Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Usikker selv nå etter at de oppdaterte begge modellene.
Har Kongsvoll i min sjette sesong og er meget fornøyd så langt.
Tåler "alt" og gir latterlig mye støtte selv i ganske tung pakking.
Anbefalles! :)

Hvordan er vanntettheten? Og eventuell tørketid foran peisen?

Jeg jakter i et terreng med mye myr og vann, og har ennå til gode å holde føttene helt tørre etter en lang jaktdag…

Har et par eldre Lundhags Syncro og et par Meindl Dovre Extreme, fantastiske støvler med unntak av at jeg synes de tåler fuktighet relativt dårlig (på tross av rundhåndet impregnering og smøring).

Det har faktisk blitt så galt at jeg ofte velger jaktgummistøvler:oops:

• Liker
Reaksjoner: Smokeless og Torf

Jeg jakter i et terreng med mye myr og vann, og har ennå til gode å holde føttene helt tørre etter en lang jaktdag…

Har et par eldre Lundhags Syncro og et par Meindl Dovre Extreme, fantastiske støvler med unntak av at jeg synes de tåler fuktighet relativt dårlig (på tross av rundhåndet impregnering og smøring).

Det har faktisk blitt så galt at jeg ofte velger jaktgummistøvler:oops:

Har ikke hatt problemer med dette selv, annet enn hvis jeg har havnet i myrhull som går over støvelkanten. Godt impregnert med fett, som sikkert du også gjør. De har i alle fall tørket fint natten over i normal innetemperatur. Foran peis, vil jeg anta 2-4 timer.

Når det er sagt, så er gummi det eneste som stenger alt ute. (Og inne…).

Gode tips til solide gummistøvler? Le Chameau?

Upåklagelig!!
Jakter selv så å si kun skogsfugl og vader også en del i myr og alt du finner i skog og mark fra kl. 0600 om morgenen. Dog har aldri hatt noe problem med vanntetthet, ved telting i jakt sammenheng og fraværende tilgang til tørke over flere dager så har det vært litt fuktig, men ikke at det opplevdes som vått.
Foran peisen eller over går det ganske kjapt å tørke. Var uheldig for to år siden da jeg tørket støvlene litt for nære bålet slik at litt av tåpartiet foran er løsnet og ellers sprukket i kalosjeringen hele veien rundt. OG selv da holder de like tett myr etter myr og bekk etter bekk.. Såpass tett at jeg ikke tør å levere de til skomaker for overhaling..
Vasker de veldig godt etter hver tur med zalo og kjøkkenkost og når de er delvis tørre gnir jeg godt og lenge med fingrene "Nikwax Wax For Leather Neutral". neste dag gjentar jeg smøring ritualet på nytt..

Gode tips til solide gummistøvler? Le Chameau?

Har noen kraftige Muckboots fra Felleskjøpet, blytunge - svært solide, med god ankelstøtte.

Prøvde også Tretorn Tornevik, men de holdt bare en halv sesong. De begynte å lekke i overgangen mellom såle og skaft etter (for) har bruk…

• Liker
Reaksjoner: BigT
På hytta hjemme i Norge har jeg et par Viking Myrdrag GTX stående til jakt. Fantastiske sko.
Aldri blitt våt verken av myr eller bekk fra utsiden eller svette fra innsiden.
Går inn i sin 6te sesong til høsten og er gode som nye.
Anbefales på det sterkeste.

Er det noen her som vet hva forskjellen på Crispi Kongsvoll og Crispi Hunter er? Ser jo ganske like ut og etter masse søk blir jeg ikke helt klok… Kan det være at Kongsvoll kommer i nubuck og Hunter er glatt lær?
Kan jo svare ut mitt eget spørsmål dersom andre skulle lure på det samme. Hunter har fullnarvet/glatt lær og Kongsvoll har nubuck. Vekten på modellene skal være den samme. Dette har jeg fra Milrab.

• Liker
Reaksjoner: BigT
Herlig på fjellet i dag da sola sto opp :)

49D13356-AAE1-4394-BABF-4C1AEE74F5B4.jpeg

Har noen her inne tips på bra telt for 2 voksne og 3 barn? Det skal hovedsakelig bli brukt våren, sommer med båten ute i skjæra på Sørlandet.

