsikring skrevet for lenge siden på sin gull rolex. Da denne ble stjålet nylig fikk han bare verdisummen igjen, noe som 1/3 av hva en ny kostet idag.

Så har man verdiforsikring må man oppdatere denne ofte i hvertfall til hva verdien faktisk er.
 
Fra mine vilkår:
6.2 FORSIKRINGSVERDI
Forsikringsverdien settes til hva det på skadedagen ville ha kostet å gjenanskaffe tilsvarende - eller i det vesentlige tilsvarende- gjenstander (gjenanskaffelsesprisen) korrigert for følgende forhold, hvor det gjøres fradrag for verdiforringelse på grunn av
manglende modernitet/anvendelighet for eieren
redusert bruksverdi for eieren.
at tingen er defekt.
elde og bruk. Det blir tatt hensyn til tingens sannsynlige brukstid. Fradraget blir gjort for den del av verdiforringelsen som overstiger 20%.
6.3 FORSIKRINGSSUM
Alle poster i forsikringsbeviset er forsikret på førsterisikovilkår. De forsikrede gjenstander er dermed forsikret inntil angitt forsikringssum, men ikke høyere enn forsikringsverdien.
6.4 SKADEANSETTELSE
Skaden settes til hva det på skadedagen ville ha kostet å utbedre gjenstanden til samme - eller i det vesentlige samme - stand som umiddelbart før skaden inntraff.
Skaden er begrenset til forsikringsverdien med fradrag av gjenverdi.
I skadebeløpet inngår forundersøkelser, reparasjon og istandsettelsesutgifter.
Kan gjenstanden ikke repareres til samme - eller i det vesentlige samme - stand som før, settes skaden til forsikringsverdien med fradrag av gjenverdi.
Forøvrig fastsettes skadens størrelse og gjenverdi etter samme regler som forsikringsverdien, se pkt.6.2

(Anm.- fra min kontakt i Terra) Så det kan jo være en ide og ”oppdatere” forsikringssummen på klokkene, enten ved en ny takst eller at du endrer på summen. For det er jo forsikringssummen som er grunnlaget for årspremien på klokkene.

Håper du ble litt ”klokere” :)
.
Ble jeg klokere..., nja :confused: