Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Hei!
Etter å ha lest store deler av tråden ser jeg det er mange gode tips hva gjelder utstyr/klær. Håper på noen gode innspill i jakten på ny jakke som passer bra til rypejakt/fjelltur. Jeg har bra med isolerende plagg og er egentlig litt lei av skalljakker, om det går an å si. Har funnet en anorakk jeg synes er stilig, men hvor praktiske er disse sett opp mot bruksområdet?

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/svalbard/svalbard-cotton-anorak-herre/?color=3897#

Tips til lignende eller andre jakker tas i mot med åpne armer!
 
Hei!
Etter å ha lest store deler av tråden ser jeg det er mange gode tips hva gjelder utstyr/klær. Håper på noen gode innspill i jakten på ny jakke som passer bra til rypejakt/fjelltur. Jeg har bra med isolerende plagg og er egentlig litt lei av skalljakker, om det går an å si. Har funnet en anorakk jeg synes er stilig, men hvor praktiske er disse sett opp mot bruksområdet?

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/svalbard/svalbard-cotton-anorak-herre/?color=3897#

Tips til lignende eller andre jakker tas i mot med åpne armer!
Det et veldig digg med jakke som har game pocket. Da slipper du ofte sekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Jeg bruker denne til jakt++ selv og er meget fornøyd, ultralett og tørker meget fort! Impregnerer heftig og den duger da til en eller to regnskur. (Topp passform, gode dype lommer, smell oppbevaring med borrelås i begge overarm med glidelås, går alltid med sekk og samband i bryst lomme, alt passer der ingeting er i veien. Anbefales på det varmeste!
Denne har fått skryt av jakt influencere, forøvrig hele merket også.
Eller tygge all slags vær anorak er vel disse to. 1 2 om jeg skulle kjøpe ny.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Skog- eller fjellrype, 10. september eller i oktober, hvor i landet?

Bomullsanorakk i Salten der jeg jakter er litt... Meningsløst. Siden jeg går hele dagene når jeg er ute må jeg uansett ha sekk, så jeg har aldri savnet game pouch.

Etter fjellrype tidlig i september bruker jeg å gå i skjorteermene og ha en tynn skalljakke i sekken i tilfelle regn. Er det regn og vind betyr ikke støy fra klærne så mye.

I oktober bruker jeg en trelags Mammut ski/klatrerjakke, siden høststormene kan være heftige. Så justerer jeg med helsetrøye og ull under.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og Steiniz
Takk for gode innspill, forslag og spørsmål.
Jakter i Troms/finnmark, både på fjell og i skog med sekk. Til fots, men ikke på ski.
Ref. første innlegg angående isolerende plagg er det skjorteermer med evt. vest/netting etter været. Mangler prikken over i’en, det ytterste plagget. Tanken bak å kjøpe den nevnte anorakken er en mer tradisjonell look vs. toppturjakken i freshe farger. Samtidig er funksjonalitet viktig og trumfer tradisjonell look.
Innser nå at en anorakk må impregneres for å gjøre nytten mot regn, men de tørker ofte fort.
 
Oppdatert: kjøpte den nevnte bomullsanorakken fra Norrøna. Kjempefornøyd! Har videre konkludert med å ha en liten regnjakke med i sekken om det skulle bli veldig vått, selv om anorakken impregneres.

Har funnet nye goodies som frister, teltsko/poser. Har dere noen erfaringer?
Til eksempel
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
[QUOTE="Steiniz, post: 782474, member: 5823"Har funnet nye goodies som frister, teltsko/poser. Har dere noen erfaringer?
Til eksempel
[/QUOTE]

obligatorisk når man er ute med altiviteter i snøen med ungene. Enten det er å se på langrennstrening, bygge snømann eller hva det nå enn skulle være. alltid varm og tørr på føttene.
 
Ja, nemlig :cool:
Er ofte på hytta nord i Finland på vinter/påske, noe som medfører mye snø og kalde forhold. Ser det finnes innersko eller sokker av dun. De nevnte i link er uten isolerende fyll, så langt jeg ser. Hva bruker du i telskoa/bivyboots @teknor ?
 
Redigert:
Ja, nemlig :cool:
Er ofte på hytta nord i Finland på vinter/påske, noe som medfører mye snø og kalde forhold. Ser det finner innersko eller sokker av dun. De nevnte i link er uten isolerende fyll, så lang jeg ser. Hva bruker du i telskoa/bivyboots @teknor ?

Vanlige vinterfôrede boots/vintersko. Trekker fotposene over.
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Hei og hå
Er det noen som har et viltkamera som de vil anbefale?
Svingerfar vil ha et viltkamera på hytta. Det er mobildekning, men ikke wifi.
Kameraen må være kompatibelt med iPhone/iPad.
Bør være enkelt å sette opp da mannen er 78.
 
Er det noen her som vet hva forskjellen på Crispi Kongsvoll og Crispi Hunter er? Ser jo ganske like ut og etter masse søk blir jeg ikke helt klok… Kan det være at Kongsvoll kommer i nubuck og Hunter er glatt lær?
 
Er det noen her som vet hva forskjellen på Crispi Kongsvoll og Crispi Hunter er? Ser jo ganske like ut og etter masse søk blir jeg ikke helt klok… Kan det være at Kongsvoll kommer i nubuck og Hunter er glatt lær?

Godt spørsmål. Jeg klarer ikke finne annet enn det du nevner. Har selv Kongsvoll og er strålende fornøyd. Tåler juling så det holder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Er det noen her som vet hva forskjellen på Crispi Kongsvoll og Crispi Hunter er? Ser jo ganske like ut og etter masse søk blir jeg ikke helt klok… Kan det være at Kongsvoll kommer i nubuck og Hunter er glatt lær?
Usikker selv nå etter at de oppdaterte begge modellene.
Har Kongsvoll i min sjette sesong og er meget fornøyd så langt.
Tåler "alt" og gir latterlig mye støtte selv i ganske tung pakking.
Anbefalles! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald og BigT
Usikker selv nå etter at de oppdaterte begge modellene.
Har Kongsvoll i min sjette sesong og er meget fornøyd så langt.
Tåler "alt" og gir latterlig mye støtte selv i ganske tung pakking.
Anbefalles! :)

Hvordan er vanntettheten? Og eventuell tørketid foran peisen?

Jeg jakter i et terreng med mye myr og vann, og har ennå til gode å holde føttene helt tørre etter en lang jaktdag…

Har et par eldre Lundhags Syncro og et par Meindl Dovre Extreme, fantastiske støvler med unntak av at jeg synes de tåler fuktighet relativt dårlig (på tross av rundhåndet impregnering og smøring).

Det har faktisk blitt så galt at jeg ofte velger jaktgummistøvler:oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless og Torf
Hvordan er vanntettheten? Og eventuell tørketid foran peisen?

Jeg jakter i et terreng med mye myr og vann, og har ennå til gode å holde føttene helt tørre etter en lang jaktdag…

Har et par eldre Lundhags Syncro og et par Meindl Dovre Extreme, fantastiske støvler med unntak av at jeg synes de tåler fuktighet relativt dårlig (på tross av rundhåndet impregnering og smøring).

Det har faktisk blitt så galt at jeg ofte velger jaktgummistøvler:oops:

Har ikke hatt problemer med dette selv, annet enn hvis jeg har havnet i myrhull som går over støvelkanten. Godt impregnert med fett, som sikkert du også gjør. De har i alle fall tørket fint natten over i normal innetemperatur. Foran peis, vil jeg anta 2-4 timer.

Når det er sagt, så er gummi det eneste som stenger alt ute. (Og inne…).


Gode tips til solide gummistøvler? Le Chameau?
 
Hvordan er vanntettheten? Og eventuell tørketid foran peisen?
Jeg jakter i et terreng med mye myr og vann, og har ennå til gode å holde føttene helt tørre etter en lang jaktdag…

Upåklagelig!!
Jakter selv så å si kun skogsfugl og vader også en del i myr og alt du finner i skog og mark fra kl. 0600 om morgenen. Dog har aldri hatt noe problem med vanntetthet, ved telting i jakt sammenheng og fraværende tilgang til tørke over flere dager så har det vært litt fuktig, men ikke at det opplevdes som vått.
Foran peisen eller over går det ganske kjapt å tørke. Var uheldig for to år siden da jeg tørket støvlene litt for nære bålet slik at litt av tåpartiet foran er løsnet og ellers sprukket i kalosjeringen hele veien rundt. OG selv da holder de like tett myr etter myr og bekk etter bekk.. Såpass tett at jeg ikke tør å levere de til skomaker for overhaling..
Vasker de veldig godt etter hver tur med zalo og kjøkkenkost og når de er delvis tørre gnir jeg godt og lenge med fingrene "Nikwax Wax For Leather Neutral". neste dag gjentar jeg smøring ritualet på nytt..
 
Gode tips til solide gummistøvler? Le Chameau?

Har noen kraftige Muckboots fra Felleskjøpet, blytunge - svært solide, med god ankelstøtte.

Prøvde også Tretorn Tornevik, men de holdt bare en halv sesong. De begynte å lekke i overgangen mellom såle og skaft etter (for) har bruk…
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
På hytta hjemme i Norge har jeg et par Viking Myrdrag GTX stående til jakt. Fantastiske sko.
Aldri blitt våt verken av myr eller bekk fra utsiden eller svette fra innsiden.
Går inn i sin 6te sesong til høsten og er gode som nye.
Anbefales på det sterkeste.