De 2 største barna kan egentlig ha sitt eget telt om det er bedre mtp telt størrelse. Er det smart å heller ha 2 mindre telt en et veldig stort?

Har telt forskjellige egenskaper med hvor i naturen de skal brukes, tenker mest på hvordan de blir festet til underlaget? For vår del blir det jo mye fjell som underlag.

Finner ikke noe bra info selv om dette på nettet, noen her inne som har bra tips på dette?:)

Har noen her inne tips på bra telt for 2 voksne og 3 barn? Det skal hovedsakelig bli brukt våren, sommer med båten ute i skjæra på Sørlandet.

De 2 største barna kan egentlig ha sitt eget telt om det er bedre mtp telt størrelse. Er det smart å heller ha 2 mindre telt en et veldig stort?

Har telt forskjellige egenskaper med hvor i naturen de skal brukes, tenker mest på hvordan de blir festet til underlaget? For vår del blir det jo mye fjell som underlag.

Finner ikke noe bra info selv om dette på nettet, noen her inne som har bra tips på dette?:)

Jeg ville gått for to. Mye enklere med plassering. Jeg kjøpte et stort et da jeg startet, og det var det sjelden plass til noe sted i østmarka hvertfall.

Det finnes telt som er «selvstående», men de fleste festes med plugger og barduner. Hvis du risikerer en del vind, slik du gjerne gjør langs kysten, ville jeg hatt noe du fikk spent godt fast. Kjipt om telt med soveposer og underlag reiser på sjøen mens du nyter middagen på stranda.

Selv velger jeg hilleberg, og de har en yellow-line du sikkert kan ta en kikk på. Jeg liker løsningene til hilleberg, men har ikke prøvd mange andre. Tror jeg du blir kjempefornøyd med helsport eller lignende også.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Hvis du ikke skal bære så langt, så kan jo Heimplanet muligens være et alternativ?

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo og akr
Jeg ville gått for to. Mye enklere med plassering. Jeg kjøpte et stort et da jeg startet, og det var det sjelden plass til noe sted i østmarka hvertfall.

Det finnes telt som er «selvstående», men de fleste festes med plugger og barduner. Hvis du risikerer en del vind, slik du gjerne gjør langs kysten, ville jeg hatt noe du fikk spent godt fast. Kjipt om telt med soveposer og underlag reiser på sjøen mens du nyter middagen på stranda.

Selv velger jeg hilleberg, og de har en yellow-line du sikkert kan ta en kikk på. Jeg liker løsningene til hilleberg, men har ikke prøvd mange andre. Tror jeg du blir kjempefornøyd med helsport eller lignende også.

Blåser mye her om sommeren så må nok ha noe som spennes fast og tåler litt vind. Hilleberg så veldig bra ut, men kostbart.
Et 2 manns telt fra Bergens til ca 2k er det brukenes eller er det bare bortkastet penger? Tipper vi får mellom 1-10 overnattinger pr sesong.
Må det kjøpes ekstra utstyr for å festes i fjell?

Hvis du ikke skal bære så langt, så kan jo Heimplanet muligens være et alternativ?

denne var jo smart. Men tåler vel ikke mye vind når den blirstøttet opp av luft pølser ?

Blåser mye her om sommeren så må nok ha noe som spennes fast og tåler litt vind. Hilleberg så veldig bra ut, men kostbart.
Et 2 manns telt fra Bergens til ca 2k er det brukenes eller er det bare bortkastet penger? Tipper vi får mellom 1-10 overnattinger pr sesong.
Kjøp 2 Hilleberg brukt. Sørg for at er av de (som blir brukt minst osv) er et lettvektstelt, det er sykt digg p ha når du plutselig vil gå på tur alene osv.

Det funker sikkert til enkelt bruk der du har god tid. Jeg mener de litt påkostede teltene er lettere, enklere/raskere å sette opp, tettere og mer holdbare.

Støtter forslaget til Entropy, om brukt telt - mange er nærmest ubrukt. Bare husk å sjekke teltet for mugg/fukt (én tur i vått vær uten påfølgende tørk, er nok).

Det finnes sikkert utstyr for forankring i fjell, men det høres overkill ut. Hent heller noen steiner som du kan feste bardunene i.